- 187
 - 1000
 - 1000
 - 1000
 
وجود با برکت انسان
							
                              سخنرانی  حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر حیدری کاشانی با موضوع "وجود با برکت انسان"، سال 1404
خداوند در قرآن سرچشمه های برکت در جهان هستی را معرفی می کند. تبارک یعنی پر خیر و برکت است و تبارک الله رب العالمین یعنی پر خیر و برکت است الله که مربی جهانیان است. تبارک الله احسن الخالقین یعنی پر خیر و برکت است الله که بهترین آفرینندگان است. این آیات بیانگر این است که نظام تربیتی قرآنی، نظام تربیتی برکت آفرین است و برکت ساز و برکت پرور است. خداوند تبارک و تعالی مبارک و پر خیر و برکت است و انسان را هم یک وجود مبارک آفریده است، توجه به این نکته انسان شناسی که انسان یک وجود مبارک است و پر خیر و برکت است به گونه ای که خداوند وقتی انسان را آفرید، عنوان احسن الخالقین را به خود داد و خود را مبارک و پر خیر و برکت معرفی کرد. در مراتب انسان شناسی توجه به مبارک بودن انسان به معنای پر خیر و برکت بودن ماندگار و استوار است. امام سجاد علیه السلام در کلامی برکت را تعریف می کنند به ثروتی که پایان نمی پذیرد و ثروتی که پایان ندارد. ثروت پایان ناپذیر یعنی ما نعمتی را می توانیم بگوییم نعمت پر برکت که خیر آن هیچ وقت تمام نمی شود و افق این خیر و خوبی تا ابدیت ادامه دارد. انسان وجود مبارکی است که خیر و برکت او تا بی نهایت ادامه دارد. بحث برکت و برکت یابی در وجود انسان مهندسی و معماری برکت یک زندگی بیش از هر زمان دیگری برای ما ضروری است، مخصوصا برای ما آخرالزمانی ها که بیش از هر دوره تاریخ بشری دچار بی برکتی های آخرالزمانی هستیم. یکی از ویژگی های آخرالزمان بی برکت شدن همه نعمت ها و همه امور هست، چون از سرچشمه برکات عالم که وجود مقدس حضرت بقیه الله ما جدا ماندیم و دور مانده ایم و تا آن وجود مقدس در میان ما حضور و ظهور پیدا نکند ما به سرچشمه خیرات و برکات الهی به طور کامل نمی رسیم. در قرآن کلیدواژه مبارک بارها تکرار شده است. آیه 29 سوره مومنون که می فرماید: خدایا مرا منزل بده در یک منزلگاه پر خیر و برکت. یعنی منزل هم از دیدگاه خداوند رحمان منزل مبارک است. خدایا من را فرود بیار در یک منزلگاه مبارک و پر خیر و برکت که تو بهترین فرود آورندگانی. و کتاب مقدس قرآن کتاب پر خیر و برکت است که تا ابد برکاتش ادامه دارد و پایان ناپذیر است. خداوند می فرماید: این قرآن مبارکه خواندنی ترین کتاب جهان است، یک جهتش این هست که پر از خیر و برکت است و خیرش ماندگار و استوار و پایدار است و ابدیت و آخرت ما را به نهایت درجه عزت و بهجت و لذت می رساند. هدف تربیت قرآنی این است که ما به یک شخصیت مبارک تبدیل شویم. سرچشمه خیر و برکت خدایی هست که ملک هستی و فرمانروایی هستی به دست اوست. نعمت را خدا به ما می دهد ولی اینکه برکت هم داده شود، یک نعمت دیگری هست. پس هر خیر و خوبی برکت نیست، بلکه آن خیر و خوبی که خدا اراده کرده تا خیر و خوبی اش ماندگار باشد و تا بی نهایت باشد نعمت پر برکت است. خداوند تبارک و تعالی خودش را معلم با قلم معرفی می کند و ما وقتی به یک انسان پر خیر و برکت تبدیل می شویم که با قلم و نوشتن و تعلیم و آموزش مانوس باشیم. هدف تربیت دینی و تربیت قرآنی شبیه شدن به مربی اعلی خداوند سبحان است. یکی از جلوه های کرامت خداوند در حق انسان، هنر نگارش با قلم است. دین و دانش انسان با نوشتن حفظ می شود و به آیندگان منتقل می شود.خدا می داند که چه گنجینه های پرعظمتی را در وجود ما به ودیعت گذاشته است که فقط با نوشتن به منصه ظهور و بروز می رسد.
						
					خداوند در قرآن سرچشمه های برکت در جهان هستی را معرفی می کند. تبارک یعنی پر خیر و برکت است و تبارک الله رب العالمین یعنی پر خیر و برکت است الله که مربی جهانیان است. تبارک الله احسن الخالقین یعنی پر خیر و برکت است الله که بهترین آفرینندگان است. این آیات بیانگر این است که نظام تربیتی قرآنی، نظام تربیتی برکت آفرین است و برکت ساز و برکت پرور است. خداوند تبارک و تعالی مبارک و پر خیر و برکت است و انسان را هم یک وجود مبارک آفریده است، توجه به این نکته انسان شناسی که انسان یک وجود مبارک است و پر خیر و برکت است به گونه ای که خداوند وقتی انسان را آفرید، عنوان احسن الخالقین را به خود داد و خود را مبارک و پر خیر و برکت معرفی کرد. در مراتب انسان شناسی توجه به مبارک بودن انسان به معنای پر خیر و برکت بودن ماندگار و استوار است. امام سجاد علیه السلام در کلامی برکت را تعریف می کنند به ثروتی که پایان نمی پذیرد و ثروتی که پایان ندارد. ثروت پایان ناپذیر یعنی ما نعمتی را می توانیم بگوییم نعمت پر برکت که خیر آن هیچ وقت تمام نمی شود و افق این خیر و خوبی تا ابدیت ادامه دارد. انسان وجود مبارکی است که خیر و برکت او تا بی نهایت ادامه دارد. بحث برکت و برکت یابی در وجود انسان مهندسی و معماری برکت یک زندگی بیش از هر زمان دیگری برای ما ضروری است، مخصوصا برای ما آخرالزمانی ها که بیش از هر دوره تاریخ بشری دچار بی برکتی های آخرالزمانی هستیم. یکی از ویژگی های آخرالزمان بی برکت شدن همه نعمت ها و همه امور هست، چون از سرچشمه برکات عالم که وجود مقدس حضرت بقیه الله ما جدا ماندیم و دور مانده ایم و تا آن وجود مقدس در میان ما حضور و ظهور پیدا نکند ما به سرچشمه خیرات و برکات الهی به طور کامل نمی رسیم. در قرآن کلیدواژه مبارک بارها تکرار شده است. آیه 29 سوره مومنون که می فرماید: خدایا مرا منزل بده در یک منزلگاه پر خیر و برکت. یعنی منزل هم از دیدگاه خداوند رحمان منزل مبارک است. خدایا من را فرود بیار در یک منزلگاه مبارک و پر خیر و برکت که تو بهترین فرود آورندگانی. و کتاب مقدس قرآن کتاب پر خیر و برکت است که تا ابد برکاتش ادامه دارد و پایان ناپذیر است. خداوند می فرماید: این قرآن مبارکه خواندنی ترین کتاب جهان است، یک جهتش این هست که پر از خیر و برکت است و خیرش ماندگار و استوار و پایدار است و ابدیت و آخرت ما را به نهایت درجه عزت و بهجت و لذت می رساند. هدف تربیت قرآنی این است که ما به یک شخصیت مبارک تبدیل شویم. سرچشمه خیر و برکت خدایی هست که ملک هستی و فرمانروایی هستی به دست اوست. نعمت را خدا به ما می دهد ولی اینکه برکت هم داده شود، یک نعمت دیگری هست. پس هر خیر و خوبی برکت نیست، بلکه آن خیر و خوبی که خدا اراده کرده تا خیر و خوبی اش ماندگار باشد و تا بی نهایت باشد نعمت پر برکت است. خداوند تبارک و تعالی خودش را معلم با قلم معرفی می کند و ما وقتی به یک انسان پر خیر و برکت تبدیل می شویم که با قلم و نوشتن و تعلیم و آموزش مانوس باشیم. هدف تربیت دینی و تربیت قرآنی شبیه شدن به مربی اعلی خداوند سبحان است. یکی از جلوه های کرامت خداوند در حق انسان، هنر نگارش با قلم است. دین و دانش انسان با نوشتن حفظ می شود و به آیندگان منتقل می شود.خدا می داند که چه گنجینه های پرعظمتی را در وجود ما به ودیعت گذاشته است که فقط با نوشتن به منصه ظهور و بروز می رسد.


تاکنون نظری ثبت نشده است