- 147
- 1000
- 1000
- 1000
مکتب حسینی و نظم آینده جهان
سخنرانی آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری با موضوع «مکتب حسینی و نظم آینده جهان»، سال 1403
در بین زیارت موجود و مأثور در مجموعه زیارات اسلامی زیارت اربعین دارای جایگاه بسیار ویژهای است. زیارت اربعین یکی از علائم پنجگانه انسان مؤمن برشمرده شده است و به همین خاطر زیارت عاشورا در زیارات اسلامی و شیعی دارای جایگاه مهمی است. از اولین اربعین سیدالشهدا تاکنون مراسم اربعین مانند ستاره پر فروغ و بیغروب درخشش دارد و کانون جذب مکتب آسمانی اباعبدالله الحسین و اسلام ناب محمدی است. زیارت اربعین در منابع معتبر شیعی نقل شده و همه اصحاب حدیث بر صحت این زیارت اتفاق دارند و این زیارت انشا شده امام صادق علیهالسلام به صفوان جمال است.
بهغیراز حضور در جوار مرقد اباعبدالله (ع) خود قرائت این زیارت موضوعیت دارد؛ زیرا این زیارت مفادی دارد که راه را به انسان نشان میدهد؛ این زیارت نشان میدهد که حسین علیهالسلام چه کرد و آینده جهان و نظم آینده جهان به دست پیروان اباعبدالله الحسین علیهالسلام است. غرب تمام توان خود را به کار گرفته تا نظم آینده جهان را به دست بگیرد؛ ولی باید بدانند که نظم آینده جهان حسینی است. مکتب حسین (ع) است که نظم آینده جهان را مهندسی میکند و الان مشاهده میکنیم که در تمام جهان نام و راه حسین علیهالسلام تجلی دارد و هر سال شکوفاتر از سال دیگر است.
در زیارت اربعین برای نجات جامعه از انحطاط روی دو عنصر تأکید شده است. آن دو عامل عبارت از جهالت و ضلالت است؛ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند جهل سرچشمه همه بدیها و انحرافات است؛ زیرا جهل که آمد انسان نیم داند که چه چیزی درست است و چه چیزی غلط و به همین خاطر در دین اسلام روی علم و نشر علم تأکید بسیاری شده است.
جامعهای که دچار جهالت شد فرهنگش هم جاهلی میشود. در زمان یزید یکی از کارهای جدی که انجام میدادند این بود که فرهنگ و دانش اسلامی محو شود و بهجای آن فرهنگ جاهلی جایگزین شود و این در اشعاری که در آن دوره سروده میشد مشاهده میشود؛ آنها به دنبال ارتجاع فرهنگی بودند و یزید علناً اعلام میکرد که کاش بزرگان جاهلیت بودن و میدیدند که من چگونه فرهنگ جاهلیت را برگرداندم.
در بین زیارت موجود و مأثور در مجموعه زیارات اسلامی زیارت اربعین دارای جایگاه بسیار ویژهای است. زیارت اربعین یکی از علائم پنجگانه انسان مؤمن برشمرده شده است و به همین خاطر زیارت عاشورا در زیارات اسلامی و شیعی دارای جایگاه مهمی است. از اولین اربعین سیدالشهدا تاکنون مراسم اربعین مانند ستاره پر فروغ و بیغروب درخشش دارد و کانون جذب مکتب آسمانی اباعبدالله الحسین و اسلام ناب محمدی است. زیارت اربعین در منابع معتبر شیعی نقل شده و همه اصحاب حدیث بر صحت این زیارت اتفاق دارند و این زیارت انشا شده امام صادق علیهالسلام به صفوان جمال است.
بهغیراز حضور در جوار مرقد اباعبدالله (ع) خود قرائت این زیارت موضوعیت دارد؛ زیرا این زیارت مفادی دارد که راه را به انسان نشان میدهد؛ این زیارت نشان میدهد که حسین علیهالسلام چه کرد و آینده جهان و نظم آینده جهان به دست پیروان اباعبدالله الحسین علیهالسلام است. غرب تمام توان خود را به کار گرفته تا نظم آینده جهان را به دست بگیرد؛ ولی باید بدانند که نظم آینده جهان حسینی است. مکتب حسین (ع) است که نظم آینده جهان را مهندسی میکند و الان مشاهده میکنیم که در تمام جهان نام و راه حسین علیهالسلام تجلی دارد و هر سال شکوفاتر از سال دیگر است.
در زیارت اربعین برای نجات جامعه از انحطاط روی دو عنصر تأکید شده است. آن دو عامل عبارت از جهالت و ضلالت است؛ امیرالمؤمنین (ع) فرمودند جهل سرچشمه همه بدیها و انحرافات است؛ زیرا جهل که آمد انسان نیم داند که چه چیزی درست است و چه چیزی غلط و به همین خاطر در دین اسلام روی علم و نشر علم تأکید بسیاری شده است.
جامعهای که دچار جهالت شد فرهنگش هم جاهلی میشود. در زمان یزید یکی از کارهای جدی که انجام میدادند این بود که فرهنگ و دانش اسلامی محو شود و بهجای آن فرهنگ جاهلی جایگزین شود و این در اشعاری که در آن دوره سروده میشد مشاهده میشود؛ آنها به دنبال ارتجاع فرهنگی بودند و یزید علناً اعلام میکرد که کاش بزرگان جاهلیت بودن و میدیدند که من چگونه فرهنگ جاهلیت را برگرداندم.
تاکنون نظری ثبت نشده است