display result search
منو
تفسیر آیه 26 سوره قصص

تفسیر آیه 26 سوره قصص

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 246 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 26

قَالَتْ إِحْدَاهُمَا یَا أَبَتِ اسْتَئْجِرْهُ إِنَّ خَیْرَ مَنِ اسْتَئْجَرْتَ الْقَوِىُّ الْأَمِینُ‏

ترجمه
یکى از آن دو (دختر، خطاب به پدر) گفت: اى پدر! او را استخدام کن، زیرا بهترین کسى که (مى‏توانى) استخدام کنى، شخصِ توانا و امین است.


امام رضا (ع) فرمود: «حضرت شعیب از دخترش پرسید: چگونه امانت‏دارى این جوان را فهمیدى که او را امین مى‏ خوانى؟ گفت: وقتى دعوت شما را به او ابلاغ کردم، به من گفت: از پشت ‏سر من، مرا راهنمایى کن». تا مبادا به قامت من چشم بدوزد.
پیام ها
1- دختران نیز در خانواده بر اساس منطق و حکمت، حقّ پیشنهاد دارند و فرقى با دیگران ندارند. «قالت احداهما یا ابت استأجره»
2- روابط حسنه میان والدین و فرزندان و آزادى بیان در خانواده، یک ارزش است. «یا أبت استأجره»
3- همه‏ى اعضاى خانه پیشنهاد بدهند؛ ولى تصمیم نهایى با سرپرست خانواده است. «اِستأجره»
4- زنان عفیفه به دنبال آنند تا کمتر از منزل خارج شوند. «استأجره» (براى کارهاى سخت خارج از منزل، از مرد استفاده شود.)
5 - کار، عار نیست، اولیاى خدا نیز کار مى‏ کرده ‏اند. «استأجرت»
6- در گزینش‏ها، به بهترین‏ها توجّه کنیم. «خیر من استأجرت»
7- براى استخدام، دو عنصر توانایى (تخصّص) و امانتدارى (تعهّد)، لازم است. «القوىّ الامین»
8 - توانایى‏ها و امانتدارى‏ها را باید در شرایط عادّى و بدون توجّه طرف، شناسایى و احراز کرد. «القوى الامین»
(غالب افراد با تصنّع، تملّق و ریاکارى، واقعیّت خود را مى‏ پوشانند؛ امّا حضرت موسى در یک صحنه‏ى طبیعى، با یک کار حمایتى و برخورد عفیفانه، خود را نشان داد.)
کار و کارگرى‏
* خداوند از مردم، عمران و آبادى زمین را خواسته که بدون کار و تلاش محقّق نمى‏شود. «هو أنشأکم من الارض و استعمرکم فیها»
* در سراسر قرآن بر عمل صالح که داراى معناى بسیار گسترده ‏اى است، تکیه شده است.
* انبیاى الهى، کشاورز، چوپان، خیّاط و نجّار بوده اند.
* کار در اسلام عبادت و به منزله‏ى جهاد است.
* دعاى بیکار مستجاب نمى‏ شود.
* کار وسیله‏ تربیت جسم و روح، پرکردن ایّام فراغت، مانع فساد و فتنه، عامل رشد و نبوغ و ابتکار، توسعه‏ى اقتصادى، عزّت و خودکفائى و کمک به دیگران مى‏ باشد.
* قرآن مى‏فرماید: ما زمین را براى شما رام قرار دادیم، پس از پشت آن بالا روید و از رزق آن بخورید. «هو الّذى جعل لکم الارض ذلولا فامشوا فى مناکبها و کلوا من رزقه»
* اسلام براى کار بازویى احترام ویژه‏اى قائل شده است و مراعات حقّ کارگر و تحصیل رضاى او و پرداخت سریع مزد او و اضافه پرداخت بر مقدار تعیین شده و احترام به او همه و همه مورد سفارش اسلام است. همان گونه که براى کشاورزى سفارش نموده تا آنجا که سیراب کردن درخت، پاداش سیراب کردن مؤمن دارد.
* حضرت على‏ (ع) به استاندارش سفارش مى‏ کند که کشاورزان مورد ستم قرار نگیرند و در گرفتن مالیات مراعات آنان را بکن.
* کارهاى فکرى نیز از ارزش بالایى برخوردار است تا آنجا که یک ساعت فکر مفید از ساعت‏ها عبادت بهتر است.
* کم‏کارى و سهل‏ انگارى در کار، مورد انتقاد است تا آنجا که رسول خدا فرمود: خداوند دوست دارد هرکس کارى انجام مى ‏دهد آن را به نحو أحسن انجام دهد.
* قرآن مى‏فرماید: هرگاه از کار مهمى فارغ شدى به کار مهم دیگرى بپرداز. «فاذا فَرَغتَ فَانصَب» بنابراین بیکارى، ممنوع.
آرى، بیکارى مایه‏ خستگى، تنبلى، فرسودگى، فرصتى براى نفوذ شیطان، ایجاد فتنه و گسترش گناه مى‏ب اشد.
* البتّه اسلام براى کار، ساعت و مرز قرار داده و به کسانى که در ایّام تعطیل کار مى‏ کنند، لقب متجاوز داده است.
* امام رضاعلیه السلام فرمود: مؤمن باید ساعات خود را بر چهار بخش تقسیم کند: ساعتى براى کار، ساعتى براى عبادت، ساعتى براى لذّت و ساعتى براى دوستان و رسیدگى به امور اجتماعى که در غیر این صورت انسان به صورت عنصرى حریص در آمده و مورد تمام انتقادهایى که درباره‏ حرص است قرار مى ‏گیرد.
* اسلام توجّه خاصّى به کیفیّت کار دارد، نه به مقدار و کمّیت آن.
* به هر حال اسلام به کار اهمّیت داده تا آنجا که در حدیث مى ‏خوانیم: خداوند بنده پرخواب و انسان بیکار را دشمن دارد.(40) امام باقرعلیه السلام فرمود: «کسى‏که در کار دنیایش تنبل باشد، در کار آخرتش تنبل‏تر است».
* در حدیث مى‏خوانیم: شخص فقیر و بیکارى نزد پیامبر آمد و تقاضاى کمک کرد. حضرت فرمود: آیا کسى در منزل تبرى دارد؟ یک نفر گفت: بله، او تبر را آورد و پیامبر چوبى که در کنارش بود، دسته‏ى آن تبر قرار داد و به آن شخص بیکار تحویل داد و فرمود: این ابزار کار؛ امّا تلاش با خودت.
از این حرکت چند نکته استفاده مى‏ شود:
1. انبیا در فکر زندگى مردم نیز هستند.
2. ضعیف‏ترین فرد جامعه مى‏تواند با شخص اوّل جامعه ملاقات کند.
3. جامعه نیاز به تعاون و همکارى دارد. تبر از یک نفر و چوب آن از دیگرى، هماهنگى و سازندگى و تبر سازى از شخص پیامبر.
4. براى مبارزه با فقر، باید ابزار تولید را در اختیار نیروهاى فعّال جامعه قرار داد.

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:58

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی