- 10
- 1000
- 1000
- 1000
تلاش های انبیا برای هدایت به سوی ظهور، 10 (پایان)
سخنرانی آیت الله سید محمدمهدی میرباقری با موضوع "تلاش های انبیا برای هدایت به سوی ظهور"، جلسه دهم: مصداق شجره طیبه در عالم، سال 1404
نکاتی را از سوره ابراهیم عرض می کردیم، خدا دو تا مثل می زند برای مومنین و کفار، برای کلمه حق و کلمه باطل، برای ایمان و کفر، برای جبهه انبیا و جبهه کفار. مثلی را که برای انبیا و کلمه توحید و مومن بیان می کند. خدای متعال می فرماید: مثل کلمه طیبه این هست که کلمه طیبه به خود مومن تفسیر شده است. مومن خودش کلمه طیبه است، به کلمه توحید تعبیر شده است. کلمه توحید در عالم در مقابل کلمه کفر تشبیه شده است به یک شجره پاک. شجره طیبه که این شجره طیبه ریشه اش در زمین مستحکم هست و طبیعتا شاخ و برگش فروعش در آسمان هست و دائما و مستمرا ثمر و میوه می دهد. روایات این کلمه رو به کلمه توحید معنا کرده اند، یعنی حقیقت توحید در عالم، کلمه توحید در عالم مثلش مثل یک درخت پاک است که ریشه دارد شاخ و برگ دارد و میوه مستمر می دهد. پروردگارش به او اجازه داده که پربار و پر ثمر باشد. در روایات متعددی توضیح داده شده که کلمه توحید در عالم مثل شجره طیبه است، حضرت فرمودند: اصل این درخت و ریشه این درخت وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله است و بدنه این درخت وجود مقدس امیرالمومنین هستند. شاخه های این درخت ائمه هدات و معصومین هستند. برگ های این درخت مومنین هستند. حتی در این روایات دارد یک مومن به دنیا می آید یک برگ به این درخت افزوده می شود. یک مومن از دنیا می رود یه برگ از این درخت کم می شود. اصل حقیقت توحید، در عالم وجود مقدس نبی اکرم است، بعد امیرالمومنین و ائمه هستند. این ها هستن که توحید قائم به آن هاست. توحید حرف و کتاب و این ها نیست، یک واقعیت مجسمی دارد. حقیقت توحید در عالم، حقیقت معرفت الله، حقیقت بندگی خدای متعال در عالم نبی اکرم و اهل بیت هستند. و مومنین شاخ و برگ این درخت هستند که بر این اساس همه انبیا هم مومنین و شیعیان جز شاخ و برگ های این درخت هستند. اصل حقیقت بندگی و توحید و معرفت الله و عبودیت به وجود مقدس نبی اکرم قائم است. همه امت ها و همه ی مومنین از فروع این درخت هستند. مومن هم از این مسیر حقایق و ارزاق خودش و رزق های خودش را، ایمانش را و رزق مادیش و رزق معنوی اش را تمام از این مسیر به دست می آورد. این شجره پاک اصل ثابت دارد و مستقر و ثابت هست. در یک روایتی حضرت فرمودند: اصل این درخت ما اهل بیتیم، ولایت ماست. فرع این درخت خود ما هستیم. ولایت نبی اکرم، ولایت ائمه علیهم السلام در عوالم بالا و سماوات است. اگر کسی مومن بشه سماواتی می شود. کلمه خبیثه که کلمه کفر است در عالم جریان استکبار است. این دو جریانی که در عالم با هم درگیر هستند بر اساس آیات ثابت آیات سابق این سوره جریان ایمان و جریان کفر که در عالم با هم درگیرند. کلمه ی توحید و کلمه کفر که با هم در عالم درگیرند. کما اینکه اصل توحید در عالم به نبی اکرم و اهل بیت برمی گردد، اصل کفر هم همین ائمه کفر هستند و مناسک کفر قواعد کفر کسانی که کافرند از فروع این کلمه خبیثه هستند. این دو تا جریانی که در عالم می بینید، جریان حق و جریان باطل، جریان ایمان و جریان کفر، واقعا حقیقت کلمه ایمان یک شجره است. مومنین واقعا مثل یک درختی هستند که متصلن به حقیقت هستی، متصل اند به حضرت حق. واسطه تمام رزق هایی که به مومنین می رسد، وجود مقدس نبی اکرم هستند. سیدالشهدا شجره طیبه است، بنی امیه شجره خبیثه. شما عاشورا رو ببینید درگیری دو تا کلمه از کلمه ی طیبه به کلمه خبیثه کلمه ی توحید با کلمه ی کفر عاشورا یک درخت پاکیست که دائما ثمر می دهد. سیدالشهدا وجود مقدسشون یک شجره طیبه ایست که دائما لحظه به لحظه میوه می دهد. در دامنش مومنینی پیدا می شوند که رشد می کنند تا به مقصد می رسند. این تنازع و درگیری هایی که در عالم هست ریشه اش همین جاست بین کلمه ی توحید و کلمه کفر هست. توحید و کلمه کفر ایمان و کفر شجره ی طیبه و شجره خلیفه اینا با حمله ی مختصات شون متفاوت است. کلمه توحید در جبهه مومن ریشه دارد. خدای متعال در مقابل همه فشارها در مقابل همه تهدیدها موحدین را خدا امحال ثابت و استوار رو ثابت قدم نگه می دارد.
نکاتی را از سوره ابراهیم عرض می کردیم، خدا دو تا مثل می زند برای مومنین و کفار، برای کلمه حق و کلمه باطل، برای ایمان و کفر، برای جبهه انبیا و جبهه کفار. مثلی را که برای انبیا و کلمه توحید و مومن بیان می کند. خدای متعال می فرماید: مثل کلمه طیبه این هست که کلمه طیبه به خود مومن تفسیر شده است. مومن خودش کلمه طیبه است، به کلمه توحید تعبیر شده است. کلمه توحید در عالم در مقابل کلمه کفر تشبیه شده است به یک شجره پاک. شجره طیبه که این شجره طیبه ریشه اش در زمین مستحکم هست و طبیعتا شاخ و برگش فروعش در آسمان هست و دائما و مستمرا ثمر و میوه می دهد. روایات این کلمه رو به کلمه توحید معنا کرده اند، یعنی حقیقت توحید در عالم، کلمه توحید در عالم مثلش مثل یک درخت پاک است که ریشه دارد شاخ و برگ دارد و میوه مستمر می دهد. پروردگارش به او اجازه داده که پربار و پر ثمر باشد. در روایات متعددی توضیح داده شده که کلمه توحید در عالم مثل شجره طیبه است، حضرت فرمودند: اصل این درخت و ریشه این درخت وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله است و بدنه این درخت وجود مقدس امیرالمومنین هستند. شاخه های این درخت ائمه هدات و معصومین هستند. برگ های این درخت مومنین هستند. حتی در این روایات دارد یک مومن به دنیا می آید یک برگ به این درخت افزوده می شود. یک مومن از دنیا می رود یه برگ از این درخت کم می شود. اصل حقیقت توحید، در عالم وجود مقدس نبی اکرم است، بعد امیرالمومنین و ائمه هستند. این ها هستن که توحید قائم به آن هاست. توحید حرف و کتاب و این ها نیست، یک واقعیت مجسمی دارد. حقیقت توحید در عالم، حقیقت معرفت الله، حقیقت بندگی خدای متعال در عالم نبی اکرم و اهل بیت هستند. و مومنین شاخ و برگ این درخت هستند که بر این اساس همه انبیا هم مومنین و شیعیان جز شاخ و برگ های این درخت هستند. اصل حقیقت بندگی و توحید و معرفت الله و عبودیت به وجود مقدس نبی اکرم قائم است. همه امت ها و همه ی مومنین از فروع این درخت هستند. مومن هم از این مسیر حقایق و ارزاق خودش و رزق های خودش را، ایمانش را و رزق مادیش و رزق معنوی اش را تمام از این مسیر به دست می آورد. این شجره پاک اصل ثابت دارد و مستقر و ثابت هست. در یک روایتی حضرت فرمودند: اصل این درخت ما اهل بیتیم، ولایت ماست. فرع این درخت خود ما هستیم. ولایت نبی اکرم، ولایت ائمه علیهم السلام در عوالم بالا و سماوات است. اگر کسی مومن بشه سماواتی می شود. کلمه خبیثه که کلمه کفر است در عالم جریان استکبار است. این دو جریانی که در عالم با هم درگیر هستند بر اساس آیات ثابت آیات سابق این سوره جریان ایمان و جریان کفر که در عالم با هم درگیرند. کلمه ی توحید و کلمه کفر که با هم در عالم درگیرند. کما اینکه اصل توحید در عالم به نبی اکرم و اهل بیت برمی گردد، اصل کفر هم همین ائمه کفر هستند و مناسک کفر قواعد کفر کسانی که کافرند از فروع این کلمه خبیثه هستند. این دو تا جریانی که در عالم می بینید، جریان حق و جریان باطل، جریان ایمان و جریان کفر، واقعا حقیقت کلمه ایمان یک شجره است. مومنین واقعا مثل یک درختی هستند که متصلن به حقیقت هستی، متصل اند به حضرت حق. واسطه تمام رزق هایی که به مومنین می رسد، وجود مقدس نبی اکرم هستند. سیدالشهدا شجره طیبه است، بنی امیه شجره خبیثه. شما عاشورا رو ببینید درگیری دو تا کلمه از کلمه ی طیبه به کلمه خبیثه کلمه ی توحید با کلمه ی کفر عاشورا یک درخت پاکیست که دائما ثمر می دهد. سیدالشهدا وجود مقدسشون یک شجره طیبه ایست که دائما لحظه به لحظه میوه می دهد. در دامنش مومنینی پیدا می شوند که رشد می کنند تا به مقصد می رسند. این تنازع و درگیری هایی که در عالم هست ریشه اش همین جاست بین کلمه ی توحید و کلمه کفر هست. توحید و کلمه کفر ایمان و کفر شجره ی طیبه و شجره خلیفه اینا با حمله ی مختصات شون متفاوت است. کلمه توحید در جبهه مومن ریشه دارد. خدای متعال در مقابل همه فشارها در مقابل همه تهدیدها موحدین را خدا امحال ثابت و استوار رو ثابت قدم نگه می دارد.
تاکنون نظری ثبت نشده است