- 1176
- 1000
- 1000
- 1000
طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، جلسه دهم
سخنرانی استاد سید علی حسینی خامنهای با موضوع "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن"، "عبادت و اطاعت انحصاری خدا" جلسه دهم، سال 1353
تعهدی که توحید برای جامعه به بار میآورد، شامل همه مسائل از قبیل حکومت، اقتصاد، روابط بین الملل و روابط افراد با یکدیگر است. اعتقاد به توحید، باید در مجموعه قوانین مصوب در آن جامعه رقم بخورد و به طور کلی با جامعه غیر توحیدی متفاوت است.
تکالیف ناشی از اندیشه توحیدی:
اصل اول، انسانها حق ندارد هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت و اطاعت کنند.
خداوند در قرآن میفرماید: «ای فرزندان آدم! آیا با شما پیمان نبستم که شیطان را نپرستید؟ زیرا که دشمن آشکار شماست.»
شیطان مفهوم عام تری نسبت به ابلیس دارد، شیطان یعنی نیروهای شرانگیز و شر آفرین خارج از وجود انسان. گاهی قرآن از یک گوشه و کنار به اثبات مطلب می پردازد و خیلی رویاروی استدلال نمی کند. مثلاً قرآن وقتی می خواهد ثابت کند که فقط باید خدا را عبادت و عبودیت کرد، می فرماید: «بگو چه کسی شما را از آسمانها و زمین روزی می دهد؟» اگر در جایی از قرآن سمع و بصر آمده است، منظور گوش و چشم نیست بلکه اشاره به داشتن بصیرت، داشتن نیروهای فهم و خرد دارد.
همانگونه که قوانین این عالم در اختیار خداوند است، باید قوانین تشریعی نیز در اختیار خداوند باشد و برای این کار خدا پیامبران را فرستاده است. چرا باید قوانین تشریعی نیز توسط خدا تعیین گردد؟ زیرا که انسان به عنوان مخلوق الهی، دارای مرتبه عقل پایین تر، مرتبه قدرت ضعیف تر و دارای مرتبه دانش ناقص تری است. انسان با خرد خود به راحتی می تواند بفهمد که هر چه غیر از خداست، قدرت حمایت و هدایت او را در برابر حوادث روزگار به معنای حقیقی ندارد.
تعهدی که توحید برای جامعه به بار میآورد، شامل همه مسائل از قبیل حکومت، اقتصاد، روابط بین الملل و روابط افراد با یکدیگر است. اعتقاد به توحید، باید در مجموعه قوانین مصوب در آن جامعه رقم بخورد و به طور کلی با جامعه غیر توحیدی متفاوت است.
تکالیف ناشی از اندیشه توحیدی:
اصل اول، انسانها حق ندارد هیچ کس و هیچ چیز جز خدا را عبودیت و اطاعت کنند.
خداوند در قرآن میفرماید: «ای فرزندان آدم! آیا با شما پیمان نبستم که شیطان را نپرستید؟ زیرا که دشمن آشکار شماست.»
شیطان مفهوم عام تری نسبت به ابلیس دارد، شیطان یعنی نیروهای شرانگیز و شر آفرین خارج از وجود انسان. گاهی قرآن از یک گوشه و کنار به اثبات مطلب می پردازد و خیلی رویاروی استدلال نمی کند. مثلاً قرآن وقتی می خواهد ثابت کند که فقط باید خدا را عبادت و عبودیت کرد، می فرماید: «بگو چه کسی شما را از آسمانها و زمین روزی می دهد؟» اگر در جایی از قرآن سمع و بصر آمده است، منظور گوش و چشم نیست بلکه اشاره به داشتن بصیرت، داشتن نیروهای فهم و خرد دارد.
همانگونه که قوانین این عالم در اختیار خداوند است، باید قوانین تشریعی نیز در اختیار خداوند باشد و برای این کار خدا پیامبران را فرستاده است. چرا باید قوانین تشریعی نیز توسط خدا تعیین گردد؟ زیرا که انسان به عنوان مخلوق الهی، دارای مرتبه عقل پایین تر، مرتبه قدرت ضعیف تر و دارای مرتبه دانش ناقص تری است. انسان با خرد خود به راحتی می تواند بفهمد که هر چه غیر از خداست، قدرت حمایت و هدایت او را در برابر حوادث روزگار به معنای حقیقی ندارد.
تاکنون نظری ثبت نشده است