display result search
منو
تفسیر آیه 94 سوره یوسف

تفسیر آیه 94 سوره یوسف

  • 1 تعداد قطعات
  • 8 دقیقه مدت قطعه
  • 265 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یوسف - آیه 94

وَ لَمَّا فَصَلَتِ الْعِیرُ قَالَ أَبُوهُمْ إِنِّى لَأَجِدُ رِیحَ یُوسُفَ لَوْلَا أَن تُفَنِّدُونِ‏

ترجمه

و چون کاروان (از مصر به سوى کنعان محل زندگى یعقوب) رهسپار شد، پدرشان گفت: همانا من بوى یوسف را مى ‏یابم، البته اگر مرا کم‏خرد ندانید.


«فَصلت» یعنى فاصله گرفت. «فَصَلت العیر» یعنى کاروان از مصر فاصله گرفت. «تُفنّدون» از ریشه «فَنَد» به معنى ناتوانى فکر و سفاهت است.
یعقوب نگران بود که اطرافیانش نسبت بى‏ خردى به او دهند و فرمود: «لولا أن تفنّدون»، ولى با کمال تأسّف اطرافیان و بعضى اصحاب پیامبر اکرم این نسبت را به آن حضرت دادند، آنجا که در آستانه رحلت فرمود: قلم و کاغذ بیاورید تا چیزى بگویم و ثبت شود که اگر به آن عمل کنید، هرگز گمراه نشوید! یکى گفت: «اِنّ الرجلَ لیهجر» پیامبر هذیان مى‏ گوید و نگذاشتند چیزى نوشته شود.
سؤال: چگونه است که تنها یعقوب بوى یوسف را درک مى‏ کند؟ «اِنّى لاجد ریح یوسف»
پاسخ: هیچ مانعى ندارد، همان گونه که انبیا، وحى را درک مى‏ کنند و ما آن را درک نمى‏ کنیم، در بقیه امور نیز آنان چیزى را بیابند که ما نمى‏ یابیم. مگر در آستانه‏ جنگ خندق، به هنگام کندن خندق، رسول اکرم‏ از جهش برقى که از اصابت کلنگ به سنگى نمایان شد، نفرمود: در این برق سقوط امپراطورى ها را دیدم؟ امّا بعضى از افراد ضعیف الایمان گفتند: پیامبر از ترس خود، دور شهر خندق مى‏ کند، ولى با هر ضربه و جرقّه‏ ى، از سقوط یک رژیم و حکومتى و پیروزى خود وعده مى ‏دهد!
در شرح نهج‏ البلاغه مرحوم خویى آمده است: براى امام معصوم، عمود نورى است که چون خدا اراده کند، امام با نگاه به آن، آینده را مى‏ بیند و گاهى نیز مثل مردم عادى است.
زمصرش بوى پیراهن شنیدى‏
چرا در چاه کنعانش ندیدى‏
بگفت: احوال ما برق جهان است‏
گهى پیدا و دیگر دم، نهان است‏
گهى بر طارم اَعلى نشینیم‏
گهى تا پشت پاى خود، نبینیم‏
شاید مراد از «بوى یوسف» خبر تازه‏اى از یوسف باشد. این مسئله امروزه در دنیاى علم، به «تله پاتى» یعنى انتقال فکر از نقاط دور دست، مشهور شده وبه عنوان یک مسئله مسلّم علمى درآمده است. یعنى کسانى که پیوند نزدیکى با هم دارند و یا داراى قدرت روحى خاص هستند، همین که مسئله‏ اى در گوش ه‏اى از جهان براى شخصى پیش آید او نیز در گوش ه‏اى دیگر از جهان آن را درمى ‏یابد.
شخصى از امام باقر (ع) سؤال کرد: گاهى بدون جهت قلبم را غم فرا مى‏ گیرد، به نوعى که اطرافیان مى‏ فهمند. امام فرمود: مسلمانان در آفرینش از یک حقیقت و طینت هستند، همین که حادثه‏ تلخى براى یکى از آنان اتفاق بیافتد، دیگرى در سرزمین و منطقه ‏اى دیگر غمناک مى‏ شود.
اگر استشمام بوى یوسف را مربوط به قواى شامّه بدانیم، باید به عنوان یک امر خارق‏ العاده و معجزه پذیرفت که یعقوب بویى را از دور استشمام مى‏ کند.
در ایّام تجاوز عراق به جمهورى اسلامى ایران که مردم به فرمان امام خمینى ‏قدس سره در جبهه‏ هاى غرب و جنوب حاضر بودند، بنده نیز در خدمت شهید آیةاللَّه اشرفى اصفهانى که حدود نود سال داشت، در عملیات «مسلم ‏بن‏ عقیل» بودم. ایشان بارها در شب حمله به من فرمود: من بوى بهشت را مى یابم، ولى من هرچه بو کشیدم چیزى نیافتم!.
آرى، کسى که نود سال در علم و تقوا و زهد و تهجّد بوده، مى‏ تواند احساسى داشته باشد که دیگران نداشته باشند. همانگونه که پیش‌گویى ایشان که گفتند: من چهارمین شهید محراب خواهم بود، عملى شد!.
به هر حال ممکن است مراد از بوى بهشت، یک بوى عرفانى باشد. نظیر شیرینى مناجات که یک مزه معنوى است. و ممکن است بوى طبیعى باشد، لیکن هر شامه‏ اى لایق استشمام آن نیست. نظیر امواج رادیویى که در فضاست، لیکن هر رادیویى تمام آنها را نمى‏ گیرد.
منافقان در فاصله‏ یکى دو سال، آیة اللَّه مدنى، صدوقى، دستغیب و ایشان را در نماز جمعه یا مسیر رفتن به نماز جمعه، با نارنجک قطعه قطعه نمودند.

پیام ها

1- انسان، با صفاى باطن مى‏ تواند حقایق معنوى را درک کند. «انّى لاَجد ریح یوسف» ولى درک حقایق محدود است، این گونه نیست که آنان در هر مکان و زمان بتوانند هرچه را دریابند و لذا بوى پیراهن را بعد از فاصله کاروان دریافت نمود. «فصلت العیر»
2- اگر حقایقى را درک نمى‏ کنیم، مقام دیگران را انکار نکنیم. «لولا أن تفندون»
3- همه‏ مردم ظرفیّت شنیدن حقایق را ندارند و نسبت بى‏ خردى به گوینده مى ‏دهند. «لولا أن تفنّدون»*
4- زندگانى عالمان در میان نادانان، رنج‏ آور و مشکل است. «لولا أن تفنّدون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 8:59

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی