- 1911
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 40 سوره روم
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره روم- آیه 40
أللَّهُ الَّذِى خَلَقَکُمْ ثُمَّ رَزَقَکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ هَلْ مِن شُرَکَآئِکُمْ مَّن یَفْعَلُ مِن ذَ لِکُم مِّن شَىْءٍ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَمَّا یُشْرِکُونَ
ترجمه
خداوند کسى است که شما را آفرید، سپس به شما روزى داد، آنگاه شما را مى میراند، سپس زنده مى کند؛ آیا از شریک هایى که شما براى خدا گرفته اید کسى هست که ذرّه اى از این کارها را انجام دهد؟ او منزّه و برتر است از آنچه شریکش قرار مى دهند.
در این آیه به چهار صفت الهى اشاره شده که هر یک به تنهایى براى تسلیم و تعبّد انسان کافى است، آفرینش انسان، دلیل مستقّلى بر لزوم بندگى انسان است. «اعبدوا ربّکم الّذى خلقکم» روزى دادن خداوند به ما، دلیل بر لزوم بندگى ماست. «فلیعبدوا ربّ هذا البیت . الّذى اطعمهم من جوع» میراندن و زنده کردن نیز هر یک به تنهایى، دلیل لزوم تعبّد و تسلیم انسان در برابر پروردگار متعال است. «اللّه الّذى خلقکم ثمّ رزقکم ثمّ یمیتکم ثمّ یحییکم»
پیام ها
1- مرگ و زندگى، گذشته، حال و آینده و رزق و روزى ما به دست خداست. «خلقکم، رزقکم، یمیتکم، یحییکم»
2- کارهاى گذشته، دلیل بر قدرت خداوند بر کارهاى آینده است. (آفریدن، روزى دادن و میراندن، نشانهى قدرت خدا بر زنده کردن انسان پس از مرگ است.) «خلقکم - رزقکم - یمیتکم - یحییکم»
3- روش مقایسه در تعلیم و تبلیغ، از بهترین روشهاست. «اللّه خلقکم ثمّ رزقکم ... هل من شرکائکم»
4- با سؤال، وجدانها را بیدار کنید. «هل من شرکائکم من یفعل ...»
5 - قدرتهاى غیر الهى استقلالى از خود ندارند، نه تنها از انجام کارهاى بزرگ بلکه از آفریدن کوچکترین موجود نیز عاجزند. «من شىء»
6- هیچ یک از وسایل، اسباب، مقدّمات و شرایط آفرینش را شریک خدا نپنداریم. «سبحانه و تعالى عما یشرکون»
7- شرک، توهین به مقام پروردگار است و انسان باید او را منزّه و برتر از هرگونه شریک بداند. «سبحانه و تعالى»
8 - شرک، با هر نام و آرم و شکلى که باشد باطل و محکوم است. «عمّا یشرکون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أللَّهُ الَّذِى خَلَقَکُمْ ثُمَّ رَزَقَکُمْ ثُمَّ یُمِیتُکُمْ ثُمَّ یُحْیِیکُمْ هَلْ مِن شُرَکَآئِکُمْ مَّن یَفْعَلُ مِن ذَ لِکُم مِّن شَىْءٍ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى عَمَّا یُشْرِکُونَ
ترجمه
خداوند کسى است که شما را آفرید، سپس به شما روزى داد، آنگاه شما را مى میراند، سپس زنده مى کند؛ آیا از شریک هایى که شما براى خدا گرفته اید کسى هست که ذرّه اى از این کارها را انجام دهد؟ او منزّه و برتر است از آنچه شریکش قرار مى دهند.
در این آیه به چهار صفت الهى اشاره شده که هر یک به تنهایى براى تسلیم و تعبّد انسان کافى است، آفرینش انسان، دلیل مستقّلى بر لزوم بندگى انسان است. «اعبدوا ربّکم الّذى خلقکم» روزى دادن خداوند به ما، دلیل بر لزوم بندگى ماست. «فلیعبدوا ربّ هذا البیت . الّذى اطعمهم من جوع» میراندن و زنده کردن نیز هر یک به تنهایى، دلیل لزوم تعبّد و تسلیم انسان در برابر پروردگار متعال است. «اللّه الّذى خلقکم ثمّ رزقکم ثمّ یمیتکم ثمّ یحییکم»
پیام ها
1- مرگ و زندگى، گذشته، حال و آینده و رزق و روزى ما به دست خداست. «خلقکم، رزقکم، یمیتکم، یحییکم»
2- کارهاى گذشته، دلیل بر قدرت خداوند بر کارهاى آینده است. (آفریدن، روزى دادن و میراندن، نشانهى قدرت خدا بر زنده کردن انسان پس از مرگ است.) «خلقکم - رزقکم - یمیتکم - یحییکم»
3- روش مقایسه در تعلیم و تبلیغ، از بهترین روشهاست. «اللّه خلقکم ثمّ رزقکم ... هل من شرکائکم»
4- با سؤال، وجدانها را بیدار کنید. «هل من شرکائکم من یفعل ...»
5 - قدرتهاى غیر الهى استقلالى از خود ندارند، نه تنها از انجام کارهاى بزرگ بلکه از آفریدن کوچکترین موجود نیز عاجزند. «من شىء»
6- هیچ یک از وسایل، اسباب، مقدّمات و شرایط آفرینش را شریک خدا نپنداریم. «سبحانه و تعالى عما یشرکون»
7- شرک، توهین به مقام پروردگار است و انسان باید او را منزّه و برتر از هرگونه شریک بداند. «سبحانه و تعالى»
8 - شرک، با هر نام و آرم و شکلى که باشد باطل و محکوم است. «عمّا یشرکون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است