- 1215
- 1000
- 1000
- 1000
نسبت ما با ولی خدا و کاروان حسینی، جلسه دهم
سخنرانی از حجت الاسلام سید احمد میردامادی با موضوع «نسبت ما با ولی خدا و کاروان حسینی»، جلسه دهم، سال 1400
همه مخلوقات نسبت به اتصال خود به اباعبدالله الحسین علیه السلام بر امام گریسته اند. امروز تربت های خالص خونین می شود. ما سالگرد برای عاشورا نمی گیریم بلکه عاشورا مانند شب قدر زنده است. جریان عاشورا فعل امام است ولی ابعاد مختلف دارد. یک بعد این است که اعظم مصائب است. ملائکه به ضجه افتادند و این مصیبت بر همه عوالم اثر گذاشت.
بعد دیگر عاشورا زیبایی های عاشورا است. همه اینها در اراده الهی است. امام حسین علیه السلام به منتهای آرزوی خود رسید. عمل صالحی که خیلی مورد رضای پروردگار است. «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» «(آن هنگام به اهل ایمان خطاب لطف رسد که) ای نفس (قدسی) مطمئن و دل آرام.»
«ارْجِعِی إِلَىٰ رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً» «به حضور پروردگارت باز آی که تو خشنود به (نعمتهای ابدی) او و او راضی از توست.»
با شهادت اباعبدالله خیلی از گره های عالم باز شد. حضرت زینب سلام الله علیها فرمود جز زیبایی در صنع خدا در روز عاشورا ندیدم. نتیجه قیام عاشورا می شود حکومت مهدوی که عالم را پر می کند. صحنه عاشورا زیبا ترین صحنه عاشقی است. امام بهترین های خود را بذل کرد و در عالم چنین صحنه عاشقی نظیر نداشته است.
بعد دیگر عاشورا بعد عبادی عاشورا است. همه اش ذکر و عبادت و تسلیم و رضای الهی است. شیخ شوشتری می گوید امروز امام هم نماز ظاهری خواند و هم نماز باطنی.
بعد دیگر تذکراتی است که برای آن روز بلکه برای تمام ایام امام داده است.
چند محور دارد خطبه های امام:
معرفی خودش تا کسی بهانه ای نداشته باشد و اینکه چرا می خواهید خون حسین را بریزید.
تذکر نسبت به دنیا، این دنیا شایستگی این را ندارد که در آن ظلم و ستم کنید.
شما پناه به دشمنان برده اید و از اینها آرامش می خواهید، از این به بعد روی خوش نخواهید داشت. انسان از شیطان نباید امید خیر داشته باشد.
من را بین تسلیم شدن و مرگ مخیر کرده اند و محال است زیر ذلت بروم. هیهات من الذله.
اگر امام حسین علیه السلام نبود راه هدایتی هم نبود.
همه مخلوقات نسبت به اتصال خود به اباعبدالله الحسین علیه السلام بر امام گریسته اند. امروز تربت های خالص خونین می شود. ما سالگرد برای عاشورا نمی گیریم بلکه عاشورا مانند شب قدر زنده است. جریان عاشورا فعل امام است ولی ابعاد مختلف دارد. یک بعد این است که اعظم مصائب است. ملائکه به ضجه افتادند و این مصیبت بر همه عوالم اثر گذاشت.
بعد دیگر عاشورا زیبایی های عاشورا است. همه اینها در اراده الهی است. امام حسین علیه السلام به منتهای آرزوی خود رسید. عمل صالحی که خیلی مورد رضای پروردگار است. «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ» «(آن هنگام به اهل ایمان خطاب لطف رسد که) ای نفس (قدسی) مطمئن و دل آرام.»
«ارْجِعِی إِلَىٰ رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً» «به حضور پروردگارت باز آی که تو خشنود به (نعمتهای ابدی) او و او راضی از توست.»
با شهادت اباعبدالله خیلی از گره های عالم باز شد. حضرت زینب سلام الله علیها فرمود جز زیبایی در صنع خدا در روز عاشورا ندیدم. نتیجه قیام عاشورا می شود حکومت مهدوی که عالم را پر می کند. صحنه عاشورا زیبا ترین صحنه عاشقی است. امام بهترین های خود را بذل کرد و در عالم چنین صحنه عاشقی نظیر نداشته است.
بعد دیگر عاشورا بعد عبادی عاشورا است. همه اش ذکر و عبادت و تسلیم و رضای الهی است. شیخ شوشتری می گوید امروز امام هم نماز ظاهری خواند و هم نماز باطنی.
بعد دیگر تذکراتی است که برای آن روز بلکه برای تمام ایام امام داده است.
چند محور دارد خطبه های امام:
معرفی خودش تا کسی بهانه ای نداشته باشد و اینکه چرا می خواهید خون حسین را بریزید.
تذکر نسبت به دنیا، این دنیا شایستگی این را ندارد که در آن ظلم و ستم کنید.
شما پناه به دشمنان برده اید و از اینها آرامش می خواهید، از این به بعد روی خوش نخواهید داشت. انسان از شیطان نباید امید خیر داشته باشد.
من را بین تسلیم شدن و مرگ مخیر کرده اند و محال است زیر ذلت بروم. هیهات من الذله.
اگر امام حسین علیه السلام نبود راه هدایتی هم نبود.
تاکنون نظری ثبت نشده است