display result search
منو
تفسیر آیه 97 سوره انبیاء

تفسیر آیه 97 سوره انبیاء

  • 1 تعداد قطعات
  • 3 دقیقه مدت قطعه
  • 156 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره انبیاء - آیه 97

وَاقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذَا هِىَ شَخِصَةٌ أَبْصَرُ الَّذِینَ کَفَرُواْ یَوَیْلَنَا قَدْ کُنَّا فِى غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا بَلْ کُنَّا ظَلِمِینَ

ترجمه

و وعده‏ حقّ (برپایى قیامت) نزدیک گردید، پس در آن هنگام چشم‏ هاى کفّار (از وحشت و حیرت) خیره و باز ماند (و با خود گویند:) اى واى بر ما! به راستى که ما از این (روز) در غفلت بودیم، بلکه ما ستمگر بودیم.


کلمه‏ «شاخصة» از ماده‏ «شخوص» به معناى خارج شدن از مکانى به سوى مکان دیگر است و چون در هنگام تعجّب، چشم حالتى پیدا مى ‏کند که گویا مى ‏خواهد از حدقه خارج شود، لذا به این حالت چشم نیز شخوص مى‏ گویند.
گرچه قیامت در نظر دور مى‏ نماید، ولى در حقیقت نزدیک است. «اقترب الوعد» این نزدیک بودن، در آیات دیگر نیز مورد تأکید قرار گرفته است. از جمله در آیه «اقترب الساعة...» و «انّهم یرونه بعیداً و نراه قریباً»


پیام ها
1- هجوم فتنه‏ گران (یأجوج و مأجوج) نشانه‏ پایان عمر دنیا و نزدیکى قیامت است. «حتّى اذا فتحت یأجوج ... و اقترب الوعد الحقّ»
2- وقوع قیامت، قطعى و حتمى است. «اِقترب الوعد الحقّ»
3- قیامت و حوادث آن، ناگهانى است. «فاذاهى»
4- قیامت، روز بُهت و حیرت است. «شاخصة ابصار الّذین»
5 - قیامت، روز بیدارى و تأسف وجدان‏ هاى خفته است. «یا ویلنا»
6- غفلت از قیامت، از نشانه‏ هاى بارز کفر و کافران است. «کفروا ... کنّا فى غفلة»
7- ریشه همه‏ انحراف‏ها و بدبختى‏ ها، غفلت است. «کنّا فى غفلة»
8 - غفلت از قیامت، مایه‏ ستم به خود و دیگران است. «کنّا فى غفلة... کنّا ظالمین»
9- قیامت، روز اقرار و اعتراف است. «کنّا ظالمین»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 3:36

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی