display result search
منو
تفسیر آیه 31 سوره رعد

تفسیر آیه 31 سوره رعد

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 437 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره رعد- آیه 31

وَلَوْ أَنَّ قُرْءَاناً سُیِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الْأَرْضُ أَوْ کُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَى‏ بَلِ لِلَّهِ الْأَمْرُ جَمِیعاً أَفَلَمْ یَاْیْئَسِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ أَن لَّوْ یَشَآءُ اللَّهُ لَهَدَى النَّاسَ جَمِیعاً وَ لَا یَزَالُ الَّذِینَ کَفَرُواْ تُصِیبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِیباً مِّن دَارِهِمْ حَتَّى‏ یَأْتِىَ وَعْدُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا یُخْلِفُ الْمِیعَادَ

ترجمه

و اگر به واسطه قرآن کوه ها به حرکت درآیند یا زمین به آن قطعه ‏قطعه شود یا به واسطه آن مردگان به سخن آیند، (باز ایمان نمى ‏آورند.) بلکه تمام امور به دست خداست. آیا مومنان (از این سنگدلان) مأیوس نشده ‏اند (و نمى ‏دانند) که اگر خدا مى‏ خواست قطعاً (با قهر و اجبار) همه مردم را به راه مى‏ آورد. و پیوسته به کسانى که کفر ورزیدند به سزاى کارهایى که کرده ‏اند مصیبت کوبنده ‏اى مى ‏رسد یا آن مصیبت به نزدیک خانه آنان فرو مى‏ آید (تا هر لحظه زندگى همراه با دغدغه داشته باشند و این دلهره همچنان ادامه دارد) تا آنگاه که وعده الهى فرا رسد البته خداوند وعده‏ اى که داده خلاف نمى‏ کند.


این آیه اوج عناد و لجاجت کفّار را بیان مى ‏کند. نظیر آیه 111 سوره انعام که مى‏ فرماید: اگر ما فرشتگان را بر خود آنها نازل کنیم و مردگان با آنها سخن بگویند و همه چیز رو به روى آنان محشور شود باز هم ایمان نخواهند آورد.
قرآن کتابى است که محکمت ر از کوه ها را تکان داد و بالاتر از مرده ‏هاى جسمانى را زنده کرد. عقول و دل هاى مرده و سنگِ مردم جاهل عرب را حیات داد. و اگر کتابى باشد که بتواند کوه ها را تکان دهد و مردگان را زنده گرداند، آن همین قرآن است. «او من کان میتاً فاحییناه...»
از فرمایش امام کاظم (ع) استفاده مى‏ شود که در قرآن، علوم و رموزى است که مى ‏توان به واسطه آنها در طبیعت تصرف کرد. «سُیّرت به، قُطّعت به، کُلّم به»

پیام ها

1- انتظار نداشته باشید که همه مردم ایمان بیاورند. «لو یشاءاللَّه لهدى الناس جمیعاً»
2- عناد ولجاجت، درد بى ‏درمان جوامع بشرى است. (اگر کسى طالب و جویاى حقّ باشد، یک معجزه هم براى ایمان آوردن کافى است) «قرآناً سُیّرت به، قطّعت به، کلّم به»
3- در جهان بینى الهى همه کاره خداست. «بل للَّه الامر جمیعاً»
4- معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پیشنهاد و هوس‏ هاى افراد لجوج. «بل للَّه الامر جمیعاً»
5 - اراده خداوند بر هدایت اختیارى انسان‏ هاست، نه اجبار و اکراه آنان. «لو یشاء اللَّه لهدى الناس جمیعاً» چنانکه در آیه ‏اى دیگر مى ‏فرماید: «لا اکراه فى الدین»
6- کفّار باید منتظر ضربه‏ هایى از جانب خداوند بر کشور و مرزهاى خود باشند. «لایزال الّذین کفروا تصیبهم بما صنعوا قارعه»
7- قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. «تصیبهم ... قارعه»
8 - همه جا موعظه و استدلال کافى و کارساز نیست، گاهى قهر و غضب لازم است. «تصیبهم ... قارعه»
9- علت نزول بلاها، کردار خود ماست. «بما صنعوا قارعه»
10- هشدارهاى الهى گاه به صورت مستقیم و نسبت به خودم است و گاه بطور غیر مستقیم و نسبت به دیگران و مناطق اطراف ماست.«تحلّ قریباً من دارهم»
11- از عذاب دیگران درس عبرت بگیریم. «او تحّل قریباً من دارهم»
12- هیچگاه در وعده‏ ها و وعیدهاى الهى شک نکنیم. «لا یخلف المیعاد»


منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:43

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    سلام،من ایه ٣١سوره رعد رو توی جعبه کارت همسرم پیدا کردم و نمیدونیم از کجا اومده چه کاربردی داره و برای چی استفاده میشه این دعا؟؟؟؟در واقع میخوام بفهمم هدف اونی که جاسازش کرده چی بوده؟
  • کاربر مهمان
    چی شد

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی