display result search
منو
تفسیر آیه 187 - 191 سوره شعراء

تفسیر آیه 187 - 191 سوره شعراء

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 185 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه 187 - 191

فَأَسْقِطْ عَلَیْنَا کِسَفاً مِّنَ السَّمَآءِ إِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ
قَالَ رَبِّى أَعْلَمُ بِمَا تَعْمَلُونَ
فَکَذَّبُوهُ فَأَخَذَهُمْ عَذَابُ یَوْمِ الظُّلَّةِ إِنَّهُ کَانَ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ‏
إِنَّ فِى ذَلِکَ لَآیَةً وَمَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِینَ
وَإِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ‏

ترجمه
پس اگر تو از راستگویانى، پاره‏هایى از آسمان را بر سر ما بیفکن!
(شعیب) گفت: پروردگار من به آنچه انجام مى‏دهید آگاه‏تر است.
پس شعیب را تکذیب کردند و عذاب روز ابر (آتشبار) آنان را فراگرفت.
البتّه آن عذاب روز بزرگ و هولناکى است.
بى‏شک در این (ماجرا) نشانه‏اى (از قدرت الهى) است، ولى اکثر مردم ایمان‏آورنده نیستند.
و البتّه پروردگارت همان تواناى مهربان است.


کلمه‏ى «کِسَف» که چهار بار در قرآن آمده، جمع «کسفة» به معناى قطعه است و در اینجا مراد پاره‏اى از ابر است. و مراد از «عذاب یوم الظلّة»، یا عذاب در روزى است که مردم از شدّت گرما زیر سایبان‏ها پناه برده بودند، یا روزى که ابرى بر سرشان سایه ‏افکنده بود.
در چگونگى عذاب قوم شعیب چند تعبیر آمده است: یک جا مى‏ فرماید: با زلزله نابود شدند. در جاى دیگر مى‏فرماید: با صیحه عذاب شدند. و در اینجا مسأله‏ى ابر مطرح است. هر سه مطلب، با هم قابل جمع است که از ابرِ سیاهى رعد و صیح ه‏اى برخیزد و لرزه بر جان آنان بیفتد یا با ایجاد زلزله‏اى همزمان، نابود شوند؛ و شاید زلزله مربوط به اصحاب مَدیَن و ابر سیاه مربوط به اصحاب اَیکه باشد، چون حضرت شعیب بر هر دو قوم مبعوث بود و در سوره‏ى اعراف، رسالت بر قوم مدین مطرح شده است که آنان با زلزله نابود شدند، ولى در این سوره از رسالت بر اصحاب ایکه یاد شده است.


پیام ها
1- خواسته و تقاضاى سنگدلان نیز خشن است. «اِسقط علینا کِسَفاً من السماء»
2- با مقاومت رهبران حقّ، مخالفان از شعارهاى تند خود عقب نشینى مى‏کنند. قوم شعیب اوّل او را سحر شده و دروغگو خواندند، سپس گفتند: اگر از راستگویانى. «انّما انت من المسحّرین» به «ان کنت من الصادقین» تبدیل مى‏شود.
3- در شیوه‏ تبلیغ وارشاد، لازم نیست بر طبق تمایلات و خواسته‏ هاى مخالفان عمل شود. «قال ربّى اعلم...» (آنان سقوط قطعاتى از آسمان را درخواست مى ‏کردند، امّا پیامبر پاسخ مى ‏دهد: خداوند آگاه ‏تر است)
4- یاد خدا وتوکّل بر او، بهترین پشتوانه در برابر خرافات است. «قال ربّى‏اعلم...»
5 - سرنوشت ما به دست خود ماست. «فکذّبوه فأخذهم ...»
6- خداوند، انبیا را حمایت و مخالفانشان را نابود مى‏ کند. «فکذّبوه فأخذهم»
7- حبّ دنیا و رسیدن به مال، انسان را به سرکشى در برابر انبیا وادار مى‏کند. «لاتبخسوا النّاس اشیائهم - فکذّبوه»
8 - هدف قرآن از نقل تاریخ، عبرت آموزى است، نه داستان‏سرایى. «لآیةً»
9- اکثر مردم در خط حقّ قرار نمى‏گیرند. «و ما کان اکثرهم مؤمنین»
10- مربّى باید همراه با قدرت، عطوفت نیز داشته باشد. «لهو العزیز الرّحیم»
11- همان خداوندى که شعیب را حمایت و مخالفان او را هلاک کرد، پروردگار تو نیز هست. «اِنّ ربّک لهو العزیز الرّحیم» (بیان تاریخ امثال حضرت شعیب، هم مایه‏ى دلدارى و تسلّى پیامبر است و هم تهدیدى براى کفّار و دشمنان)
12- هلاکت مخالفان انبیا، نمودى از عزّت و قدرت الهى است، همان گونه که مهلتى که به آنان داده مى‏ شود نمودى از رحمت اوست. «العزیز الرّحیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:27

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی