- 127
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه هفتاد و هشتم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه هفتاد و هشتم، سال 1403
موضوع بحث «سیر تکوّن عقاید شیعه» است، چگونه ما به افکار و معتَقَداتی باور پیدا کردهایم. طبعاً حقایق در عالم از قبل بوده است و چیز جدیدی نیست، اما بیان اینها، تبیین اینها، روشن شدن اینها برای مسلمین، قدم به قدم و تدریجی بوده است. موانع برای بیان هم زیاد بوده است.
آخرین بحثی که در این موضوع مطرح میکردیم، موضوع طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بود که بعدها در قرن دوم از این موضوع «برهان عصمت» ساخته شد. برهان عصمت را بعدها ساختند اما زیربنای آن مسئلهی طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بود.
در موضوع طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین به موضوعاتی مانند آیه تطهیر و آیه مباهله و ماجرای سدّ ابواب و بعضی از ماجراهای فرعی پرداختیم، ورودیه به حدیث ثقلین، باتوجه به مطالبی که در ماجرای سدّ ابواب رسید عرض کردیم عدّهای دائماً حرف گوش نمیکردند، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه هم در همان دورهی حکومت خود فرمود اگر من قدرت پیدا کنم و موانع برطرف شود که من بتوانم در حکومت خود کارهای درستی را که میخواهم انجام بدهم، چند اقدام را حتماً انجام میدهم، ازجمله اینکه آن دری که پیغمبر باز گذاشت و مابقی درها را بست… آن دری که باز گذاشت اینها بستند، و آن درهایی را که بست اینها باز کردند، من این بدعتها را برمیگردانم.
چون شروع حدیث ثقلین هم یک مرتبه در منا بود، یک مرتبه در خطبهی غدیر بود، یک مرتبه هم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میخواست در بستر بیماری بیان کند که ظاهراً دعوا شد، این موضوع را بعنوان مقدّمهی حدیث ثقلین در روزهای پایانی عمر شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، به ماجرای دوات و قلم و… آن ماجرای مصیبت روز پنجشنبه رسیدیم، که از مهمترین ادلّهی شیعه است که بگویند بعضیها بهیچ وجه استحقاق ندارند، در دو جلسهی گذشته گوشهای از این موضوع را نشان دادیم که اصلاً نمیدانند باید چه بگویند.
جریانی میگوید اصل ماجرا دروغ است، جریانی میگوید این از فقاهت و دقت نظر و فهم عمیق عمر است، یک جریان میگوید این کار سوء ادب است، یک جریان میگوید این کار کمال ادب است، یک جریان میگوید کسی که از گوینده دفاع کند کافر است وای بحال گوینده، جریان دیگری میگوید اصلاً مشیّت الهی بود که به دست عمر جاری شد.
موضوع بحث «سیر تکوّن عقاید شیعه» است، چگونه ما به افکار و معتَقَداتی باور پیدا کردهایم. طبعاً حقایق در عالم از قبل بوده است و چیز جدیدی نیست، اما بیان اینها، تبیین اینها، روشن شدن اینها برای مسلمین، قدم به قدم و تدریجی بوده است. موانع برای بیان هم زیاد بوده است.
آخرین بحثی که در این موضوع مطرح میکردیم، موضوع طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بود که بعدها در قرن دوم از این موضوع «برهان عصمت» ساخته شد. برهان عصمت را بعدها ساختند اما زیربنای آن مسئلهی طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بود.
در موضوع طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین به موضوعاتی مانند آیه تطهیر و آیه مباهله و ماجرای سدّ ابواب و بعضی از ماجراهای فرعی پرداختیم، ورودیه به حدیث ثقلین، باتوجه به مطالبی که در ماجرای سدّ ابواب رسید عرض کردیم عدّهای دائماً حرف گوش نمیکردند، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه هم در همان دورهی حکومت خود فرمود اگر من قدرت پیدا کنم و موانع برطرف شود که من بتوانم در حکومت خود کارهای درستی را که میخواهم انجام بدهم، چند اقدام را حتماً انجام میدهم، ازجمله اینکه آن دری که پیغمبر باز گذاشت و مابقی درها را بست… آن دری که باز گذاشت اینها بستند، و آن درهایی را که بست اینها باز کردند، من این بدعتها را برمیگردانم.
چون شروع حدیث ثقلین هم یک مرتبه در منا بود، یک مرتبه در خطبهی غدیر بود، یک مرتبه هم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میخواست در بستر بیماری بیان کند که ظاهراً دعوا شد، این موضوع را بعنوان مقدّمهی حدیث ثقلین در روزهای پایانی عمر شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، به ماجرای دوات و قلم و… آن ماجرای مصیبت روز پنجشنبه رسیدیم، که از مهمترین ادلّهی شیعه است که بگویند بعضیها بهیچ وجه استحقاق ندارند، در دو جلسهی گذشته گوشهای از این موضوع را نشان دادیم که اصلاً نمیدانند باید چه بگویند.
جریانی میگوید اصل ماجرا دروغ است، جریانی میگوید این از فقاهت و دقت نظر و فهم عمیق عمر است، یک جریان میگوید این کار سوء ادب است، یک جریان میگوید این کار کمال ادب است، یک جریان میگوید کسی که از گوینده دفاع کند کافر است وای بحال گوینده، جریان دیگری میگوید اصلاً مشیّت الهی بود که به دست عمر جاری شد.
تاکنون نظری ثبت نشده است