- 2626
- 1000
- 1000
- 1000
نفسیر آیه 97 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 97
«قیام»، وسیله پایدار بودن است، مانند ستون ساختمان و عمود خیمه.
امام صادق (ع) فرمود: خانه خدا را بیت الحرام مى نامند، به خاطر آن که ورود کفّار به آنجا حرام است.
«هَدى»، قربانى بىنشان است و «قلائد»، قربانى هاى نشاندار.
مرکزیّت، امنیّت، قداست، عبادت، قدمت، وحدت، سیاست و برائت، معرفت، سادگى، صفا، خلوص و دورى از جدال، شهوت و فسوق در حج است.
ماه هاى حرام عبارتند از: رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم که جنگ در آنها ممنوع است.
اجتماع میلیونى مسلمانان در مکّه، بدون تشریفات وامتیازات وبدون جدال لفظى و نزاع عملى در مکانى مقدّس، از امتیازات اسلام است و اگر به منافع گوناگونى که در پرتو مراسم حج حاصل مى شود از قبیل: حلالیّت طلبیدن هنگام رفتن، دید و بازدید، رونق تجارى، پرداخت خمس و زکات، آشنایى با معارف و امّت ها، قرار گرفتن در قدیمى ترین مرکز توحید، هم ناله شدن با انبیا و پا جاى پاى آنها قرار دادن، توبه کردن در صحراى عرفات و مشعر، به یاد قیامت افتادن، مانور سیاسى و برائت از کفّار و سایر برکات را در نظر بگیریم، مى فهمیم که این برنامه هاى حج برخاسته از علم بى نهایت خدایى است که بر همه چیز هستى آگاه است و هرگز علم محدود نمى تواند دستورى به این جامعیّت و جذّابیّت صادر کند.
پیام ها
1- حج، مایه ثبات و قوام است. «قیاماً للناس»
2- سامانبخشى امور، نیاز به تجمّع، وحدت، عبادت، احترام و حرمت، «بیت الحرام» و آرامش و امنیّت «الشهرالحرام»، و کارهاى پنهان و بىنشان و با نشان «الهدى و القلائد» و تأمین غذاى مورد نیاز دارد. «قیاماً للنّاس»
3- کسى حقّ قانونگذارى دارد که از تمام هستى آگاه باشد. «یعلم ما فى السماوات و ما فى الارض»
4- مسجد و مسلخ، وسیله قوام دین و دنیاى مردم است. «الکعبة... الهدى و القلائد» امام صادق (ع) فرمود: «جَعَلها اللّه لدینهم و معیشتهم»
5 - حجّى که سبب قوام جامعه نباشد حج واقعى نیست. «الکعبة... قیاماً للناس»
6- اگر جامعه ثبات داشته باشد، زمینه خداشناسى در آن رشد مى کند. «قیاماً... لتعلموا ان اللّه...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«قیام»، وسیله پایدار بودن است، مانند ستون ساختمان و عمود خیمه.
امام صادق (ع) فرمود: خانه خدا را بیت الحرام مى نامند، به خاطر آن که ورود کفّار به آنجا حرام است.
«هَدى»، قربانى بىنشان است و «قلائد»، قربانى هاى نشاندار.
مرکزیّت، امنیّت، قداست، عبادت، قدمت، وحدت، سیاست و برائت، معرفت، سادگى، صفا، خلوص و دورى از جدال، شهوت و فسوق در حج است.
ماه هاى حرام عبارتند از: رجب، ذیقعده، ذیحجّه و محرّم که جنگ در آنها ممنوع است.
اجتماع میلیونى مسلمانان در مکّه، بدون تشریفات وامتیازات وبدون جدال لفظى و نزاع عملى در مکانى مقدّس، از امتیازات اسلام است و اگر به منافع گوناگونى که در پرتو مراسم حج حاصل مى شود از قبیل: حلالیّت طلبیدن هنگام رفتن، دید و بازدید، رونق تجارى، پرداخت خمس و زکات، آشنایى با معارف و امّت ها، قرار گرفتن در قدیمى ترین مرکز توحید، هم ناله شدن با انبیا و پا جاى پاى آنها قرار دادن، توبه کردن در صحراى عرفات و مشعر، به یاد قیامت افتادن، مانور سیاسى و برائت از کفّار و سایر برکات را در نظر بگیریم، مى فهمیم که این برنامه هاى حج برخاسته از علم بى نهایت خدایى است که بر همه چیز هستى آگاه است و هرگز علم محدود نمى تواند دستورى به این جامعیّت و جذّابیّت صادر کند.
پیام ها
1- حج، مایه ثبات و قوام است. «قیاماً للناس»
2- سامانبخشى امور، نیاز به تجمّع، وحدت، عبادت، احترام و حرمت، «بیت الحرام» و آرامش و امنیّت «الشهرالحرام»، و کارهاى پنهان و بىنشان و با نشان «الهدى و القلائد» و تأمین غذاى مورد نیاز دارد. «قیاماً للنّاس»
3- کسى حقّ قانونگذارى دارد که از تمام هستى آگاه باشد. «یعلم ما فى السماوات و ما فى الارض»
4- مسجد و مسلخ، وسیله قوام دین و دنیاى مردم است. «الکعبة... الهدى و القلائد» امام صادق (ع) فرمود: «جَعَلها اللّه لدینهم و معیشتهم»
5 - حجّى که سبب قوام جامعه نباشد حج واقعى نیست. «الکعبة... قیاماً للناس»
6- اگر جامعه ثبات داشته باشد، زمینه خداشناسى در آن رشد مى کند. «قیاماً... لتعلموا ان اللّه...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است