display result search
منو
تفسیر آیه 5-8 سوره طه

تفسیر آیه 5-8 سوره طه

  • 1 تعداد قطعات
  • 15 دقیقه مدت قطعه
  • 254 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره طه - آیه 5- 8

ألرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى‏

لَهُ مَا فِى السَّمَوَاتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ وَمَا بَیْنَهُمَا وَمَا تَحْتَ الثَّرَى‏

وَإِن تَجْهَرْ بِالْقَوْلِ فَإِنَّهُ یَعْلَمُ السِّرَّ وَأَخْفَى

اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لَهُ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَى‏

ترجمه

(او خداوندى بخشنده و) رحمان است که بر عرش (تخت فرمانروایى هستى)، تسلّط دارد.
آنچه در آسمان‏ها و آنچه در زمین و آنچه در میان آنها و آنچه در زیر زمین است، براى اوست.
و اگر سخنت را آشکار بگویى (و یا پنهان کنى، تفاوتى ندارد)، پس همانا او اسرار (شما) و پنهان‏ تر (از آن) را مى ‏داند.
(زیرا او) خدایى است که معبودى جز او نیست (و) بهترین نام‏ها براى اوست.


در این چند آیه، چهار صفت از صفات بارز خداوند مطرح شده است؛
الف: خالقیّت. «خَلق الارض والسّموات»
ب: حاکمیّت. «على العَرش استوى‏»
ج: مالکیّت. «له ما فى السّموات و ما...»
د: عالمیّت. «یعلم السّر و اَخفى»
تسلّط پروردگار بر عرش که در سوره‏ هاى دیگر قرآن با عبارت «اِستوى على العرش» آمده است، کنایه از احاطه و سلطه خداوند بر جهان هستى است. مثلاً وقتى در فارسى مى‏گویند: فلانى بر تخت نشست، و یا فلانى را از تخت به پایین کشیدند، یعنى او حاکم شد و یا قدرت و حکومت را از او گرفتند.
معمولاً همراه با عبارت «اِستوى على العرش» و شبه آن، جمله‏اى مى‏آید که به منزله‏ تفسیر آن است، مانند:
«ثمّ استوى على العرش یغشى اللیل النهار» او بر عرش سلطه دارد و با شب، روز را مى‏ پوشاند؛ «ثمّ استوى على العرش یُدبّر الامر» او بر هستى احاطه دارد و امور را تدبیر مى‏ کند؛ «ثمّ استوى على العرش یعلم ما یلج فى الارض و ما...» او بر هستى تسلّط دارد و همه چیز را مى‏داند؛ «ثمّ استوى على العرش مالکم من دونه من ولّى» او بر عرش سلطه دارد و جز او سرپرستى نیست؛ ودر این آیه: «على العرش استوى له ما فى السموات و ما فى الارض»
کلمه «ثَرى‏» به معناى خاک نمناک است و «تحت الثرى» شامل اموات، گنج‏ ها و هر چیز دیگرى که در خاک پنهان شده مى‏ باشد.
«اسماء حُسنى‏» همان صفات خداوند است که بنا بر روایات، 99 اسم مى‏باشد و اگر در دعا خداوند با این اسامى یاد شود، برکات و آثار فراوانى به همراه م ى‏آورد. اسماى الهى منحصر به اینها نیست و در بعضى ادعیه، مثل دعاى جوشن کبیر، تا هزار اسم ذکر شده است. البتّه توسّل به این اسما، تنها حفظ و قرائت آنها نیست، بلکه باید خود را به آن صفات نزدیک کرد.
مفرد آمدن «الحسنى» با آنکه موصوف آن «اسماء» جمع است، شاید به دلیل مقدّر گرفتن کلمه‏ى «هذه» باشد، یعنى «هذه الاسماء الحسنى»، هرچند نمونه‏ اى دیگرى نیز در قرآن هست، مانند: «مآرب اخرى» و «حدائق ذات بهجة»
در روایات مى‏خوانیم که امامان معصوم‏ فرموده ‏اند: به خدا سوگند، ما اسماء حسناى الهى هستیم.
امام صادق (ع) فرمودند: «سرّ» آن چیزى است که در دل پنهان مى ‏کنى و «اخفى‏» آن است که از ذهنت عبور کرده، ولى آن را فراموش کرده ‏اى. یعنى نه تنها از دیگران پنهان است، بلکه خود نیز از آن غافل شده‏ اى.
خداوند بر همه چیز آگاه است، «یعلم السّر و اَخفى» غیب آسمان‏ها و زمین را مى‏ داند، «اعلم غیب السموات والارض»، حمل ماده‏ باردار را مى‏ داند، «یعلم ما تحمل کلّ اُنثى»، هدف و معناى نگاه‏ ها را مى‏ داند، «یعلم خائنة الاعین»، خطورات قلبى را مى‏ داند، «یعلم ما فى قلوبکم» و هیچ برگى از درخت نمى‏ افتد مگر اینکه او مى ‏داند. «وما تسقط من وَرقة الاّ یعلمها»


پیام ها
1- تسلّط خداوند بر هستى، رحیمانه است، نه جبّارانه. «الرّحمن على العرش استوى»
2- نزول قرآن جلوه ‏اى از رحمانیّت و اقتدار خداوند بر هستى است. «تنزیلا ممن خلق... الرّحمن على العرش استوى»
3- تسلّط خداوند بر همه‏ هستى، یکسان است. «على العرش استوى»
4- خداوند، هم آفریدگار هستى است و هم نگهدار و حاکم برآن. «خلق ... على العرش استوى»
5 - خداوند بر تمام آنچه دیدنى و نادیدنى است، آگاهى و مالکیّت مطلقه دارد. «له ما فى السموات... و ما تحت الثّرى»
6- یکى از راه هاى جلوگیرى از منکرات، توجّه مردم به علم الهى بر پنهان و آشکار آنهاست. «یعلم السّر وأخفى»
7- نام نیکو و زیبا چه در لفظ و چه در معنا، یک ارزش است و خداوند، هم خود جمیل است و هم بهترین و نیکوترین نام‏ ها را دارد. «له الاسماء الحُسنى»پپ

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 15:03

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی