display result search
منو
تفسیر آیه 11 سوره نور

تفسیر آیه 11 سوره نور

  • 1 تعداد قطعات
  • 6 دقیقه مدت قطعه
  • 617 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نور- آیه 11

نَّ الَّذِینَ جَآءُو بِالْإِفْکِ عُصْبَةٌ مِّنکُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرّاً لَکُم بَلْ هُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ لِکُلِّ امْرِىٍ مِّنهُم مَّا اکْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِى تَوَلَّى‏ کِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِیمٌ‏

ترجمه
قطعاً کسانى که آن دروغ بزرگ را (در میان) آوردند، گروهى متشکل از خود شما بودند. آن را براى خود شر نپندارید، بلکه آن (در نهایت) به نفع شماست. هر کدام از آنان بدان اندازه از گناه که مرتکب شده است، به کیفر رسد وبراى کسى که بخش بزرگ گناه را بر عهده گرفته عذاب بزرگى است.


کلمه‏ى «اِفک» در لغت، به معناى گرایش از حقّ به باطل است. تهمت زدن نیز نوعى پوشاندن حقّ و جلوه دادن باطل است.
برخى مفسّران درباره شأن نزول این آیه گفته ‏اند: پیامبراکرم در هر سفرى با قید قرعه یکى از همسرانش را همراه مى‏ برد. در جنگ «بنى مصطلق» عایشه را برد. وقتى که نبرد پایان یافت و مردم به مدینه بازمى‏گشتند، عایشه براى تطهیر و یا یافتن دانه‏هاى گردنبند گمشده‏اش از قافله عقب ماند. یکى از اصحاب که او نیز از قافله دور مانده بود، عایشه را به لشکر رساند. بعضى افراد به عایشه و آن صحابى، تهمت ناروا زدند. این اتهام به گوش مردم رسید، پیامبر ناراحت شد و عایشه به خانه پدر رفت، تا آن که این آیه نازل شد.
جمعى دیگر از مفسّران و خصوصاً نویسنده تفسیر «اطیب ‏البیان» با استفاده از روایات متعدّد و مستند نقل مى‏ کنند که این آیه درباره‏ ماریه قبطیه» (یکى دیگر از همسران رسول خدا) است، که خداوند به او فرزندى به نام «ابراهیم» داد، ولى پس از 18 ماه از دنیا رفت. عایشه و حَفصِه گفتند: اى رسول خدا! چرا گریه مى‏کنى؟ ابراهیم فرزند تو نبود، بلکه شخص دیگرى غیر از تو با ماریه هم‌بستر شده و ابراهیم متولد شده است. اینجا بود که این آیه نازل شد. علاّمه جعفر مرتضى در کتاب گرانقدر (حدیث الافک) نیز این بیان را تأیید مى‏ کند. در مورد هر دو شأن نزول سؤالاتى مطرح است ولى چون هدف ما در این تفسیر، پیام‏‌گیرى از متن آیات است، درباره‏ى شأن نزولها بحث گسترده ‏اى نداریم.
در ماجراى افک چندین گناه نهفته است: دروغ، سوءظن به مؤمن، ایذاى مؤمن، تهمت، اهانت، آزردن پیامبر، تضعیف خاندان رسالت و شایعه‏ پردازى.


پیام ها
1- افراد فاسق، از نسبت دادن زنا، حتى به همسر پیامبر نیز ابایى ندارند. «جاءو بالاِفک»
2- گاهى شایعه‏سازان، با سازمانده قبلى و قصد توطئه، شایعه را القا مى‏کنند. «عُصبة» («عُصبة» یعنى گروه متشکّل و متعصّبى که هدفى را دنبال مى‏ کند)
3- مراقب شایعه‏سازان در میان خود باشید. «منکم»
4- گاهى در پیش ‏آمدهاى تلخ منافعى وجود دارد. (مانند روشن‏شدن چهره‏ منافقان، هوشیارى مردم، امدادهاى الهى براى مظلوم) «لاتحسبوه شرّاً لکم»
5 - امیددادن به مؤمنان در برابر توطئه و تهمت بدخواهان لازم است. «بل هو خیرٌ»
6- کیفرهاى الهى، عادلانه و متناسب با اعمال ماست. «لکلّ امرىٍ منهم ما اکتسب»
7- در گناهان دسته‏ جمعى، هر یک از افراد به مقدار سهم خود مجرم است. «لکلّ امرىٍ منهم ما اکتسب من الاثم»
8 - انسان زمانى مجرم و مقصّر است که با علم و قصد گناه کند. «اِکتسب من الاثم»
9- گناه هر کس گریبان‏گیر خود اوست. «لکلّ امرىٍ منهم مَا اکتسب من الاثم»
10- مجازات کسى که نقش اصلى را در ارتکاب جرم دارد، بزرگ‏تر است. «والّذى تَولّى کِبره... له عذابٌ عظیم»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 6:47

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام
  • کاربر مهمان
    سلام
  • کاربر مهمان
    خیلی وقتها که مشکلی برام پیش میاد و به قرآن مراجعه می کنم، همیشه تفسیرهای شما بهترین ، روان ترین و کامل ترین تفسیرهاست آقای قراءتی.. کاش شما هییییچ وقت پیر نمی شدید.. دوووووستتون داریم استاد بزرگ..
  • کاربر مهمان
    سلام خدا قوت من قرآن باز کردم به نیتی این آیه آمد تعبیر چیست
  • کاربر مهمان
    درود خدا بر روشن کنندگان راه خدا من اعتقاد دارم کتاب قرآن وقتی مدام خوانده بشه اون کتاب زندست و با مردم حرف میزنه امتحان کنید . سوال بپرس ازش جوابت رو میده . یا حق

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی