display result search
منو
تفسیر آیه 31 سوره کهف

تفسیر آیه 31 سوره کهف

  • 1 تعداد قطعات
  • 4 دقیقه مدت قطعه
  • 226 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 31

أُوْلَئِکَ لَهُمْ جَنَّتُ عَدْنٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْانْهَرُ یُحَلَّوْنَ فِیهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَیَلْبَسُونَ ثِیَاباً خُضْراً مِّن سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُّتَّکِئِینَ فِیهَا عَلَى الْأَرآئِکِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَ حَسُنَتْ مُرْتَفَقاً

ترجمه
آنان برایشان باغهاى جاودانه ‏اى است که نهرها از زیر (قصرها و تخت‏هایشان) جارى است. در آنجا با دستبندهایى طلایى آراسته مى‏ شوند و جامه‏ هاى سبز از حریر نازک و ضخیم مى‏ پوشند، درحالى که در آنجا بر تخت‏ها(ى بهشتى) تکیه داده ‏اند. چه نیکو پاداشى و چه خوش جایگاهى!


«عَدن» یعنى اقامت و جایگاه. «أساور» جمع «أسوره» به دستبند، «سُندس» به ابریشم نازک و «اِستبرق» به حریر ضخیم گفته مى‏ شود و «أرائک» جمع «أریکه» به تخت سلطنتى که با تور پوشانده باشند، گفته مى ‏شود.
در دو آیه‏ قبل، درباره‏ى دوزخیان خواندیم: «بِئسَ الشّراب و ساءت مُرتفقا» چه بد نوشیدنى و چه بد جایگاهى و این آیه درباره‏ى بهشتیان مى‏فرماید: «نعم الثواب و حَسُنت مُرتفقا» چه نیکو پاداشى و چه خوش جایگاهى.
با توجّه به اینکه در بهشت هر لباس با هر نوع جنس و رنگى در اختیار بهشتیان قرار دارد، امّا اختصاص لباس سبز شاید اشاره به لباس رسمى و عمومى آنان باشد که هنگام تکیه بر تخت‏ها خود را به آن تزیین مى‏نمایند.

پیام ها
1- نهرهاى بهشتى هم از زیر درختان جارى است،«تحتها الانهار» هم از زیر قصرهاى بهشتى. «من تحتهم الانهار»
2- بهره‏ مندى بهشتیان از زیورآلات، نشان مى‏ دهد که انسان فطرتاً زیور و آرایش را دوست دارد. «یُحلّون فیها من أساور»
3- ایمان و عمل به دستورات الهى ودورى از تجمّلات حرام در دنیا، رمز رسیدن به تجمّلات ابدى در آخرت است. «یُحلّون فیها من أساور...»
4- معاد، روحانى و جسمانى است، چون اگر روحانى بود، نیازى به طلا و حریر و تخت نبود. «یُحلّون فیها من أساور...»
5 - رنگ سبز، رنگ بهشتى است. «ثیاباً خُضراً»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 4:24

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی