display result search
منو
تفسیر آیه 36 -40 سوره حجر

تفسیر آیه 36 -40 سوره حجر

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 295 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره حجر- آیه 36 - 40

قَالَ رَبِ‏ّ فَأَنْظِرْنِى إِلَى‏ یَوْمِ یُبْعَثُونَ

قَالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنْظَرِینَ‏

إِلَى‏ یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ

قَالَ رَبِّ بِمَآ أَغْوَیْتَنِى لَأُزَیِّنَنَّ لَهُمْ فِى الْأَرْضِ وَلَأُغْوِیَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ‏

إِلَّا عِبَادَکَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصیِنَ

ترجمه

(ابلیس) گفت: پروردگارا! پس مرا تا روزى که مردم برانگیخته شوند، مهلت بده (و زنده بدار) (خداوند) فرمود: پس همانا تو از مهلت یافتگانى.
(امّا نه تا روز قیامت، بلکه) تا روزى که وقت آن معلوم است.
(ابلیس) گفت: پروردگارا! به سبب آنکه مرا گمراه ساختى، من هم در زمین (بدى‏ ها را) برایشان مى‏ آرایم و همه را فریب خواهم داد.
مگر بندگان اخلاص‏‌مند (و برگزیده تو را) از میان آنان.


وقتى شیطان فهمید تا روز قیامت مورد لعن است، از خداوند خواست تا آن روز به او مهلت داده شود، ولى نگفت که براى چه مهلت مى‏ خواهد. از آنجا که سنّت خداوند بر مهلت دادن است، لذا به او مهلت داده شد، امّا نه تا روز قیامت که او درخواست کرد، بلکه تا روزى که زمان آن نزد خدا مشخص است و به گفته برخى از مفسران تا روزى که بشر باشد و تکلیف باشد.
خداوند کسى را گمراه نمى‏ کند، لکن اگر کسى با اراده خود راه انحراف را برگزیند، خدا او را به حال خود رها مى‏ سازد. و این رهاکردن بزرگ ترین کیفر و قهر الهى است. ابلیس نیز چون بااراده خود تکبر ولجاجت کرد، خداوند او را به حال خود رها کرد ومراد از جمله «اغویتنى» نیز همین معناست؛ یعنى اکنون که بخاطر لجاجتم مرا از مَدار لطف خود خارج کرد وبه حال خودم واگذاردى من چنین و چنان خواهم کرد.
ابلیس مى‏ داند که گروهى از مردم، از برگزیدگان الهى خواهند بود، (یعنى او نبوت و امامت را نیز پذیرفته است همانگونه که از کلمه «ربّ بما اغویتنى» معلوم مى‏ شود، خدا را پذیرفته است و از دعایش که مرا تا قیامت مهلت بده، روشن مى‏ شود معاد را نیز قبول داشته است. بنابراین ابلیس اصول عقائدش درست بود، لکن عیب او تکبّر و نداشتن روحیه‏ تسلیم و عبودیت بود. پس علم و ایمان به تنهایى کافى نیست، عمل و تسلیم وعبودیت لازم است.

پیام ها
1- سنّت خداوند بر مهلت دادن به گنهکاران است. «انک من المنظرین»
2- دعا و درخواست گنهکاران نیز اگر مصلحت باشد، مستجاب مى‏ شود. شیطان گفت: «فانظرنى» پاسخ آمد: «انک من المنظرین»
3- ابلیس و ابلیس صفتان عیب خود را به خدا نسبت مى‏ دهند. «اغویتنى»
4- ابزار انحراف شیطان، زیبا جلوه دادن زشتى‏ هاست. «لَاُزیننّ»
5- پاکان و مخلصان از دام شیطان درامانند. «المخلصین» (البته اخلاص داشتن کافى نیست، عنایت خداوند لازم است. زیرا کلمه «مخلَص» به معناى برگزیده الهى است)


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:20

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی