- 837
- 1000
- 1000
- 1000
پیامبر (ص) در نهج البلاغه
سخنرانی حجت الاسلام مهدی شریعتی تبار با موضوع "پیامبر (ص) در نهج البلاغه "، سال 1400
برای ما مسلمانان آشنایی با سیره نبی اکرم (ص) یک امر لازم و ضروری است، تا به سیره نورانی این پیامبر عظیم الشأن اقتدا کنیم و تأسی به سبک زندگی ایشان کنیم. قرآن کریم از پیامبر به عنوان صاحب خلق عظیم یاد کرده است. در روایات هم سیره نبی اکرم (ص) بیان شده است، بهخصوص در کتاب وزین نهج البلاغه که سخنان امیرالمومنین است. امیرالمومنین نزدیکترین و آشناترین فرد نسبت به پیامبر بودند. یکی از موضوعاتی که امیرالمؤمنین در نهج البلاغه مطرح کرده اند، زهد و ساده زیستی و آزادگی پیامبر گرامی اسلام است و پارسایی حضرت نسبت به مسائل و مطامع دنیوی است. اتفاقا امیرالمؤمنین بر الگو پذیری از پیامبر در این زمینه بیشتر تاکید کرده اند. زهد به معنای فقر و نداری نیست، بلکه زهد به معنای آزادگی و حریّت است. انسان نسبتش با دنیا باید به درجه ای برسد که اگر دنیا و دنیوی ها را از دست داد، تأسف نخورد این زهد است و اگر یک روزی مقامی ریاستی به او داده شد، خودش را گم نکند.، این هم زهد است. امیرالمؤمنین در بخش خطبه های نهج البلاغه می فرماید: ای مردم زهد واقعی و قرآنی این است که انسان دامان آرزو های مادی و دنیایی اش را کوتاه کند. پیروی از هوا و هوس انسان را از حق باز می دارد و آرزوهای طولانی هم آخرت را از یاد انسان می برد.. یکی دیگر از اضلاع این زهد، شکرگزار خدا بودن است. ورع داشتن در برابر محارم و گناهان هم از اضلاع زهد است. در روایت داریم که زاهدترین مردم کسی هست که از حرام اجتناب کند. امیرالمومنین در نهج البلاغه، پیامبر را به عنوان تنها الگو و اسوه حسنه معرفی می کنند.
برای ما مسلمانان آشنایی با سیره نبی اکرم (ص) یک امر لازم و ضروری است، تا به سیره نورانی این پیامبر عظیم الشأن اقتدا کنیم و تأسی به سبک زندگی ایشان کنیم. قرآن کریم از پیامبر به عنوان صاحب خلق عظیم یاد کرده است. در روایات هم سیره نبی اکرم (ص) بیان شده است، بهخصوص در کتاب وزین نهج البلاغه که سخنان امیرالمومنین است. امیرالمومنین نزدیکترین و آشناترین فرد نسبت به پیامبر بودند. یکی از موضوعاتی که امیرالمؤمنین در نهج البلاغه مطرح کرده اند، زهد و ساده زیستی و آزادگی پیامبر گرامی اسلام است و پارسایی حضرت نسبت به مسائل و مطامع دنیوی است. اتفاقا امیرالمؤمنین بر الگو پذیری از پیامبر در این زمینه بیشتر تاکید کرده اند. زهد به معنای فقر و نداری نیست، بلکه زهد به معنای آزادگی و حریّت است. انسان نسبتش با دنیا باید به درجه ای برسد که اگر دنیا و دنیوی ها را از دست داد، تأسف نخورد این زهد است و اگر یک روزی مقامی ریاستی به او داده شد، خودش را گم نکند.، این هم زهد است. امیرالمؤمنین در بخش خطبه های نهج البلاغه می فرماید: ای مردم زهد واقعی و قرآنی این است که انسان دامان آرزو های مادی و دنیایی اش را کوتاه کند. پیروی از هوا و هوس انسان را از حق باز می دارد و آرزوهای طولانی هم آخرت را از یاد انسان می برد.. یکی دیگر از اضلاع این زهد، شکرگزار خدا بودن است. ورع داشتن در برابر محارم و گناهان هم از اضلاع زهد است. در روایت داریم که زاهدترین مردم کسی هست که از حرام اجتناب کند. امیرالمومنین در نهج البلاغه، پیامبر را به عنوان تنها الگو و اسوه حسنه معرفی می کنند.
تاکنون نظری ثبت نشده است