- 120
- 1000
- 1000
- 1000
در باب پایان ماه مبارک رمضان
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمد شریفیان با موضوع «در باب پایان ماه مبارک رمضان»، سال 1402
چند نکتهای را در باب پایان ماه مبارک رمضان انشاالله خدمت عزیزان عرض میکنم نکتهی اول این است که ما گفتیم پایان ماه رمضان که میشود بعد از شبهای قدر دیگر تصورمان است که وقت اضافه است.
دیگر جدی نمیگیریم گاهی اوقات حتی ته حالت انسان این است که دیگر حالا روزشماری میکند آدم که دیگر تمام شود این تصویر دقیقاً عکس آن چیزی است که دستگاه هدایت و حضرات معصومین برای ما طراحی کردند اصلاً دههی آخر ماه مبارک رمضان در روایات ما وقت ویژهی اعتکاف است در سوره مبارکهی بقره قرآن بعد از این که « کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم» میآید میگوید «أیّامً معدودات شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» در این آیات میگوید که ماه مبارک رمضان است مسئلهی اعتکاف مطرح است اصلاً آیات اعتکاف در قرآن اصلش اینجاست وسط آیات ماه مبارک رمضان، این سیرهی مسلم نبی اکرم بود که ده روز آخر ماه رمضان حضرت معتکف میشدند سال دوم که جنگ بدر بود ماه مبارک رمضان نمیتوانستند حضرت چون درگیر کار جنگ بودند حضرت نتوانستند معتکف شوند سال سوم قضا کردند یعنی بیست روز را معتکف شدند.
و این یعنی اهمیت این ایام.
خیلی اهمیت نشان میدهد اصلاً در روایت ما داریم که رسول الله دههی آخر وقتی معتکف هم میشدند بستر نداشتند نه که نمیخوابیدند اصلاً . اینکه بستری بیندازند و بگیرند بخوابند اینطور نبوده است این نشان میدهد که اصل ماه مبارک رمضان دههی آخر است اتفاقی که دارد میافتد شما مرحوم محدث را ببینید در مفاتیح وقتی میرسد به شبهای قدر دیگر از آنجا وارد اعمال دههی آخر ماه مبارک رمضان میشود دعاها حتی برای هر شب دعا دارد ایشان ببینید این نشان میدهد که دههی آخر ماه رمضان خیلی مهم است این فرصتی است که اگر ما تصویرمان را نسبت به آن عوض نکنیم از دستمان میرود این جای نگرانی دارد من گاهی اوقات میبینم که گاهی ته حالت خود انسان یک حالتی اینطوری میآید یک علتی دارد البته، علتش شب قدر است چون ماه قلب ماه مبارک رمضان را وقتی شب قدر میدانیم میگوییم که خب دیگر شب قدر بار را بستیم
چند نکتهای را در باب پایان ماه مبارک رمضان انشاالله خدمت عزیزان عرض میکنم نکتهی اول این است که ما گفتیم پایان ماه رمضان که میشود بعد از شبهای قدر دیگر تصورمان است که وقت اضافه است.
دیگر جدی نمیگیریم گاهی اوقات حتی ته حالت انسان این است که دیگر حالا روزشماری میکند آدم که دیگر تمام شود این تصویر دقیقاً عکس آن چیزی است که دستگاه هدایت و حضرات معصومین برای ما طراحی کردند اصلاً دههی آخر ماه مبارک رمضان در روایات ما وقت ویژهی اعتکاف است در سوره مبارکهی بقره قرآن بعد از این که « کُتِبَ عَلَیکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِن قَبلِکُم» میآید میگوید «أیّامً معدودات شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» در این آیات میگوید که ماه مبارک رمضان است مسئلهی اعتکاف مطرح است اصلاً آیات اعتکاف در قرآن اصلش اینجاست وسط آیات ماه مبارک رمضان، این سیرهی مسلم نبی اکرم بود که ده روز آخر ماه رمضان حضرت معتکف میشدند سال دوم که جنگ بدر بود ماه مبارک رمضان نمیتوانستند حضرت چون درگیر کار جنگ بودند حضرت نتوانستند معتکف شوند سال سوم قضا کردند یعنی بیست روز را معتکف شدند.
و این یعنی اهمیت این ایام.
خیلی اهمیت نشان میدهد اصلاً در روایت ما داریم که رسول الله دههی آخر وقتی معتکف هم میشدند بستر نداشتند نه که نمیخوابیدند اصلاً . اینکه بستری بیندازند و بگیرند بخوابند اینطور نبوده است این نشان میدهد که اصل ماه مبارک رمضان دههی آخر است اتفاقی که دارد میافتد شما مرحوم محدث را ببینید در مفاتیح وقتی میرسد به شبهای قدر دیگر از آنجا وارد اعمال دههی آخر ماه مبارک رمضان میشود دعاها حتی برای هر شب دعا دارد ایشان ببینید این نشان میدهد که دههی آخر ماه رمضان خیلی مهم است این فرصتی است که اگر ما تصویرمان را نسبت به آن عوض نکنیم از دستمان میرود این جای نگرانی دارد من گاهی اوقات میبینم که گاهی ته حالت خود انسان یک حالتی اینطوری میآید یک علتی دارد البته، علتش شب قدر است چون ماه قلب ماه مبارک رمضان را وقتی شب قدر میدانیم میگوییم که خب دیگر شب قدر بار را بستیم
تاکنون نظری ثبت نشده است