سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "مهمترین انتظارات از رئیسجمهور آینده"، سال 1403
ما در آستانۀ یک امر دینی و معنوی بسیار بزرگ به نام انتخابات هستیم. این امر جدا از اینکه سرنوشت جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد و وظایف اجتماعی مشخصی به عهدۀ ما میگذارد، از نظر معنوی هم سرنوشت تکتک ما را تحت تأثیر قرار میدهد. کسانی که عرفان، تقرب به خدا و معنویت را چیزی جدای از وظایف اجتماعی میدانند، درک صحیحی از دین ندارند. نه تنها انتخابات بلکه اساساً عرصۀ سیاست، برای ما عرصۀ معنویت است. عرصۀ تقرب به خداست و ما هیچ وقت فرصت اینطوری پیدا نمیکنیم که یک شبه راه صد ساله را طی کنیم که با یک عمل ساده، مسئولیت الهی خلیفة اللّهی خودمان را به انجام برسانیم. انتخابات، حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش است. مسئلۀ انتخابات را باید لیلةالقدر سیاسی خودمان تلقی بکنیم. وقتی که ما به سمت حرم أباعبداللهالحسین(ع) یک قدم میرویم، چقدر اثر دارد؟ چرا اینجوری است؟ چرا حج اینطور نیست؟ چرا برای امام حسین(ع) اینقدر اثر و عظمت هست؟ با توجه به نظر حضرت امام(ره) اینها همهاش به دلایل سیاسی است. تمام این ثوابها که برای امور مربوط به زیارت امام حسین(ع) قرار دادهاند به خاطر دلیل سیاسیاش است، چون شما دارید در جهت آزادسازی انسانها، یک اقدام سیاسی میکنید. وقتی انتخابات هم امر مقدسی شد، شرکت کنندگان در انتخابات و فعالیت کنندگان در انتخابات همه با ادب، با معنویت، با تقوا و با اخلاق برخورد میکنند. خدا اجازه نمیدهد کشوری که سیاسیوناش در موقعیت خطیری مثل انتخابات بیتقوایی میکنند، سعادتمند بشود. خدا دنبال این است که جامعهای نمونه بسازد و به مؤمنیناش بیشتر سخت میگیرد. انتخابات امر مقدسی است و کسانی که کاندیدای ریاست جمهوری میشوند، باید به خدا خیلی پیوسته باشند، خیلی باید وارستگی معنوی داشته باشند. برخی منتظر برگزاری مناظره هستند اما متأسفانه گاهی زشتترین رفتار سیاسی در مناظرهها صورت میگیرد. شورای نگهبان هم کارت قرمز به کسی نمیدهد. انگار جنگ است. برخی افراد با عملیات روانی و تخریب رقیب میخواهند رأی بیاورند. البته شهید رئیسی دفعۀ قبل این بساط را بههم زد. خدا رحمتشان بکند. انصافاً اخلاقی رفتار کرد. حتی پاسخگویی آنچنان هم نداشت، به خدا واگذار کرد، به امام رضا(ع) واگذار کرد. سختترین حرفها را به ایشان زدند. آن توهینی که به ایشان کردند که آقا امام رضا(ع) را دیگر سیاسی نکن، ببینید امام رضا(ع) چهجوری ایشان را بغل گرفت؟ چه چیز عجیبی است! اینقدر این تیکه سنگین و البته زشت و قبیح بود که دیگر جوابی هم ایشان نمیتوانست بدهد. در این شرایط، فرد مظلوم واقع میشود. تخریب فضای سیاسی جامعه، جبرانپذیر نیست تهمت زدن در مناظرههای تلویزیونی آثار تخریبی جبرانناپذیری در جامعه دارد. فقها و حقوقدانهای شورای نگهبان باید این جسارت داشته باشد که برای برخورد بد اخلاقی و برخورد بد تخریبی در مناظرهها جرمانگاری بکنند. اخلاق و منش سیاسیون خیلی مؤثر است، از اخلاق و تربیت خانوادگی مؤثرتر است. ما بعد از انتخابات گذشته، یک تجربۀ خوب داشتیم، یک شخصیت خوب داشتیم. همه مخالفان شهید رئیسی هم بر اخلاق و مردممداری و تواضع ایشان تأکید میکنند. دیگر از این برنگردیم و عدول نکنیم. در ماه رمضان به ما دستور دادهاند اگر مجادله پیش آمد، زود قطع کنید و بگویید ماه رمضان است، جوابت را نمیدهم. حرمت سیاست هم باید حفظ بشود، حرمت انتخابات هم باید حفظ بشود. اولین انتظار از رئیسجمهور آینده، رعایت آن معنویتی است که در تقدیر از شکوه این معنویت، میلیونها نفر در تشییع شهدای خدمت به خیابانها آمدند. این معنویت باید حفظ شود. لازم است که شورای نگهبان جلوی بیاخلاقی در انتخابات را بگیرد. رعایت اخلاق و معنویت از طرف رئیسجمهور آینده، ضروری است. قبل از انتخاب آقای رئیسی، روز به روز اوضاع داشت بدتر میشد ولی با انتخاب ایشان، به معنویت بازگشت کردیم. نکتۀ دوم این است که ما مشکلاتی در کشور داریم که باید برطرف شوند. به نظر این حقیر میرسد که جدای از اینکه کاندیداهای محترم باید راه حلی برای این مشکلات داشته باشند، ضروری است که تحلیل درست و دقیقی هم از مشکلات داشته باشند. راهحلها و برنامههای کاندیداها بسیار مهم هستند. مسئلۀ سوم این است که کاندیدا توانمندی اجرا کردن راهحلها را داشته باشد. نه توانمندی بدون داشتن برنامه به درد میخورد، نه برنامه بدون توانمندی به درد میخورد و نه داشتن راهحل بدون درست دیدن مسئله و مشکل به درد نمیخورد. اگر مردم مشارکت حداکثری در ادارۀ امور داشته باشند، اینهمه قدرت و ثروت یکجایی متمرکز نمیشود و دعواهای سیاسی کاهش پیدا میکند.
ما در آستانۀ یک امر دینی و معنوی بسیار بزرگ به نام انتخابات هستیم. این امر جدا از اینکه سرنوشت جامعه را تحت تأثیر قرار میدهد و وظایف اجتماعی مشخصی به عهدۀ ما میگذارد، از نظر معنوی هم سرنوشت تکتک ما را تحت تأثیر قرار میدهد. کسانی که عرفان، تقرب به خدا و معنویت را چیزی جدای از وظایف اجتماعی میدانند، درک صحیحی از دین ندارند. نه تنها انتخابات بلکه اساساً عرصۀ سیاست، برای ما عرصۀ معنویت است. عرصۀ تقرب به خداست و ما هیچ وقت فرصت اینطوری پیدا نمیکنیم که یک شبه راه صد ساله را طی کنیم که با یک عمل ساده، مسئولیت الهی خلیفة اللّهی خودمان را به انجام برسانیم. انتخابات، حاکمیت انسان بر سرنوشت خویش است. مسئلۀ انتخابات را باید لیلةالقدر سیاسی خودمان تلقی بکنیم. وقتی که ما به سمت حرم أباعبداللهالحسین(ع) یک قدم میرویم، چقدر اثر دارد؟ چرا اینجوری است؟ چرا حج اینطور نیست؟ چرا برای امام حسین(ع) اینقدر اثر و عظمت هست؟ با توجه به نظر حضرت امام(ره) اینها همهاش به دلایل سیاسی است. تمام این ثوابها که برای امور مربوط به زیارت امام حسین(ع) قرار دادهاند به خاطر دلیل سیاسیاش است، چون شما دارید در جهت آزادسازی انسانها، یک اقدام سیاسی میکنید. وقتی انتخابات هم امر مقدسی شد، شرکت کنندگان در انتخابات و فعالیت کنندگان در انتخابات همه با ادب، با معنویت، با تقوا و با اخلاق برخورد میکنند. خدا اجازه نمیدهد کشوری که سیاسیوناش در موقعیت خطیری مثل انتخابات بیتقوایی میکنند، سعادتمند بشود. خدا دنبال این است که جامعهای نمونه بسازد و به مؤمنیناش بیشتر سخت میگیرد. انتخابات امر مقدسی است و کسانی که کاندیدای ریاست جمهوری میشوند، باید به خدا خیلی پیوسته باشند، خیلی باید وارستگی معنوی داشته باشند. برخی منتظر برگزاری مناظره هستند اما متأسفانه گاهی زشتترین رفتار سیاسی در مناظرهها صورت میگیرد. شورای نگهبان هم کارت قرمز به کسی نمیدهد. انگار جنگ است. برخی افراد با عملیات روانی و تخریب رقیب میخواهند رأی بیاورند. البته شهید رئیسی دفعۀ قبل این بساط را بههم زد. خدا رحمتشان بکند. انصافاً اخلاقی رفتار کرد. حتی پاسخگویی آنچنان هم نداشت، به خدا واگذار کرد، به امام رضا(ع) واگذار کرد. سختترین حرفها را به ایشان زدند. آن توهینی که به ایشان کردند که آقا امام رضا(ع) را دیگر سیاسی نکن، ببینید امام رضا(ع) چهجوری ایشان را بغل گرفت؟ چه چیز عجیبی است! اینقدر این تیکه سنگین و البته زشت و قبیح بود که دیگر جوابی هم ایشان نمیتوانست بدهد. در این شرایط، فرد مظلوم واقع میشود. تخریب فضای سیاسی جامعه، جبرانپذیر نیست تهمت زدن در مناظرههای تلویزیونی آثار تخریبی جبرانناپذیری در جامعه دارد. فقها و حقوقدانهای شورای نگهبان باید این جسارت داشته باشد که برای برخورد بد اخلاقی و برخورد بد تخریبی در مناظرهها جرمانگاری بکنند. اخلاق و منش سیاسیون خیلی مؤثر است، از اخلاق و تربیت خانوادگی مؤثرتر است. ما بعد از انتخابات گذشته، یک تجربۀ خوب داشتیم، یک شخصیت خوب داشتیم. همه مخالفان شهید رئیسی هم بر اخلاق و مردممداری و تواضع ایشان تأکید میکنند. دیگر از این برنگردیم و عدول نکنیم. در ماه رمضان به ما دستور دادهاند اگر مجادله پیش آمد، زود قطع کنید و بگویید ماه رمضان است، جوابت را نمیدهم. حرمت سیاست هم باید حفظ بشود، حرمت انتخابات هم باید حفظ بشود. اولین انتظار از رئیسجمهور آینده، رعایت آن معنویتی است که در تقدیر از شکوه این معنویت، میلیونها نفر در تشییع شهدای خدمت به خیابانها آمدند. این معنویت باید حفظ شود. لازم است که شورای نگهبان جلوی بیاخلاقی در انتخابات را بگیرد. رعایت اخلاق و معنویت از طرف رئیسجمهور آینده، ضروری است. قبل از انتخاب آقای رئیسی، روز به روز اوضاع داشت بدتر میشد ولی با انتخاب ایشان، به معنویت بازگشت کردیم. نکتۀ دوم این است که ما مشکلاتی در کشور داریم که باید برطرف شوند. به نظر این حقیر میرسد که جدای از اینکه کاندیداهای محترم باید راه حلی برای این مشکلات داشته باشند، ضروری است که تحلیل درست و دقیقی هم از مشکلات داشته باشند. راهحلها و برنامههای کاندیداها بسیار مهم هستند. مسئلۀ سوم این است که کاندیدا توانمندی اجرا کردن راهحلها را داشته باشد. نه توانمندی بدون داشتن برنامه به درد میخورد، نه برنامه بدون توانمندی به درد میخورد و نه داشتن راهحل بدون درست دیدن مسئله و مشکل به درد نمیخورد. اگر مردم مشارکت حداکثری در ادارۀ امور داشته باشند، اینهمه قدرت و ثروت یکجایی متمرکز نمیشود و دعواهای سیاسی کاهش پیدا میکند.
تاکنون نظری ثبت نشده است