- 214
- 1000
- 1000
- 1000
هدایتگری در عالم توسط امام حسین علیه السلام، جلسه سوم
سخنرانی آیت الله سید محمد مهدی میرباقری با موضوع "هدایتگری در عالم توسط امام حسین علیه السلام"، جلسه سوم: "طرح هدایت در عالم"، سال 1403
در سوره توبه خداوند به حضرت مأموریت میدهند که با مشرکین یک صفبندی جدی داشته باشند. مشرکین در دنیای اسلام رفت و آمد داشتند و بسیاری از قبایلی که در مکه بودند مشرک بودند و حضرت با آنها قراردادهایی هم بسته بودند. در سال هشتم هجری برخی از آنان مسلمان شدند، ولی برخی مشرک باقی ماندند و بعد خداوند دستور دادند که مشرک باید از دنیای اسلام بیرون روند و هر کجا که کار به جنگ رسید باید با آنها بجنگند و قتال کنند. این تعابیر ظاهر آیات است. عدهای هم اهل کتاب بودند ولی مسیر مشرکین و کفار را میرفتند و توحید را تحریف میکردند و نتیجه این تحریف ایجاد نظام دیگری بود. اراده اینان این است که این چراغ هدایتی را که خدا در عالم روشن کرده است تا امتها با این چراغ در عالم هدایت شوند را خاموش کنند. عده ای از اهل کتاب سخنانی میزنند که ریشه ندارد در حالی که خدای متعال ابایی ندارد از اینکه این نور به تمام عالمیانش برسد. این جریان ناظر به عصر ظهور است. خدای متعال چراغ هدایت عالم را به وسیله انبیاء در عالم برافروخته است و کسی نمیتواند این چراغ هدایت در عالم را خاموش کند، چون بناست که این چراغ هدایت و طرح هدایت در عالم باقی باشد برای هدایت بندگان و پیامبر مجری این طرح در عالم است و خدا هدایت و دین حق را با این رسول فرستاده است. مشرکین و برخی از اهل کتاب دین حق را نمیپذیرند. قائمه دین حق، پرستش خدای متعال است. کفار بساط ظلم را در عالم برپا کردهاند تا جلوی چراغ هدایت را در عالم بگیرند و نور هدایت را خاموش کنند. در مسیر تحقق دین یکی از مأموریت های نبی اکرم برائت است از طرف خدای متعال. بنابراین دو برخورد بود یکی با مشرکین و یکی با اهل کتاب. خدای متعال میخواهد این دین را به همه عالم غالب و پیروز کند و در مسیر این دین حق یک اعلام برائت است به مشرکین و یک اعلام جنگ با آن دسته از اهل کتابی که دین را تحریف کردهاند. حضرت میخواهد یک امت مبرای از شرک بسازد و نمی شود در اینجا مشرکین هم حضور داشته باشند. باید مرزبندیها مشخص شود، چون اینها مرکز توحید را به شرک آلوده میکنند. مدار تفکیک نبی اکرم هستند اما وقتی این میخواهد محقق شود بر محور امیرالمومنین واقع میشود. این برائت در عالم با عاشورا محقق میشود. عاشورا ما را به یک بصیرت میرساند در مقابل برائت از یک امت تاریخی.
در سوره توبه خداوند به حضرت مأموریت میدهند که با مشرکین یک صفبندی جدی داشته باشند. مشرکین در دنیای اسلام رفت و آمد داشتند و بسیاری از قبایلی که در مکه بودند مشرک بودند و حضرت با آنها قراردادهایی هم بسته بودند. در سال هشتم هجری برخی از آنان مسلمان شدند، ولی برخی مشرک باقی ماندند و بعد خداوند دستور دادند که مشرک باید از دنیای اسلام بیرون روند و هر کجا که کار به جنگ رسید باید با آنها بجنگند و قتال کنند. این تعابیر ظاهر آیات است. عدهای هم اهل کتاب بودند ولی مسیر مشرکین و کفار را میرفتند و توحید را تحریف میکردند و نتیجه این تحریف ایجاد نظام دیگری بود. اراده اینان این است که این چراغ هدایتی را که خدا در عالم روشن کرده است تا امتها با این چراغ در عالم هدایت شوند را خاموش کنند. عده ای از اهل کتاب سخنانی میزنند که ریشه ندارد در حالی که خدای متعال ابایی ندارد از اینکه این نور به تمام عالمیانش برسد. این جریان ناظر به عصر ظهور است. خدای متعال چراغ هدایت عالم را به وسیله انبیاء در عالم برافروخته است و کسی نمیتواند این چراغ هدایت در عالم را خاموش کند، چون بناست که این چراغ هدایت و طرح هدایت در عالم باقی باشد برای هدایت بندگان و پیامبر مجری این طرح در عالم است و خدا هدایت و دین حق را با این رسول فرستاده است. مشرکین و برخی از اهل کتاب دین حق را نمیپذیرند. قائمه دین حق، پرستش خدای متعال است. کفار بساط ظلم را در عالم برپا کردهاند تا جلوی چراغ هدایت را در عالم بگیرند و نور هدایت را خاموش کنند. در مسیر تحقق دین یکی از مأموریت های نبی اکرم برائت است از طرف خدای متعال. بنابراین دو برخورد بود یکی با مشرکین و یکی با اهل کتاب. خدای متعال میخواهد این دین را به همه عالم غالب و پیروز کند و در مسیر این دین حق یک اعلام برائت است به مشرکین و یک اعلام جنگ با آن دسته از اهل کتابی که دین را تحریف کردهاند. حضرت میخواهد یک امت مبرای از شرک بسازد و نمی شود در اینجا مشرکین هم حضور داشته باشند. باید مرزبندیها مشخص شود، چون اینها مرکز توحید را به شرک آلوده میکنند. مدار تفکیک نبی اکرم هستند اما وقتی این میخواهد محقق شود بر محور امیرالمومنین واقع میشود. این برائت در عالم با عاشورا محقق میشود. عاشورا ما را به یک بصیرت میرساند در مقابل برائت از یک امت تاریخی.
تاکنون نظری ثبت نشده است