سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع "حبط عمل در سوره آل عمران"، سال 1403
إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَیَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ. أُولَٰئِکَ الَّذِینَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِینَ. کسانی که پیوسته به آیات خدا کفر می ورزند، و همواره پیامبران را به ناحق می کشند، و از مردم کسانی را که امر به عدالت می کنند به قتل می رسانند، پس آنان را به عذابی دردناک بشارت ده. آنان کسانی اند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه و بی اثر شده، و برای آنان هیچ یاوری نخواهد بود. خدای تبارک و تعالی در آیه 21 و 22 سوره آل عمران گله میکند و مذمت میکند یهودیان را و کافران را از سر عمل زشتی که انجام میدادند و بعد میفرماید: به خاطر همین اعمال زشت تمام کارهای خوبی هم که در گذشته انجام داده بودند حبط میشود. اولین ویژگی این گروه این بود که به آیات خدا کافر شدند و آیات الهی را نپذیرفتند و اینها بعضی از پیامبران را به قتل رساندند و عمل سوم زشتی که اینها انجام میدادند این بود که اینها کسانی را کشتند که در جامعه عدالت را اجرا میکردند و آمرین به قسط بودند. این سه گناه باعث شد که اینها دچار عذاب دردناک شوند و اعمال اینها در دنیا و آخرت حبط شود. و کسی هم اینها را یاری نمیکند. حبط عمل به معنای نابودی عمل است. امام صادق علیه السلام در دعایی میفرمایند: خدایا ما را به دو چیز مبتلا نکن؛ یکی ناامیدی و دیگری نابود شدن اعمال. حبط عمل منجر به عاقبت به شری انسان میشود، چون اعمال خوب انسان از بین میرود. مانند شیطان. ما سه نوع حبط داریم. یکی حبط کلی و دیگری حبط جزئی و حبط اثری. یعنی اثر عمل کم می شود یا از بین می رود. حبط جزئی هم به معنای نابودی بخشی از اعمال است، اما حبط کلی به معنی نابودی کلی اعمال است.
إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَیَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ. أُولَٰئِکَ الَّذِینَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِینَ. کسانی که پیوسته به آیات خدا کفر می ورزند، و همواره پیامبران را به ناحق می کشند، و از مردم کسانی را که امر به عدالت می کنند به قتل می رسانند، پس آنان را به عذابی دردناک بشارت ده. آنان کسانی اند که اعمالشان در دنیا و آخرت تباه و بی اثر شده، و برای آنان هیچ یاوری نخواهد بود. خدای تبارک و تعالی در آیه 21 و 22 سوره آل عمران گله میکند و مذمت میکند یهودیان را و کافران را از سر عمل زشتی که انجام میدادند و بعد میفرماید: به خاطر همین اعمال زشت تمام کارهای خوبی هم که در گذشته انجام داده بودند حبط میشود. اولین ویژگی این گروه این بود که به آیات خدا کافر شدند و آیات الهی را نپذیرفتند و اینها بعضی از پیامبران را به قتل رساندند و عمل سوم زشتی که اینها انجام میدادند این بود که اینها کسانی را کشتند که در جامعه عدالت را اجرا میکردند و آمرین به قسط بودند. این سه گناه باعث شد که اینها دچار عذاب دردناک شوند و اعمال اینها در دنیا و آخرت حبط شود. و کسی هم اینها را یاری نمیکند. حبط عمل به معنای نابودی عمل است. امام صادق علیه السلام در دعایی میفرمایند: خدایا ما را به دو چیز مبتلا نکن؛ یکی ناامیدی و دیگری نابود شدن اعمال. حبط عمل منجر به عاقبت به شری انسان میشود، چون اعمال خوب انسان از بین میرود. مانند شیطان. ما سه نوع حبط داریم. یکی حبط کلی و دیگری حبط جزئی و حبط اثری. یعنی اثر عمل کم می شود یا از بین می رود. حبط جزئی هم به معنای نابودی بخشی از اعمال است، اما حبط کلی به معنی نابودی کلی اعمال است.
تاکنون نظری ثبت نشده است