display result search
منو
تفسیر آیه 22 سوره کهف

تفسیر آیه 22 سوره کهف

  • 1 تعداد قطعات
  • 9 دقیقه مدت قطعه
  • 246 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 22

سَیَقُولُونَ ثَلَثَةٌ رَّابِعُهُمْ کَلْبُهُمْ وَیَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ کَلْبُهُمْ رَجْماً بِالْغَیْبِ وَیَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ کَلْبُهُمْ قُل رَّبِّى أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا یَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِیلٌ فَلَا تُمَارِ فِیهِمْ إِلَّا مِرَآءً ظَهِراً وَ لَا تَسْتَفْتِ فِیهِم مِّنْهُمْ أَحَداً

ترجمه
بزودى خواهند گفت: (اصحاب کهف) سه نفر بودند، چهارمینشان سگشان بود و (عدّه ‏اى) گویند: پنج نفر بودند، ششمین آنان سگشان بود. (این سخنى بى‏ دلیل و) پرتاب تیرِ گمان به گذشته ‏اى ناپیداست. و (عدّه ‏اى دیگر) گویند: هفت تن بودند و هشتمین آنان سگشان بود. بگو: پروردگارم به تعدادشان داناتر است (و شمار) آنان را جز اندکى، کسى نمى‏ داند. پس درباره‏ى آنان جز به ظاهر (و آنچه آشکار کرده ‏ایم)، مجادله مکن و درباره‏ ایشان از هیچ کس از (اهل کتاب) نظر مخواه.


در مورد «رابعهم» و «سادسهم»، کلمه‏ «واو» نیامده است، ولى همراه «ثامنهم»، «واو» آمده است، شاید به این جهت که نظریّه‏ سه نفر یا پنج نفر بودن آنان، از نااهلان است که خدا هم تعبیر «رجماً بالغیب» دارد، ولى نظریّه‏ هفت تن بودن از مؤمنان و اهل دقّت است. از این رو، کلمه‏ «رَجماً بالغیب» نیامده و به احترام آنان، میان اصحاب کهف و سگشان با واوِ عاطفه فاصله شده است.
اگر حرکت‏ها با ارزش و انسان‏ها هدف داشته باشند، وابسته ‏ها و متعلّقات و حتى حیوانات همراه نیز باید به حساب آیند. چون حیوان بودن و نجس بودن دلیل بر بى‏ ارزشى نیست. در این آیه سه بار از سگ یاد شده و در آیه‏ 18 نیز به نقش مثبت سگ اصحاب کهف اشاره شده است. «وکلبهم باسط ذراعیه بالوصید»
در آیات مختلف این سوره از حدس‌‏گرایى انتقاد شده است:
«ربّکم اعلم بمالبثتم» آیه 19، «ربّهم اعلم بهم» آیه 21، «ربّى اعلم بعدّتهم» آیه 22 و «قل اللّه اعلم بما لَبثوا» آیه 26.
این نظریه را ابن عباس از امیرالمؤمنین (ع) نقل کرده است.


پیام ها
1- قرآن از آینده خبر مى‏ دهد. «سیقولون»
2- سخن بى‏ دلیل نگوییم و به تخمین و حدس تکیه نکنیم. «رجماً بالغیب»
3- در موارد غیر لازم باید از بحث و جدل چشم پوشید. «لا تمار فیهم ...»
4- به جاى اندیشیدن به عدد، به هدف بیندیشید و دنبال دانستنى‏ هاى بى ‏فایده نروید. «لا تستفت فیهم منهم احداً»
5 - دانستن و سؤال از هرکسى جایز نیست، از نااهلان نپرسیم. «لاتستفت... منهم»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 9:12

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی