- 16
- 1000
- 1000
- 1000
عطر خوش زندگی، 39
سخنرانی حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون با موضوع «عطر خوش زندگی»، جلسه سی و نهم: وابستگی منطقی فرزندان، سال 1403
در دو جلسه گذشته بحث عدم وابستگی را مطرح کردیم و گفتیم بچههایی که به طور منطقی به یک وابستگی دچار میشوند اشکالی ندارد. آن وابستگی که ما مضموم میدانیم وابستگی غیرمطقی و بیش از اندازه است. وابستگی موتور محرک بچهها را کم سو میکند. یعنی بچههایی که وابسته میشوند میبینید که تو فعالیتهایشان، حتی تو فکر کردنشان اینها دچار اختلال میشوند. یعنی دقیقاً آدم های وابسته مثل یک ماشین بدون سوخت است که باید همیشه او را هل بدهی تا حرکت بکند. خب این مختل میشود. این وسیله وسیله ای نیست که از ظرفیتش به خوبی بتواند بهره ببرد. خب مطالبی بیان شد مثلاً از شیر دادن مادر که باید چگونه عمل بکند. بحث جدا خوابی بچهها نکاتی مطرح شد. چند نکتهای باقی مانده. قبل از اینکه نکته جدیدی را تقدیم حضورتان بکنم میخواهم این را عرض بکنم که خیلی از ماها دنبال یک تربیت منطقی و خوبی برای فرزندانمان میگردیم. دوست داریم بچههایمان خوب تربیت بشوند ولی تربیت لزوماً به این نیست که ما فکر کنیم هرچی بچهها را بیشتر نصیحت کنیم هرچی بیشتر صحبت بکنیم باهاشون خوب تربیت میشوند. نه. تربیت یک زیرساختهایی لازم دارد که بچهها حرف شنو بشوند. مثلاً پرخاشگری هایشان کم بشود، لجبازی هایشان کم بشود، منظمتر باشند، خودجوش و خودکار باشند.
در دو جلسه گذشته بحث عدم وابستگی را مطرح کردیم و گفتیم بچههایی که به طور منطقی به یک وابستگی دچار میشوند اشکالی ندارد. آن وابستگی که ما مضموم میدانیم وابستگی غیرمطقی و بیش از اندازه است. وابستگی موتور محرک بچهها را کم سو میکند. یعنی بچههایی که وابسته میشوند میبینید که تو فعالیتهایشان، حتی تو فکر کردنشان اینها دچار اختلال میشوند. یعنی دقیقاً آدم های وابسته مثل یک ماشین بدون سوخت است که باید همیشه او را هل بدهی تا حرکت بکند. خب این مختل میشود. این وسیله وسیله ای نیست که از ظرفیتش به خوبی بتواند بهره ببرد. خب مطالبی بیان شد مثلاً از شیر دادن مادر که باید چگونه عمل بکند. بحث جدا خوابی بچهها نکاتی مطرح شد. چند نکتهای باقی مانده. قبل از اینکه نکته جدیدی را تقدیم حضورتان بکنم میخواهم این را عرض بکنم که خیلی از ماها دنبال یک تربیت منطقی و خوبی برای فرزندانمان میگردیم. دوست داریم بچههایمان خوب تربیت بشوند ولی تربیت لزوماً به این نیست که ما فکر کنیم هرچی بچهها را بیشتر نصیحت کنیم هرچی بیشتر صحبت بکنیم باهاشون خوب تربیت میشوند. نه. تربیت یک زیرساختهایی لازم دارد که بچهها حرف شنو بشوند. مثلاً پرخاشگری هایشان کم بشود، لجبازی هایشان کم بشود، منظمتر باشند، خودجوش و خودکار باشند.
تاکنون نظری ثبت نشده است