display result search
منو
تفسیر آیه 30 سوره روم

تفسیر آیه 30 سوره روم

  • 1 تعداد قطعات
  • 13 دقیقه مدت قطعه
  • 458 دریافت شده
سخنرانی حجت‌ الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره روم- آیه 30

فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِى فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَ لِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ

ترجمه
پس با گرایش به حقّ به این دین روى بیاور، (این) فطرت الهى است که خداوند مردم را بر اساس آن آفریده است، براى آفرینش الهى دگرگونى نیست، این است دین پایدار، ولى بیشتر مردم نمى‏ دانند.


در آیات قبل خواندیم که همه‏ هستى در برابر خدا فروتن است، «کلّ له قانتون» و آغاز و انجام هستى و مَثَل اَعلى و عزّت و حکمت از اوست، و شرک چیزى جز خیال و ظلم نیست، این آیه مى ‏فرماید: پس روى خود را خالصانه متوجّه دین کن.
فطرت در لغت به معناى خلقت و شکافتن پرده‏ عدم و آفرینش یک موجود است. گویا خداوند انسان را به گونه ‏اى آفریده که به حقّ تمایل دارد و از باطل بیزار است. درست همانند علاقه‏ مادر به فرزند که امرى تعلیمى نیست، بلکه فطرى و غریزى است.
در روایات، جمله‏ «فاقم وجهک للّدین»، به اقامه‏ى نماز و توجّه به قبله و اسلام، اخلاص و توحید معنا شده است.


پیام ها
1- رهبر دینى جامعه، باید ابتدا حقّ گرایى کامل خود را تثبیت کند، بعد به ارشاد دیگران بپردازد. «فاقم وجهک للدّین»
2- انسان ذاتاً دین ‏گرا و طرفدار حقّ است. «للدین حنیفاً فطرت اللّه التى فطر النّاس علیها»
3- بر خلاف تصوّر گروهى که مى‏ گویند: انسان مثل ظرفى خالى است که با آداب و رسوم و افکار حقّ یا باطل پر مى‏ شود و نظام‏هاى سیاسى و اقتصادى و اجتماعى به او رنگ مى‏ دهند، خداوند شناخت حقّ و حقّ‏ گرایى را به ودیعت نهاده است. «فطرت اللّه ...»
4- معناى فطرى بودن دین، بى نیازى از تلاش در راه اقامه‏ى آن نیست. «اقم... فطرت اللّه»
5 - انحراف، یک عارضه است؛ زیرا گرایش به دین حقّ، در نهاد هر انسانى نهفته است. «فطر النّاس علیها»
6- دین فطرى، ثابت و پایدار است. «فطرالناس علیها... ذلک الدین القیّم»
7- تکوین و تشریع با یکدیگر هماهنگ است. «فطرالناس علیها... ذلک الدین القیّم»
8 - حرکت در مسیر دین، حرکت در مسیر فطرت است. «فاقم.... فطرت اللّه»
9- امور فطرى انسان کم و زیاد مى‏ شود؛ امّا به کلّى محو نمى‏ شود. «لا تبدیل لخلق اللّه»
10- گرایش‏هاى حقّ طلبانه‏اى که در درون انسان نهفته شده، با تغییر مکان و زمان عوض نم ى‏شود. «لا تبدیل لخلق اللّه»
11- هر گونه گرایش سیاسى، اقتصادى، اجتماعى، نژادى و اقلیمى که در درون انسان سرچشمه ‏اى نداشته باشد، پایدار نیست. «ذلک الدین القیّم»
12- اسلام، تنها دین پایدار است. «ذلک الدین القیّم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 13:00

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی