سخنرانی آیت الله محمدباقر تحریری با موضوع «بالاترین ظلم»، سال 1402
حضرت معصومه سلاماللهعلیها این بانوی مکرم همچون حضرت زهرا سلاماللهعلیها افتخار تمام بشریت هستند. روایات اسلامی بر این نکته تأکید دارد، کسی که حضرت معصومه سلاماللهعلیها را در قم زیارت کند، مانند این است که مرا زیارت کرده است؛ در زیارتنامه این بانوی مکرمه لفظ «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ» حکایت از جایگاه والای ایشان است.
حضرت معصومه سلاماللهعلیها همچون زهرای مرضیه سلاماللهعلیها از علم و معرفت خاصی الهی برخوردار بودند. حضرت معصومه سلاماللهعلیها حدوداً در سن 10 سالگی از معارف خاص امامت اشراب شده، از جانب پدر بزرگوارشان اجازه یافتند تا دیگران را راهنمایی کنند.
وقتی امام مفترض الطاعة که در مقام عصمت کبری قرار دارد و از همه خطاها و لغزشهای فکری، عملی و اخلاقی مبراست، تعبیری را استفاده میکنند، بدون تردید در این تعبیر هیچ اغراق و مبالغهای راه ندارد. حضرت نسبت به این بانوی مکرمه بیانات بسیار والایی را مطرح نمودند و این بیانگر این است که این بانوی مکرمه از طهارت خاصی برخوردار هستند.
ریشه طهارت نفس و عصمت اهلبیت علیهمالسلام، معرفتی است که به ذات اقدس الهی، جایگاه وجودی خود، ارتباط با خدای متعال و هدف از آفرینش پیدا نمودند. این آگاهی خاص و دوری ایشان از همه آلودگیهای شئون گوناگون زندگی، در سیره حضرت معصومه سلاماللهعلیها، ظهور و بروز خاصی پیدا نموده است.
بحث از عصمت، بحث بسیار گستردهای است، به تبیین برخی از آلودگیهای نفسانی انسان پرداخت و از مهمترین آلودگیهایی که آدمی ممکن است به آن دچار شود را ظلم و ستم در عرصه های مختلف و تعدی از حدودی الهی عنوان کرد.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ریشه ناله های خود را دو چیز بیان می کنند؛ یکی فقدان پیامبر رحمت که درپرتو وحی الهی انسان از فیوضات بی کران ذات اقدس الهی متنعم بود و وحی با از دست دادن پدر بزرگوارشان منقطع شد و دیگری ظلم امت نسبت به امیرالمومنین علی علیه السلام.
حضرت معصومه سلاماللهعلیها این بانوی مکرم همچون حضرت زهرا سلاماللهعلیها افتخار تمام بشریت هستند. روایات اسلامی بر این نکته تأکید دارد، کسی که حضرت معصومه سلاماللهعلیها را در قم زیارت کند، مانند این است که مرا زیارت کرده است؛ در زیارتنامه این بانوی مکرمه لفظ «یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ» حکایت از جایگاه والای ایشان است.
حضرت معصومه سلاماللهعلیها همچون زهرای مرضیه سلاماللهعلیها از علم و معرفت خاصی الهی برخوردار بودند. حضرت معصومه سلاماللهعلیها حدوداً در سن 10 سالگی از معارف خاص امامت اشراب شده، از جانب پدر بزرگوارشان اجازه یافتند تا دیگران را راهنمایی کنند.
وقتی امام مفترض الطاعة که در مقام عصمت کبری قرار دارد و از همه خطاها و لغزشهای فکری، عملی و اخلاقی مبراست، تعبیری را استفاده میکنند، بدون تردید در این تعبیر هیچ اغراق و مبالغهای راه ندارد. حضرت نسبت به این بانوی مکرمه بیانات بسیار والایی را مطرح نمودند و این بیانگر این است که این بانوی مکرمه از طهارت خاصی برخوردار هستند.
ریشه طهارت نفس و عصمت اهلبیت علیهمالسلام، معرفتی است که به ذات اقدس الهی، جایگاه وجودی خود، ارتباط با خدای متعال و هدف از آفرینش پیدا نمودند. این آگاهی خاص و دوری ایشان از همه آلودگیهای شئون گوناگون زندگی، در سیره حضرت معصومه سلاماللهعلیها، ظهور و بروز خاصی پیدا نموده است.
بحث از عصمت، بحث بسیار گستردهای است، به تبیین برخی از آلودگیهای نفسانی انسان پرداخت و از مهمترین آلودگیهایی که آدمی ممکن است به آن دچار شود را ظلم و ستم در عرصه های مختلف و تعدی از حدودی الهی عنوان کرد.
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها ریشه ناله های خود را دو چیز بیان می کنند؛ یکی فقدان پیامبر رحمت که درپرتو وحی الهی انسان از فیوضات بی کران ذات اقدس الهی متنعم بود و وحی با از دست دادن پدر بزرگوارشان منقطع شد و دیگری ظلم امت نسبت به امیرالمومنین علی علیه السلام.
تاکنون نظری ثبت نشده است