- 1229
- 1000
- 1000
- 1000
ده اصل زندگی در سیره امام رضا علیه السلام - بخش دوم
سخنرانی حجت الاسلام مدنی با موضوع "ده اصل زندگی در سیره امام رضا علیه السلام"، 1395
دومین اصل در زندگی، عدم اسارت در دنیاست. برای توضیح این مطلب در مقدمه می گوییم: بعضی از کلمات و حقایق دینی که بسیار ارجمند و دارای معانی عمیق و کاربردی در زندگی ما هستند، به یک سرنوشت اسفناکی دچار شده اند؛ از آن معنای اصلی خودشان که می توانست راه گشا باشد دور شده اند. برای مثال قضا و قدر الهی که یک بحث بسیار تاثیرگذار در زندگی هست تبدیل به بهانه ای جهت توجیه کارشکنی امور شده است. و نمونه ی دیگر کلمه ی زهد است که چنین سرنوشت تأسف باری دارد. وقتی می گوییم زهد، بلافاصله ذهن جامعه متوجه ی حرکاتی می شود که بسیاری از آنها شاید مورد تأیید اسلام نباشد. بنابراین معنای صحیح زهد چیست؟ اگر درست معنا شود می تواند تمام شئون زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد. متأسفانه زهد به معنای گریز از دنیا، پرهیز از ثروت و دوری کردن از جامعه معنا شده است و زاهد کسی است که چیزی نداشته باشد؛ نه قدرتی، نه ثروتی، نه آبرویی و نه شهرتی. این گونه معنا کردن زهد دو ثمره ی ناپسند داشته است. اول اینکه سبب شده است مردم از اسلام، ایمان و دین بریده شوند. دوم اینکه برداشت بد از مفهوم زهد باعث شد بسیاری از انسان هایی که زمینه ی معنوی داشته اند گاهی به نام زهد، حتی در وسط جنگ، امام خود را تنها گذاشتند.
برای تفسیر زهد جهت رسیدن به آن اصل اساسی زندگی سؤال می کنیم آیا دنیا بد است؟ پاسخ: دنیا خلقت خداست و خدا دنیا را بد خلق نکرده است. زهد به معنای بد بودن دنیا نیست. از امام رضا همین مضمون نقل شده است که می فرماید: «کسی که برای خانواده اش کار کند، ثواب مجاهد در راه خدا را دارد.»
در نتیجه دنیا که بد نیست، تلاش برای دنیا هم بد نیست و لذت بردن از دنیا هم بد نیست. بنابراین زهد یعنی شما سوار بر دنیا باشید، نه اینکه دنیا سوار بر شما باشد.
دومین اصل در زندگی، عدم اسارت در دنیاست. برای توضیح این مطلب در مقدمه می گوییم: بعضی از کلمات و حقایق دینی که بسیار ارجمند و دارای معانی عمیق و کاربردی در زندگی ما هستند، به یک سرنوشت اسفناکی دچار شده اند؛ از آن معنای اصلی خودشان که می توانست راه گشا باشد دور شده اند. برای مثال قضا و قدر الهی که یک بحث بسیار تاثیرگذار در زندگی هست تبدیل به بهانه ای جهت توجیه کارشکنی امور شده است. و نمونه ی دیگر کلمه ی زهد است که چنین سرنوشت تأسف باری دارد. وقتی می گوییم زهد، بلافاصله ذهن جامعه متوجه ی حرکاتی می شود که بسیاری از آنها شاید مورد تأیید اسلام نباشد. بنابراین معنای صحیح زهد چیست؟ اگر درست معنا شود می تواند تمام شئون زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهد. متأسفانه زهد به معنای گریز از دنیا، پرهیز از ثروت و دوری کردن از جامعه معنا شده است و زاهد کسی است که چیزی نداشته باشد؛ نه قدرتی، نه ثروتی، نه آبرویی و نه شهرتی. این گونه معنا کردن زهد دو ثمره ی ناپسند داشته است. اول اینکه سبب شده است مردم از اسلام، ایمان و دین بریده شوند. دوم اینکه برداشت بد از مفهوم زهد باعث شد بسیاری از انسان هایی که زمینه ی معنوی داشته اند گاهی به نام زهد، حتی در وسط جنگ، امام خود را تنها گذاشتند.
برای تفسیر زهد جهت رسیدن به آن اصل اساسی زندگی سؤال می کنیم آیا دنیا بد است؟ پاسخ: دنیا خلقت خداست و خدا دنیا را بد خلق نکرده است. زهد به معنای بد بودن دنیا نیست. از امام رضا همین مضمون نقل شده است که می فرماید: «کسی که برای خانواده اش کار کند، ثواب مجاهد در راه خدا را دارد.»
در نتیجه دنیا که بد نیست، تلاش برای دنیا هم بد نیست و لذت بردن از دنیا هم بد نیست. بنابراین زهد یعنی شما سوار بر دنیا باشید، نه اینکه دنیا سوار بر شما باشد.
تاکنون نظری ثبت نشده است