display result search
منو
تفسیر آیه 110 و 111 سوره انبیاء

تفسیر آیه 110 و 111 سوره انبیاء

  • 1 تعداد قطعات
  • 2 دقیقه مدت قطعه
  • 156 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 110 و 111

إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَیَعْلَمُ مَا تَکْتُمُونَ
وَإِنْ أَدْرِى لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَّکُمْ وَمَتَعٌ إِلَى‏ حِینٍ

ترجمه

همانا او، هم سخن آشکار را مى‏داند و هم آنچه را که پنهان مى‏ کنید.
و من نمى‏دانم، شاید این (تأخیر در عذاب) براى شما آزمونى باشد و (فرصتى براى) کامیابى تا مدّتى دیگر.


اگر گاهى در تحقّق وعده ‏هاى الهى تأخیرى دیده مى ‏شود، این به معناى بى‏ خبرى و غفلت او نیست که او طبق صریح آیه‏ى قرآن، همه چیز را مى‏ داند و از همه جا آگاه است، بلکه به دلایل مختلف است، از جمله:
الف: تا هر میزان که خلافکار مى‏تواند، پیمانه گناه خودرا پر کند. «انّما نُملى لهم لیزدادوا اِثما»(107) همانا به آنان مهلت مى‏دهیم تا گناهانشان زیاد شود.
ب: خطاکار توفیقى بیابد و توبه کند.
ج: کارهاى نیک گناهکار مصرف شود و او دیگر در قیامت طلبى نداشته باشد


پیام ها
1- براى خداوند غیب و شهود تفاوتى ندارد. «یعلم الجهر ... یعلم ما تکتمون»
2- وقتى خداوند پنهان‏‌کارى‏ ها را مى‏ داند، دیگر توطئه و نفاق براى چیست؟ «یعلم ما تکتمون»
3- علم پیامبران نسبت به علم خداوند، محدود است. «اِن أدرى»
4- تأخیر قهر و کیفر الهى یا به خاطر آزمایش است و یا به جهت پر شدن پیمانه مهلت. «فتنة - متاع الى حین»
5 - کامیابى‏ ها و لذّت‏‌جویى‏ هاى دنیا موقت است. «الى حین»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 2:16

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی