- 1463
- 1000
- 1000
- 1000
تربیت تقوا محور، در خانواده، مسجد و مدرسه، جلسه پنجم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "تربیت تقوا محور، در خانواده، مسجد و مدرسه"، جلسه پنجم ، سال 1402
ما به اندازه ای که به طراح بازی های کامپیوتری اعتماد می کنیم، گاهی اوقات به خدا اعتماد نمی کنیم که این عالم را خلق کرده و خیلی هم هوشمندانه آفریده است. ما باید ببینیم وجوه علمی آیات قرآن چه چیزهایی هستند. ما می توانیم بی دین باشیم اما نباید آنقدر بی عقل باشین که بگوییم مخلوقات عالم بدون هوش و زکاوت خلق شده اند. پس مفاهیم قرآن و توصیههای قرآن بسیار هوشمندانه هستند. تقوا در قرآن به عنوان یک مفهوم کلیدی معرفی میشود که منجر به عاقبت بخیری میشود و کرامت و ارزش انسان ها تقوایشان سنجیده میشود. طبیعتاً تقوا یک نظام تربیتی است که انسان سازی میکند. پس ما باید به ابعاد مفهوم تقوا توجه داشته باشیم. کرامت انسان چیزی است که از تقوا استخراج میشود. یکی دیگر از وجوه تقوا این است که همه دوستان غیر از افراد با تقوا رفاقتشان دشمنی است، توجه داشته باشید ما تقوای بدون خداوند را بحث می کنیم. عنصر دوم که در تقوا وجود دارد، اجتماعی زیستن است. تقوا فردی نیست بلکه اجتماعی است. در تقوا ابعاد اجتماعی در نظر گرفته شده است و محل تمرین حفظ ارزش های اجتماعی مان است. پاداش و تنبیه در روابط اجتماعی با کرامت انسانها در تضاد است. تقوا میگوید کرامت یک انسان باید محفوظ شود. ما با کرامت انسان به اینجا رسیدیم که باید با حیا رفتار کنیم. تقوا برای اینکه در یک جامعه پیاده شود باید خودش را محترم بداند و دیگران هم باید آن را محترم بدانند و تقوا هم دیگران را محترم بداند.
ما به اندازه ای که به طراح بازی های کامپیوتری اعتماد می کنیم، گاهی اوقات به خدا اعتماد نمی کنیم که این عالم را خلق کرده و خیلی هم هوشمندانه آفریده است. ما باید ببینیم وجوه علمی آیات قرآن چه چیزهایی هستند. ما می توانیم بی دین باشیم اما نباید آنقدر بی عقل باشین که بگوییم مخلوقات عالم بدون هوش و زکاوت خلق شده اند. پس مفاهیم قرآن و توصیههای قرآن بسیار هوشمندانه هستند. تقوا در قرآن به عنوان یک مفهوم کلیدی معرفی میشود که منجر به عاقبت بخیری میشود و کرامت و ارزش انسان ها تقوایشان سنجیده میشود. طبیعتاً تقوا یک نظام تربیتی است که انسان سازی میکند. پس ما باید به ابعاد مفهوم تقوا توجه داشته باشیم. کرامت انسان چیزی است که از تقوا استخراج میشود. یکی دیگر از وجوه تقوا این است که همه دوستان غیر از افراد با تقوا رفاقتشان دشمنی است، توجه داشته باشید ما تقوای بدون خداوند را بحث می کنیم. عنصر دوم که در تقوا وجود دارد، اجتماعی زیستن است. تقوا فردی نیست بلکه اجتماعی است. در تقوا ابعاد اجتماعی در نظر گرفته شده است و محل تمرین حفظ ارزش های اجتماعی مان است. پاداش و تنبیه در روابط اجتماعی با کرامت انسانها در تضاد است. تقوا میگوید کرامت یک انسان باید محفوظ شود. ما با کرامت انسان به اینجا رسیدیم که باید با حیا رفتار کنیم. تقوا برای اینکه در یک جامعه پیاده شود باید خودش را محترم بداند و دیگران هم باید آن را محترم بدانند و تقوا هم دیگران را محترم بداند.
کاربر مهمان