- 2816
- 1000
- 1000
- 1000
شباهت های فتنه های تاریخ صدر اسلام و حال حاضر
سخنرانی آیت الله سید احمد خاتمی با موضوع شباهت های فتنه های تاریخ صدر اسلام و حال حاضر
فهرست فتنه هایی که در دو قرن اول اسلام صورت گرفته عرض می کنم.
حوادث 25 ساله بعد از پیامبر اولین کانون فتنه بود. دومین فتنه، فتنه ناکثین بود. سومین آنها فتنه قاسطین. چهارمین مارقین. پنجم زیدیه. ششم کیسانیه، هفتم غلات، هشتم ناوسیه، نهم فتحیه، دهم اسماعیلیه، یازدهم بنی العباس و دوازدهم واقفیه.
یکی از فتنه ها در تاریخ انبیا، فتنه سامری است. سامری از غیبت موسی استفاده کرد. گفت خدای واقعی شما همین گوساله است. در آیه 90 سوره طه، هارون هم نام این ماجرا را فتنه گذاشته است. جریان باطلی که لباس حق به خودش پوشانده بود.
فتنه دیگر، فتنه بنی امیه است که امیر المومنین آن را فتنه عمیاء می نامد. می فرمایند: «فانا فقات عین الفتنة» من بودم که چشم فتنه را در آوردم (مقصود داستان خوارج است) . یکمرتبه در وسط کلام گریز می زنند به بنی امیه: «الا و ان اخوف الفتن عندی علیکم فتنة بنی امیة فانها فتنة عمیاء مظلمة» ولی فتنه و داستان خوارج آنقدر خطر بزرگی نیست، یعنی بزرگ است اما از آن بزرگتر و خطرناکتر فتنه بنی امیه است.
اما شباهت های عصر ما فتنه های یک قرن اول اسلام داشت به ویژه فتنه واقفیه. فتنه ای که در آن کسانی یک روز از خواص ولایت به حساب می آمدند و یک روز شمشیر علیه ولایت کشیدند.
چند نکته در عملکردهای این فتنه ها وجود دارد:
نقطه مشترک، در افتادن با ولایت است. روح فتنه 88 هم همین بود. این نهضت و انقلاب جز با حمایت از ولایت ماندگار نیست.
نکته دوم اینکه سردمداران فتنه، از خواص رهبر پیشین بودند. زبیر تجلیل ها از پیامبر داشت. طلحه جانباز جنگ احد بود. اما ببینید چه کردند با امیرالمومنین.
نکته سوم سوء استفاده از مقدسات است. «لا حکم الا لله» ولی تحریف گرانه. «الرضا من آل محمد». ساخت مسجد ضرار که پیامبر آن را منهدم کردند. پشت سر عکس امام ایستادند و عکس راه امام عمل کردند.
نکته چهارم، جریان القاء شبهه است. شبهه عدم غسل امام کاظم علیه السلام توسط امام رضا علیه السلام. ان الامام لا یغسله الا الامام . برخی از وکیلان امام کاظم علیه السلام که به واقفیّه شهرت یافتند با ادعای مهدویت ایشان به مقابله با امام رضا علیه السلام پرداختند و ضمن استناد به این روایت که امام را جُز امام غسل نمیدهد، شبهه های ترتیب دادند این حربه همیشه فتنه گران است.
نکته پنجم اینکه در عرصه فتنه مثل امامان باید برخورد کرد. بصیرت زایی و شبهه زدایی داشتند. امام علی علیه السلام در رابطه با سران فتنه قاطع عمل کرد اما در رابطه با زیرمجموعه با کمال مهر و محبت برخورد کرد.
نکته ششم عدم بی طرفی در فتنه هایی است که حق و باطل روشن است. علما و بزرگان را به بی طرفی می کشانند. می گویند اینها دنبال دنیا و حکومت هستند. شما در وادی ذکر و عبادت خود باشید. وقتی کسی به وادی انحراف رفته و فریب دنیا را خورده ما که نباید دین خودمان را فدای او کنیم. خود این موضع گرفتن و روشنگری کردن عبادت است.
نکته هفتم منزوی کردن اهل فتنه است.
هشتم اینکه در فتنه ها چراغ راه، حجت شرعی است. جناح و گروه ها و احزاب نیستند. موضع، فقط مواضع ولایت است.
فهرست فتنه هایی که در دو قرن اول اسلام صورت گرفته عرض می کنم.
حوادث 25 ساله بعد از پیامبر اولین کانون فتنه بود. دومین فتنه، فتنه ناکثین بود. سومین آنها فتنه قاسطین. چهارمین مارقین. پنجم زیدیه. ششم کیسانیه، هفتم غلات، هشتم ناوسیه، نهم فتحیه، دهم اسماعیلیه، یازدهم بنی العباس و دوازدهم واقفیه.
یکی از فتنه ها در تاریخ انبیا، فتنه سامری است. سامری از غیبت موسی استفاده کرد. گفت خدای واقعی شما همین گوساله است. در آیه 90 سوره طه، هارون هم نام این ماجرا را فتنه گذاشته است. جریان باطلی که لباس حق به خودش پوشانده بود.
فتنه دیگر، فتنه بنی امیه است که امیر المومنین آن را فتنه عمیاء می نامد. می فرمایند: «فانا فقات عین الفتنة» من بودم که چشم فتنه را در آوردم (مقصود داستان خوارج است) . یکمرتبه در وسط کلام گریز می زنند به بنی امیه: «الا و ان اخوف الفتن عندی علیکم فتنة بنی امیة فانها فتنة عمیاء مظلمة» ولی فتنه و داستان خوارج آنقدر خطر بزرگی نیست، یعنی بزرگ است اما از آن بزرگتر و خطرناکتر فتنه بنی امیه است.
اما شباهت های عصر ما فتنه های یک قرن اول اسلام داشت به ویژه فتنه واقفیه. فتنه ای که در آن کسانی یک روز از خواص ولایت به حساب می آمدند و یک روز شمشیر علیه ولایت کشیدند.
چند نکته در عملکردهای این فتنه ها وجود دارد:
نقطه مشترک، در افتادن با ولایت است. روح فتنه 88 هم همین بود. این نهضت و انقلاب جز با حمایت از ولایت ماندگار نیست.
نکته دوم اینکه سردمداران فتنه، از خواص رهبر پیشین بودند. زبیر تجلیل ها از پیامبر داشت. طلحه جانباز جنگ احد بود. اما ببینید چه کردند با امیرالمومنین.
نکته سوم سوء استفاده از مقدسات است. «لا حکم الا لله» ولی تحریف گرانه. «الرضا من آل محمد». ساخت مسجد ضرار که پیامبر آن را منهدم کردند. پشت سر عکس امام ایستادند و عکس راه امام عمل کردند.
نکته چهارم، جریان القاء شبهه است. شبهه عدم غسل امام کاظم علیه السلام توسط امام رضا علیه السلام. ان الامام لا یغسله الا الامام . برخی از وکیلان امام کاظم علیه السلام که به واقفیّه شهرت یافتند با ادعای مهدویت ایشان به مقابله با امام رضا علیه السلام پرداختند و ضمن استناد به این روایت که امام را جُز امام غسل نمیدهد، شبهه های ترتیب دادند این حربه همیشه فتنه گران است.
نکته پنجم اینکه در عرصه فتنه مثل امامان باید برخورد کرد. بصیرت زایی و شبهه زدایی داشتند. امام علی علیه السلام در رابطه با سران فتنه قاطع عمل کرد اما در رابطه با زیرمجموعه با کمال مهر و محبت برخورد کرد.
نکته ششم عدم بی طرفی در فتنه هایی است که حق و باطل روشن است. علما و بزرگان را به بی طرفی می کشانند. می گویند اینها دنبال دنیا و حکومت هستند. شما در وادی ذکر و عبادت خود باشید. وقتی کسی به وادی انحراف رفته و فریب دنیا را خورده ما که نباید دین خودمان را فدای او کنیم. خود این موضع گرفتن و روشنگری کردن عبادت است.
نکته هفتم منزوی کردن اهل فتنه است.
هشتم اینکه در فتنه ها چراغ راه، حجت شرعی است. جناح و گروه ها و احزاب نیستند. موضع، فقط مواضع ولایت است.
تاکنون نظری ثبت نشده است