- 429
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر سوره روم، جلسه نهم
سخنرانی حجت الاسلام دکترناصر رفیعی با موضوع "تفسیر سوره روم"، "نزول باران"، جلسه نهم، سال 1403
اللَّهُ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَیَبْسُطُهُ فِی السَّمَاءِ کَیْفَ یَشَاءُ وَیَجْعَلُهُ کِسَفًا فَتَرَى الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ ۖ فَإِذَا أَصَابَ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ.خدا آن کسی است که بادها را میفرستد که ابر را در فضا برانگیزد پس به هر گونه که مشیّتش تعلق گیرد در اطراف آسمان متصل و منبسط کند و باز متفرق گرداند، آن گاه باران را بنگری که قطره قطره از درونش بیرون ریزد، و چون آن را به (کشتزار و صحرای) هر قومی از بندگانش که بخواهد فرو بارد به یک لحظه آن قوم مسرور و شادمان گردند. آیه 48 سوره مبارکه روم مورد بحث ماست که در رابطه با باران و بارش است.
خداوند در قرآن در سورههای مختلفی در مورد برکت و نزول باران صحبت کرده است و کلماتی هم که در مورد باران به کار برده شده است، چند گونه است و حدود 5 آیه در قرآن در مورد باران است و در هر آیه هم به مطلبی در مورد باران اشاره کرده است. در جایی خداوند میفرماید: باران موجب طراوت زمین است و در جای دیگر میفرماید باران منبع آب نوشیدنی است. نحوه چگونگی تشکیل ابر و باران در قرآن آمده است و این خودش یک معجزه علمی است. در سوره روم خداوند میفرماید: خدا بادها را میفرستد و برمیانگیزد ابرها را و به هر کجا که بخواهد اینها را میفرستد. نزول باران تحت تاثیر دو عامل است؛ یکی عامل طبیعی و منطقهای که در یک جا هست و در جایی هم نیست. دیگری عامل غیر طبیعی یا عوامل معنوی است. امیرالمومنین در خطبه 115 نهج البلاغه در مورد باران سخن گفته است و در آنجا چند ویژگی برای باران را آورده است و فرموده است که خدایا این بارانی که میفرستی حیات بخش باشد، فراگیر باشد، پاکیزه باشد و با برکت و گوارا باشد. یقین بدانید که دعا و استغفار و ترک بعضی از گناهان در نزول باران موثر هستند. امام سجاد علیه السلام در کلامی می فرمایند: در جایی که حاکمان و قاضیان بر مردم ظلم کنند. دوم اگر انسان جای گواهی نادرست بدهد. سوم اگر انسان جایی کتمان شهادت کند. چهارم عدم پرداخت خمس و زکات در جامعه باشد. پنجم قساوت قلب نسبت به فقرا. ششم تشر زدن به فقیر و رد سائل. هفتم ظلم بر ایتام موجب می شود باران نبارد و برکت های الهی از جامعه برود.
اللَّهُ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَیَبْسُطُهُ فِی السَّمَاءِ کَیْفَ یَشَاءُ وَیَجْعَلُهُ کِسَفًا فَتَرَى الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ ۖ فَإِذَا أَصَابَ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ.خدا آن کسی است که بادها را میفرستد که ابر را در فضا برانگیزد پس به هر گونه که مشیّتش تعلق گیرد در اطراف آسمان متصل و منبسط کند و باز متفرق گرداند، آن گاه باران را بنگری که قطره قطره از درونش بیرون ریزد، و چون آن را به (کشتزار و صحرای) هر قومی از بندگانش که بخواهد فرو بارد به یک لحظه آن قوم مسرور و شادمان گردند. آیه 48 سوره مبارکه روم مورد بحث ماست که در رابطه با باران و بارش است.
خداوند در قرآن در سورههای مختلفی در مورد برکت و نزول باران صحبت کرده است و کلماتی هم که در مورد باران به کار برده شده است، چند گونه است و حدود 5 آیه در قرآن در مورد باران است و در هر آیه هم به مطلبی در مورد باران اشاره کرده است. در جایی خداوند میفرماید: باران موجب طراوت زمین است و در جای دیگر میفرماید باران منبع آب نوشیدنی است. نحوه چگونگی تشکیل ابر و باران در قرآن آمده است و این خودش یک معجزه علمی است. در سوره روم خداوند میفرماید: خدا بادها را میفرستد و برمیانگیزد ابرها را و به هر کجا که بخواهد اینها را میفرستد. نزول باران تحت تاثیر دو عامل است؛ یکی عامل طبیعی و منطقهای که در یک جا هست و در جایی هم نیست. دیگری عامل غیر طبیعی یا عوامل معنوی است. امیرالمومنین در خطبه 115 نهج البلاغه در مورد باران سخن گفته است و در آنجا چند ویژگی برای باران را آورده است و فرموده است که خدایا این بارانی که میفرستی حیات بخش باشد، فراگیر باشد، پاکیزه باشد و با برکت و گوارا باشد. یقین بدانید که دعا و استغفار و ترک بعضی از گناهان در نزول باران موثر هستند. امام سجاد علیه السلام در کلامی می فرمایند: در جایی که حاکمان و قاضیان بر مردم ظلم کنند. دوم اگر انسان جای گواهی نادرست بدهد. سوم اگر انسان جایی کتمان شهادت کند. چهارم عدم پرداخت خمس و زکات در جامعه باشد. پنجم قساوت قلب نسبت به فقرا. ششم تشر زدن به فقیر و رد سائل. هفتم ظلم بر ایتام موجب می شود باران نبارد و برکت های الهی از جامعه برود.
تاکنون نظری ثبت نشده است