- 153
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه هفتاد و پنجم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه هفتاد و پنجم، سال 1403
عنوان بحث «سیر تکوّن عقاید شیعه» است، ما این بحث را آرام آرام و قدم به قدم پی میگیریم که عقاید ما چگونه بوجود آمده است، چون علم اینها نزد حضرت حق بوده است، معصومی میدانستهاند، منتها وقتی میخواسته به ما برسد، قدم به قدم بیان شده است، و موانعی هم در بیان بوده است که به آن موانع خواهد پرداخت.
آخرین بحث این بود که مردم چگونه طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را فهمیدند، به آیهی تطهیر و آیهی مباهله و ماجرای سدّ ابواب و ماجراهای کوچکتری اشاره کردیم. در ادامهی این بحث میتواند حدیث ثقلین و حدیث سفینه و موارد دیگر هم باشد.
از آنجایی که ما در طول این هزار و چهارصد سال دائماً در اقلّیت و مورد بمباران دائمی بودیم، همیشه علمای شیعه تلاش میکردند که هم حقیقت را بگویند، هم کنار اینکه حقایق را میگفتند، مبانی خودشان را از سایر مکاتب هم بیان کنند. این موضوع یک قوّتی برای مکتب اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بوده است.
بعنوان مثلا «ذهبی» در حالات شیخ مفید رضوان الله تعالی علیه مینویسد که او در مناظره بینظیر بود و حرفها مذاهب مختلف را حفظ بود و تمام آثار مذاهب دیگر را خوانده بود و در مباحثات خود از آنها استفاده میکرد، وقتی به بازار میرفت، هزینهی زندگی بچه شیعههایی که کودک کار بودند را پرداخت میکرد که اینها بنشینند و درس بخوانند، او شاگردان زیادی تربیت کرد. بعد میگوید: تألیفات شیخ مفید به دویست مورد میرسد… که متأسفانه امروز حتّی سی مجلد تألیفات شیخ مفید به ما نرسیده است… در نهایت هم ذهبی میگوید: الحمدلله من حتّی یک مورد از آنها را هم ندیدهام!!!
در طول قرون مختلف علمای شیعه اینطور بودند، یک سری مبانی داشتند… شیخ مفید در کتاب «الإفصاح فی الإمامة» خود میگوید که من یک کتاب «امامت» دارم که فارغ از سایر مذاهب گفتهام که امامت نزد ما چیست و چگونه است و چه ادلّه و آیات و روایاتی داریم، و کتاب «الإفصاح فی الإمامة» را برای این نوشتهام که مبانی خودمان را با سایر مذاهب بیان کنم. این یک ویژگی است که برای مکتب اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است و دیگران چنین چیزی ندارند.
عنوان بحث «سیر تکوّن عقاید شیعه» است، ما این بحث را آرام آرام و قدم به قدم پی میگیریم که عقاید ما چگونه بوجود آمده است، چون علم اینها نزد حضرت حق بوده است، معصومی میدانستهاند، منتها وقتی میخواسته به ما برسد، قدم به قدم بیان شده است، و موانعی هم در بیان بوده است که به آن موانع خواهد پرداخت.
آخرین بحث این بود که مردم چگونه طهارت اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین را فهمیدند، به آیهی تطهیر و آیهی مباهله و ماجرای سدّ ابواب و ماجراهای کوچکتری اشاره کردیم. در ادامهی این بحث میتواند حدیث ثقلین و حدیث سفینه و موارد دیگر هم باشد.
از آنجایی که ما در طول این هزار و چهارصد سال دائماً در اقلّیت و مورد بمباران دائمی بودیم، همیشه علمای شیعه تلاش میکردند که هم حقیقت را بگویند، هم کنار اینکه حقایق را میگفتند، مبانی خودشان را از سایر مکاتب هم بیان کنند. این موضوع یک قوّتی برای مکتب اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین بوده است.
بعنوان مثلا «ذهبی» در حالات شیخ مفید رضوان الله تعالی علیه مینویسد که او در مناظره بینظیر بود و حرفها مذاهب مختلف را حفظ بود و تمام آثار مذاهب دیگر را خوانده بود و در مباحثات خود از آنها استفاده میکرد، وقتی به بازار میرفت، هزینهی زندگی بچه شیعههایی که کودک کار بودند را پرداخت میکرد که اینها بنشینند و درس بخوانند، او شاگردان زیادی تربیت کرد. بعد میگوید: تألیفات شیخ مفید به دویست مورد میرسد… که متأسفانه امروز حتّی سی مجلد تألیفات شیخ مفید به ما نرسیده است… در نهایت هم ذهبی میگوید: الحمدلله من حتّی یک مورد از آنها را هم ندیدهام!!!
در طول قرون مختلف علمای شیعه اینطور بودند، یک سری مبانی داشتند… شیخ مفید در کتاب «الإفصاح فی الإمامة» خود میگوید که من یک کتاب «امامت» دارم که فارغ از سایر مذاهب گفتهام که امامت نزد ما چیست و چگونه است و چه ادلّه و آیات و روایاتی داریم، و کتاب «الإفصاح فی الإمامة» را برای این نوشتهام که مبانی خودمان را با سایر مذاهب بیان کنم. این یک ویژگی است که برای مکتب اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین است و دیگران چنین چیزی ندارند.
تاکنون نظری ثبت نشده است