- 55
- 1000
- 1000
- 1000
ولاء ها و ولایت ها در قرآن، 6
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قنبریان با موضوع «ولاء ها و ولایت ها در قرآن»، جلسه ششم: ولایت، سال 1403
ولایت تشریع یا ولایت تشریعی ولایتی است که در حوزه قانونگذاری، در حوزه تربیت، در حوزه لحاظ کردن مصلحت افراد و امثال اینها انجام میشود. از این حیث اعتباری است. یک کار عقلایی اجتماعی است. با ولایت تکوین نباید اشتباه گرفت. که ان اصلاً اعتبار نیست. او یک حقیقت است. انسان به یک میزانی از توسعه نفس که رسید یک آثاری بر او بار است. یک روح بزرگ و متعالی که البته میدانیم به وسیله قرب پروردگار او حاصل میشود. با عبادات حاصل میشود. با دوری از گناهان حاصل میشود. روح وقتی به آن وسعت میرسد یک آثاری بر او بار میشود که شما به او میگویید ولایت تکوینی. یه حقیقتی است. ولی در ولایت تشریعی بحث جعل و بحث اعتبار است. مثل اینکه شما الان میروید یک خانهای را میخرید و میگویید مالک آن شدید. خب یه جعل عقلاییست. واقعاً و حقیقتاً شما مالک چیزی نشدید. لله میراث السماوات وارض. اینها را میگذارید و میروید ولی خب فعلاً با هم زندگی میکنیم. باید حریمها معلوم بشود. که مال کیست. این زن کیست. اینها معلوم بشود. از این حیث یک دسته اعتبارات و عقلایی را درست میکنیم و البته بر اساس آن هم یک واقعیتهایی شکل میگیرد. شما از اونجا درآمد پیدا میکنی. درآمدت را خرج یک کاری میکنی. یک آثار واقعی براش بار میشود ولی خودش یک اعتبار است خودش یک جعل عقلایی است. بین این دو چیز فرق بگذارید.
ولایت تشریع یا ولایت تشریعی ولایتی است که در حوزه قانونگذاری، در حوزه تربیت، در حوزه لحاظ کردن مصلحت افراد و امثال اینها انجام میشود. از این حیث اعتباری است. یک کار عقلایی اجتماعی است. با ولایت تکوین نباید اشتباه گرفت. که ان اصلاً اعتبار نیست. او یک حقیقت است. انسان به یک میزانی از توسعه نفس که رسید یک آثاری بر او بار است. یک روح بزرگ و متعالی که البته میدانیم به وسیله قرب پروردگار او حاصل میشود. با عبادات حاصل میشود. با دوری از گناهان حاصل میشود. روح وقتی به آن وسعت میرسد یک آثاری بر او بار میشود که شما به او میگویید ولایت تکوینی. یه حقیقتی است. ولی در ولایت تشریعی بحث جعل و بحث اعتبار است. مثل اینکه شما الان میروید یک خانهای را میخرید و میگویید مالک آن شدید. خب یه جعل عقلاییست. واقعاً و حقیقتاً شما مالک چیزی نشدید. لله میراث السماوات وارض. اینها را میگذارید و میروید ولی خب فعلاً با هم زندگی میکنیم. باید حریمها معلوم بشود. که مال کیست. این زن کیست. اینها معلوم بشود. از این حیث یک دسته اعتبارات و عقلایی را درست میکنیم و البته بر اساس آن هم یک واقعیتهایی شکل میگیرد. شما از اونجا درآمد پیدا میکنی. درآمدت را خرج یک کاری میکنی. یک آثار واقعی براش بار میشود ولی خودش یک اعتبار است خودش یک جعل عقلایی است. بین این دو چیز فرق بگذارید.


تاکنون نظری ثبت نشده است