display result search
منو
تفسیر آیه17 و 18 سوره زمر

تفسیر آیه17 و 18 سوره زمر

  • 1 تعداد قطعات
  • 13 دقیقه مدت قطعه
  • 571 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره زمر- آیه 17 و 18

وَالَّذِینَ اجْتَنَبُواْ الطَّاغُوتَ أَن یَعْبُدُوهَا وَ أَنَابُواْ إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى‏ فَبَشِّرْ عِبَادِ

الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ

ترجمه
و کسانى که از عبادت و بندگى طاغوت‏ها (و قدرت‏هاى ضد الهى) دورى نموده و به سوى خدا بازگشتند بر آنان مژده باد، پس بندگان مرا بشارت ده.
آنان که سخن را با دقّت مى‏ شنوند و بهترین آن را پیروى مى‏ کنند، آنانند که خداوند هدایتشان نموده و آنانند همان خردمندان.


«طاغوت» به کسى گفته مى‏ شود که اهل طغیان و تجاوز باشد. «اجتناب» یعنى چیزى را در یک جانب و خود را در جانب دیگر قرار دادن. مراد از انابه به سوى خدا و اجتناب از طاغوت، همان است که در آیة الکرسى مى‏خوانیم: «فمَن یکفر بالطاغوت و یؤمن باللّه»
مراد از عبادت طاغوت، اطاعت از ستمگران و طاغیان است. زیرا در حدیثى در تفسیر مجمع‏ البیان مى‏ خوانیم: «مَن اطاع جبّاراً فقد عَبَده» اطاعت از ستمگر، پرستش اوست.
در آیه 18 مى ‏فرماید: بشارت ده به کسانى که از احسن پیروى مى‏ کنند و در جاى دیگر سخنِ احسن را دعوت به خدا مى‏ داند، «احسن قولاً ممّن دعا الى اللّه» و بهترین دعوت‏ کننده را رسول خدا مى‏ داند. «ادعوا الى اللّه على بصیرة» بنابراین باید از احسن گفته ‏ها پیروى کرد که دعوت به خداست و بهترین دعوت به خدا، دعوت پیامبر اوست، پس پیروى از احسن، یعنى پیروى از وحى و دعوت‏هاى رسول خدا

پیام ها
1- از اوصاف مؤمنان و بندگان خالص خدا پرهیز از طاغوت‏هاست. «اجتنبوا الطاغوت... فبشّر عباد»
2- اجتناب از طاغوت، مقدّمه توجّه به خداست. «اجتنبوا الطاغوت - انابوا الى اللّه»
3- شرط توبه، دورى از طاغوت است و اطاعت از طاغوت مانع انابه و توبه است. «اجتنبوا الطاغوت - انابوا الى اللّه»
4- برکات انتخاب احسن نامحدود است. (کلمه «بشّر» مطلق است تا شامل انواع بشارت بشود).
5 - کسانى حقّ شنیدن هر سخنى را دارند که به کلام توجّه کنند و دچار شخصیّت‏زدگى گوینده نشوند. «یستمعون القول»
6- انسان باید تحمّل شنیدن سخنان دیگران را داشته باشد و داراى سعه صدر باشد. «یستمعون القول...»
7- اسلام از طرح شدن سخنان دیگران دلهره‏ اى ندارد. «یستمعون القول»
8 - عقل، حجّت باطنى است و تقلید کورکورانه ممنوع است. «یستمعون القول فیتّبعون احسنه»
9- انتخاب احسن مورد توجّه قرآن است. «یتبعون احسنه»
10- کسانى حقّ شنیدن هر سخنى را دارند که از نظر علمى و منطقى قدرت تشخیص احسن را داشته باشند. «یستمعون... فیتّبعون احسنه»
11- سخنى که حُسن و خوبى ندارد، شایسته استماع و شنیدن نیست. «یستمعون القول فیتبعون احسنه»
12- به خوب بودن قانع نباشیم، بهتر بودن را دنبال کنیم. «یتّبعون احسنه»
13- انتخاب احسن بدون توفیق الهى ممکن نیست. «اولئک الّذین هداهم اللّه»
14- هدایت الهى را تنها کسانى دریافت مى‏ کنند که براى دست یابى به حقیقت وقت بگذارند و سخنان را گوش دهند. «اولئک الّذین هداهم اللّه»
15- کسانى که چشم و گوش بسته مکتبى را مى‏ پذیرند، در حقیقت عاقل نیستند. «اولوا الالباب»
16- تنها راه مطمئن انتخاب آگاهانه است.«فیتبعون احسنه... اولئک الّذین هداهم اللّه»

منبع: پایگاه درس های از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 13:54

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی