display result search
منو
تفسیر آیه32 سوره فرقان

تفسیر آیه32 سوره فرقان

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 185 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان- آیه 32

وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَیْهِ الْقُرْءَانُ جُمْلَةً وَحِدَةً کَذَلِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَکَ وَرَتَّلْنَهُ تَرْتِیلاً
ترجمه
و کسانى که کفر ورزیدند، (بهانه‏ى دیگرى آورده و) گفتند: چرا (تمام) قرآن یکجا بر او نازل نشده است؟ (غافل از آن که ما) این گونه (نازل کردیم) تا دل تو را به وسیله‏ى آن استوار کنیم و آن را به تدریج و آرامى بر تو خواندیم.


بهانه‏ جویان، هر لحظه بهانه‏ى جدیدى مى ‏گرفتند. گاهى مى‏ گفتند: چرا به ما وحى نمى شود؟ گاهى مى‏ گفتند: چرا فرشته وحى را نمى‏ بینیم؟ چرا پیامبر سرمایه و کاخ و طلا ندارد؟ و گاهى مى‏گفتند: چرا قرآن یکجا نازل نمى‏شود؟
در حالى که قرآن داراى دو نزول است: یکى نزول دفعى که در شب قدر بر قلب پیامبر نازل شده است و دیگرى نزول تدریجى که به مناسبت‏هاى مختلف در طول بیست و سه سال نازل شده است.
آثار و دلایل نزول تدریجى قرآن:
1- نزول تدریجى، عامل ارتباط دائمى و مستمرّ پیامبر اکرم با سرچشمه‏ى وحى و مایه‏ى استوارى او در راه است و بیانگر آن است که رسالت یک جرقّه‏ى مقطعى نیست.
2- دینِ زنده و جامع آن است که با حوادث و مناسبت‏ها ارتباطى نیرومند داشته باشد، و حوادث و مناسبت‏ها هم به مرور پیدا مى‏شود، نه یکدفعه.
3- انجام همه‏ى اوامر و ترک همه‏ى نواهى یکدفعه براى عموم مردم سخت بود وسبب عُسر و حَرَج مى‏شد.
4- چون هر سوره و آیه‏ى قرآن به تنهایى یک معجزه است، بنابراین نزول تدریجى آن به منزله‏ى چندین معجزه‏ى پى در پى و هر معجزه‏اى مایه‏ى تسلّى قلب پیامبر در برابر آزار دشمنان است.
5 - نزول هر آیه به مناسبت نیازى که پیدا مى‏شود با نزول همه‏ى آیات بدون در نظر گرفتن نیازها، تفاوت بسیار است.
6- بعضى آیات پاسخ سؤالات مردم است، پس اوّل باید سؤالش مطرح شود تا بعد آیه‏اى درپاسخ آن نازل شود.
7- بعضى آیات و احکام براى مدّتى معیّن نازل شده است، لذا باید آیه‏ى ناسخ نازل شود.
ترتیل چیست؟
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: ترتیل آن است که قرآن را با بیان روشن بخوانید، (نه مثل شعر، نه مثل نثر)، هنگام برخورد بر لطایف آن توقّف کنید، روح و دل خود را صفا دهید و هدف شما در تلاوت، رسیدن به آخر سوره نباشد.
حضرت على علیه السلام فرمود: مراد از ترتیل، رعایت موارد وقف و اداى حروف است.
امام صادق علیه السلام فرمود: ترتیل، یعنى زیبا و آرام خواندن قرآن، مکث کردن در آن و پناه بردن به خداوند در هنگام تلاوت آیات مربوط به آتش و عذاب، و دعا کردن هنگام برخورد با آیات بهشت و درخواست بهشت از خداى مهربان.

.
پیام ها
1- رهبر باید قلبى مطمئن، استوار وآرام داشته باشد. «لنثبّت به فؤادک»
2- نتیجه‏ى تربیت نبوى آرامش دلهاست، نه تعلیم و کسب اطلاعات. «لنُثبّت به فؤادک»
3- آموزش و تربیت باید تدریجى باشد. «و رتّلناه ترتیلا»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:14

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی