- 809
- 1000
- 1000
- 1000
ابعاد حماسه زیارت اربعین، جلسه اول
سخنرانی از حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «ابعاد حماسه زیارت اربعین»، جلسه اول، سال 1395
شاید جالب باشد من این خبر را بگویم که از سخنان حضرت امام است. حضرت امام مطلبی را حدود 24 مرتبه در سخنرانیهای سال اول و سال دوم پیروزی انقلاب تکرار کردند و 12 مرتبه یک مثالی را در این موضوع بیان کردند. ماهی یکبار یا دوبار این مطلب را تکرار میکردند. این مطلب این بود که میفرمودند: من چه وقت به پیروزی انقلاب مطمئن شدم؟میفرمودند: از روستایی که به من خبر دادند که در این روستا تظاهراتی برای دفاع از انقلاب شکل گرفته، در تظاهرات مردم شعارهایی را میگویند که در شهرهای بزرگ میگویند. بعضی از اوقات در مثالشان اسم روستا را هم بیان میکردند. بعد حضرت امام میفرمودند: این عادی نیست که یکباره همه دلها متوجه یک موضوع شود. میفرمودند: این کار من و امثال من نیست. این کار تبلیغات نیست. تبلیغات اینقدر اثر ندارد که دلها را یکباره به سمت یک موضوع ببرد.
ایشان میفرمودند: من وقتی میشنیدم که در تمام روستاها و شهرهای کشور مردم یکصدا شدند متوجه شدم که نصرت و پیروزی خدا حتمی است. میفرمودند: آنجا مطمئن شدم ما پیروز میشویم. بعضیها میگفتند: شاید امام با امام زمان(عج) ارتباط دارند و از ایشان مطلبی را دریافت کردند. بعضیها تحلیلهای دیگری داشتند. خود امام دوازده مرتبه این را بیان میکنند. یعنی اینکه این یک قاعده است. اگر دلها به یکباره در مورد یک موضوعی عمیق و اصیل متحول شود و نسبت به آن یک موضع مثبت بگیرد، این علامت نصرت خداست و کار عادی نیست.
حضرت امام دو قاعده را بیان میکردند یکی اینکه دلها دست خداست و اگر همه دلها متوجه یک موضوع شوند این کار خداست و کار تبلیغات نیست. دوم اینکه اگر این دلها در جهت امری از امور الهی متحول شود یعنی نصرت الهی به دنبالش هست.
اربعین واقعاً کار خدا بود. برخی از علمای محترم حوزه علمیه نجف به من میفرمودند. حتی آیت الله العظمی سیستانی که اخیراً خدمتشان مشرف شده بودم میفرمودند: این کار، کار مردم است و ما میخواهیم کار مردم هم حفظ شود. بنده عرض کردم در ایران هم کار، کار مردم هست. مسئولین ما تا توانستند گفتند: آقا نروید. هزینه نکنید، امکانات کمتر شود. یعنی کسی تبلیغات نکرده که بلند شوید و حتماً بروید. حتی این اطلاعیههای هیأتها که برای محرم و مناسبتهای دیگر به هیأت دعوت میکنند، یک اطلاعیه اینچنین از تلویزیون پخش نشد که بیایید ثبت نام کنید. این کار، کار خداست و چرا خدا این کار را کرده است؟ این کار تبلیغات نیست.
بعضیها متأسفانه خیلی سطحی نگر هستند. اگر حسن ظن داشته باشیم وگرنه باید بگوییم: بیمار دل هستند. فکر میکنند این حرکت بیست میلیونی با تبلیغات و با کارهایی که برخی نهادها و ارگانها و ذاکرین اهل بیت انجام دادند صورت گرفته است. مگر کسی میتواند این کار را انجام بدهد؟ پس این کار خداست و خود مردم عراق میگویند: این کار خداست. آنهایی که موکب دارند و هستیشان را کنار جاده به زائران تقدیم میکنند، بیش از صدها میلیون غذا توزیع میکنند. اینها خودشان میگویند: دست ما نیست. یکی از موکب دارها میگفت: الآن ایام زائری است و باید بروم پول دربیاورم. ولی هرچه پول در طول سال در بیاورم میروم تقدیم میکنم. این دست من نیست. اینهایی که دارند میروند سینه به سینه منتقل میکنند. انگار نور این حرکت منتقل میشود. بعضیها با دیدن یک صحنه از تلویزیون بلند میشوند و حرکت میکنند. اینها برای تبلیغات نیست. اگر قدرت تبلیغات چنین میکند قدرتمندهایی که تبلیغ در اختیارشان هست یک حرکت اینچنینی جای دیگر بزنند.
شاید جالب باشد من این خبر را بگویم که از سخنان حضرت امام است. حضرت امام مطلبی را حدود 24 مرتبه در سخنرانیهای سال اول و سال دوم پیروزی انقلاب تکرار کردند و 12 مرتبه یک مثالی را در این موضوع بیان کردند. ماهی یکبار یا دوبار این مطلب را تکرار میکردند. این مطلب این بود که میفرمودند: من چه وقت به پیروزی انقلاب مطمئن شدم؟میفرمودند: از روستایی که به من خبر دادند که در این روستا تظاهراتی برای دفاع از انقلاب شکل گرفته، در تظاهرات مردم شعارهایی را میگویند که در شهرهای بزرگ میگویند. بعضی از اوقات در مثالشان اسم روستا را هم بیان میکردند. بعد حضرت امام میفرمودند: این عادی نیست که یکباره همه دلها متوجه یک موضوع شود. میفرمودند: این کار من و امثال من نیست. این کار تبلیغات نیست. تبلیغات اینقدر اثر ندارد که دلها را یکباره به سمت یک موضوع ببرد.
ایشان میفرمودند: من وقتی میشنیدم که در تمام روستاها و شهرهای کشور مردم یکصدا شدند متوجه شدم که نصرت و پیروزی خدا حتمی است. میفرمودند: آنجا مطمئن شدم ما پیروز میشویم. بعضیها میگفتند: شاید امام با امام زمان(عج) ارتباط دارند و از ایشان مطلبی را دریافت کردند. بعضیها تحلیلهای دیگری داشتند. خود امام دوازده مرتبه این را بیان میکنند. یعنی اینکه این یک قاعده است. اگر دلها به یکباره در مورد یک موضوعی عمیق و اصیل متحول شود و نسبت به آن یک موضع مثبت بگیرد، این علامت نصرت خداست و کار عادی نیست.
حضرت امام دو قاعده را بیان میکردند یکی اینکه دلها دست خداست و اگر همه دلها متوجه یک موضوع شوند این کار خداست و کار تبلیغات نیست. دوم اینکه اگر این دلها در جهت امری از امور الهی متحول شود یعنی نصرت الهی به دنبالش هست.
اربعین واقعاً کار خدا بود. برخی از علمای محترم حوزه علمیه نجف به من میفرمودند. حتی آیت الله العظمی سیستانی که اخیراً خدمتشان مشرف شده بودم میفرمودند: این کار، کار مردم است و ما میخواهیم کار مردم هم حفظ شود. بنده عرض کردم در ایران هم کار، کار مردم هست. مسئولین ما تا توانستند گفتند: آقا نروید. هزینه نکنید، امکانات کمتر شود. یعنی کسی تبلیغات نکرده که بلند شوید و حتماً بروید. حتی این اطلاعیههای هیأتها که برای محرم و مناسبتهای دیگر به هیأت دعوت میکنند، یک اطلاعیه اینچنین از تلویزیون پخش نشد که بیایید ثبت نام کنید. این کار، کار خداست و چرا خدا این کار را کرده است؟ این کار تبلیغات نیست.
بعضیها متأسفانه خیلی سطحی نگر هستند. اگر حسن ظن داشته باشیم وگرنه باید بگوییم: بیمار دل هستند. فکر میکنند این حرکت بیست میلیونی با تبلیغات و با کارهایی که برخی نهادها و ارگانها و ذاکرین اهل بیت انجام دادند صورت گرفته است. مگر کسی میتواند این کار را انجام بدهد؟ پس این کار خداست و خود مردم عراق میگویند: این کار خداست. آنهایی که موکب دارند و هستیشان را کنار جاده به زائران تقدیم میکنند، بیش از صدها میلیون غذا توزیع میکنند. اینها خودشان میگویند: دست ما نیست. یکی از موکب دارها میگفت: الآن ایام زائری است و باید بروم پول دربیاورم. ولی هرچه پول در طول سال در بیاورم میروم تقدیم میکنم. این دست من نیست. اینهایی که دارند میروند سینه به سینه منتقل میکنند. انگار نور این حرکت منتقل میشود. بعضیها با دیدن یک صحنه از تلویزیون بلند میشوند و حرکت میکنند. اینها برای تبلیغات نیست. اگر قدرت تبلیغات چنین میکند قدرتمندهایی که تبلیغ در اختیارشان هست یک حرکت اینچنینی جای دیگر بزنند.
تاکنون نظری ثبت نشده است