- 2191
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 3 و 4 سوره کهف
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره کهف - آیه 3 و 4
مَکِثِینَ فِیهِ أَبَداً
وَیُنذِرَ الَّذِینَ قَالُواْ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً
ترجمه
براى همیشه در آن (اجر الهى و بهشت) ماندگارند.
و تا (کتاب الهى و پیامبر) به آنان که گویند: خداوند براى خود فرزندى گرفته است، هشدار دهد.
با آنکه هشدار در آیهى قبل نیز آمده بود، امّا به خاطر اهمیّت انحراف مشرکان در مورد فرزند گرفتن خدا، انذار تکرار شده است.
با توجّه به آیات دیگر قرآن، اتّهام فرزند داشتن خدا، تهمتى بزرگ و شایع میان مشرکان بوده است. مسیحیان هم «أب، اِبن و روح القدس» مى گفتند. یهودیان نیز «عُزیر» را فرزند خدا مى دانستند و مشرکان، فرشتگان را دختران خدا مىپنداشتند. در حالى که این عقیده نه موافق با واقعیّت است و نه منطبق با عقل.
پیام ها
1- عمل دائم، پاداش دائم دارد. در آیه قبل «یعملون الصالحات» نشانه دوام عمل بود و در این آیه «ماکثین» یعنى پاداش دائم مى باشد.
2- انسان علاقه به زندگى همیشگى وماندگار دارد، و خداوند آن را در قیامت قرار داده است. «ماکثین فیه ابدا»
3- از ویژگى نعمتهاى الهى در آخرت، جاودانگى آنهاست و در قیامت، مرگ و فنا نیست. «ماکثین فیه ابداً»
4- اصلاح عقیده مردم، از وظایف انبیاست. «ینذر الّذین قالوا»
5 - جهل و ناآگاهى، بستر انحراف است. «قالوا... مالهم به من علم»
6- عقاید باید بر اساس علم باشد و از عقیده بدون علم انتقاد شده است. «ما لهم به من علم»
7- کسى که ایمان نداشته باشد، به خالق خود نیز تهمت مىزند. «کَبُرت کلمة...»
8 - فرزند داشتن خداوند، تهمتى بى اساس است. «ما لهم به من علم»
9- نسبت دادن فرزند به خدا، هم شرک است، هم تشبیه نابجا و هم نیازمند دانستن خدا به جانشین و همکار. «کَبُرت...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
مَکِثِینَ فِیهِ أَبَداً
وَیُنذِرَ الَّذِینَ قَالُواْ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً
ترجمه
براى همیشه در آن (اجر الهى و بهشت) ماندگارند.
و تا (کتاب الهى و پیامبر) به آنان که گویند: خداوند براى خود فرزندى گرفته است، هشدار دهد.
با آنکه هشدار در آیهى قبل نیز آمده بود، امّا به خاطر اهمیّت انحراف مشرکان در مورد فرزند گرفتن خدا، انذار تکرار شده است.
با توجّه به آیات دیگر قرآن، اتّهام فرزند داشتن خدا، تهمتى بزرگ و شایع میان مشرکان بوده است. مسیحیان هم «أب، اِبن و روح القدس» مى گفتند. یهودیان نیز «عُزیر» را فرزند خدا مى دانستند و مشرکان، فرشتگان را دختران خدا مىپنداشتند. در حالى که این عقیده نه موافق با واقعیّت است و نه منطبق با عقل.
پیام ها
1- عمل دائم، پاداش دائم دارد. در آیه قبل «یعملون الصالحات» نشانه دوام عمل بود و در این آیه «ماکثین» یعنى پاداش دائم مى باشد.
2- انسان علاقه به زندگى همیشگى وماندگار دارد، و خداوند آن را در قیامت قرار داده است. «ماکثین فیه ابدا»
3- از ویژگى نعمتهاى الهى در آخرت، جاودانگى آنهاست و در قیامت، مرگ و فنا نیست. «ماکثین فیه ابداً»
4- اصلاح عقیده مردم، از وظایف انبیاست. «ینذر الّذین قالوا»
5 - جهل و ناآگاهى، بستر انحراف است. «قالوا... مالهم به من علم»
6- عقاید باید بر اساس علم باشد و از عقیده بدون علم انتقاد شده است. «ما لهم به من علم»
7- کسى که ایمان نداشته باشد، به خالق خود نیز تهمت مىزند. «کَبُرت کلمة...»
8 - فرزند داشتن خداوند، تهمتى بى اساس است. «ما لهم به من علم»
9- نسبت دادن فرزند به خدا، هم شرک است، هم تشبیه نابجا و هم نیازمند دانستن خدا به جانشین و همکار. «کَبُرت...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است