display result search
منو
تفسیر آیه 3سوره یونس

تفسیر آیه 3سوره یونس

  • 1 تعداد قطعات
  • 7 دقیقه مدت قطعه
  • 264 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره یونس - آیه 3

إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَى‏ عَلَى الْعَرْشِ یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِن شَفِیعٍ إِلَّا مِن بَعْدِ إِذْنِهِ ذَ لِکُمُ اللَّهُ رَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ‏

ترجمه
همانا پروردگارتان، خدایى است که آسمان‏ها و زمین را در شش روز و دوران آفرید، سپس بر عرش استیلاء یافت (زمام امور را به دست گرفت). کار جهان را تدبیر و سامان دهى مى ‏کند. هیچ شفاعت‏ کننده ‏اى جز با اذن او نیست. آن خداوند است که پروردگار شماست، پس او را بپرستید. آیا پند نمى گیرید؟

مراد از شش روز، شش روزگار و شش مرحله و دوران در آفرینش است، و ممکن است مراد از آن، مدّتى برابر شش روز باشد.
«عَرش»، مرکز تدبیر و کنایه از قدرت است. وقتى مى‏ گویند: فلانى بر تخت نشست یا او را از تخت پایین کشیدند، یعنى به قدرت رسید یا برکنار شد. سلطه‏ خداوند، هم پیش از آفرینش آسمان‏ ها و زمین بر هستى بوده، «وکان عرشه على الماء» ، هم پس از خلقت آنها، و پس از پایان جهان و در قیامت هم سلطه‏ الهى بر همه‏ هستى باقى است. «یحمل عرش ربّک یومئذٍ ثمانیة»

امام صادق‏ (ع) فرمود: عرش، مربّع است، زیرا کلماتى که بناى اسلام بر آن است نیز چهار کلمه است: «سبحان‏اللّه والحمدللّه ولا اله‏ الااللّه واللّه ‏اکبر».

پیام ها

1- آفرینش جهان با برنامه ‏ریزى و زمان بندى صورت پذیرفته است. «ستّة ایّام» (وقتى بر نظام هستى برنامه و تدبیر حاکم است، چگونه مى‏ توان پذیرفت انسان که گل سرسبد موجودات است، بى‏ برنامه باشد؟!)
2- اوّل خداشناسى، سپس خداپرستى. «ان ربکم اللَّه الذى ... فاعبدوه»
3- هستى قانون‏مند و هدفدار است. لازمه‏ تدبیر امر، عاقبت وهدف داشتن و قانون‏مند بودن است. «یدبّر الامر»
4- عبادت، سزاوار کسى است که خلقت و تدبیر به دست اوست، نه دیگران. «خلق... یدبّر... ذلکم اللَّه ربّکم فاعبدوه»
5 - خداوند هستى را آفریده، «خَلق» و در قبضه دارد، «استوى» و با حکمت دائماً آن‏را اداره مى‏ کند، «یدّبر» و بدون اذن او کسى را نفوذى نیست، «مامن‏شفیع» و توجّه به این حقایق، زمینه‏ى پیدایش روح بندگى و پرستش است. «فاعبدوه»
6- واسطه ‏شدن هر موجودى باید از سوى خداوند تأیید شود. پس بى ‏جهت بت‏ها را شفیع قرار ندهیم. «ما من شفیع الاّ من بعد باذنه»
7- الوهیّت از ربوبیّت جدا نیست. طاغوت‏ ها مى‏ کوشند خالق را خدا بدانند، ولى سیاستگذار و مدبّر را خودشان، و دین را از سیاست جدا بدانند. «اللَّه‏ربّکم»
8 - انسان آفریدگار خویش را باور دارد، تنها نیازمند تذکّر است.«افلاتذکّرون»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 7:27

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی