- 561
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر سوره روم، جلسه سیزدهم
سخنرانی حجت الاسلام دکترناصر رفیعی با موضوع "تفسیر سوره روم"، "هدایت پذیری "، جلسه سیزدهم، سال 1403
وَمَا أَنْتَ بِهَادِ الْعُمْیِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ ۖ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ یُؤْمِنُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ.و تو مردمی را که کور (دل و کافر) هستند نتوانی از ضلالتشان به راه هدایت آری، تنها تو آنان را که به آیات ما ایمان میآورند و در پی آن ایمان تسلیم امر ما شوند توانی (هدایت کنی و سخن خدا را) به گوش هوششان برسانی.
آیه 53 سوره رو مورد بحث است. خداوند میفرماید: ای پیغمبر هدایت برای کسی است که زمینه آن را داشته باشد. بعضی افراد زمینه هدایت ندارند و لجباز هستند و نمیخواهند هدایت شوند. دو نوع هدایت داریم؛ هدایت عام و هدایت خاص که هدایت عام غیر اختیاری است. مانند اینکه خداوند به همه عقل و فطرت و وجدان داده است. قرآن برای همه ما آمده است و فرقی ندارد، اما هدایت خاص اختیاری است. هم ابوجهل عقل دارد و هم ابوذر عقل دارد. ابوذر از عقلش استفاده میکند و هدایت میشود ولی ابوجهل از آن استفاده نمیکند و در جهلش باقی میماند. پس هدایت پذیری در انسانها نیاز به زمینه دارد. پیامبر خدا وقتی فرمودند قولو لا اله الا الله تفلحوا، یک کبریتی و یک نوری زد و هر کس که زمینه داشت پذیرفت و هدایت شد. هر کسی که نپذیرفت کافر باقی ماند. پس هدایت اختیاری است. متقین کسانی هستند که هدایت خاص را میپذیرند. قرآن آمده است که برای همه مردم ولی کسانیکه زمینه داشته باشند می پذیرند و هدایت می شوند. خداوند هرکس را که بخواهد هدایت می کند ولی هدایت مختص کسانی است که زمینه هدایت را داشته باشند.
وَمَا أَنْتَ بِهَادِ الْعُمْیِ عَنْ ضَلَالَتِهِمْ ۖ إِنْ تُسْمِعُ إِلَّا مَنْ یُؤْمِنُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ مُسْلِمُونَ.و تو مردمی را که کور (دل و کافر) هستند نتوانی از ضلالتشان به راه هدایت آری، تنها تو آنان را که به آیات ما ایمان میآورند و در پی آن ایمان تسلیم امر ما شوند توانی (هدایت کنی و سخن خدا را) به گوش هوششان برسانی.
آیه 53 سوره رو مورد بحث است. خداوند میفرماید: ای پیغمبر هدایت برای کسی است که زمینه آن را داشته باشد. بعضی افراد زمینه هدایت ندارند و لجباز هستند و نمیخواهند هدایت شوند. دو نوع هدایت داریم؛ هدایت عام و هدایت خاص که هدایت عام غیر اختیاری است. مانند اینکه خداوند به همه عقل و فطرت و وجدان داده است. قرآن برای همه ما آمده است و فرقی ندارد، اما هدایت خاص اختیاری است. هم ابوجهل عقل دارد و هم ابوذر عقل دارد. ابوذر از عقلش استفاده میکند و هدایت میشود ولی ابوجهل از آن استفاده نمیکند و در جهلش باقی میماند. پس هدایت پذیری در انسانها نیاز به زمینه دارد. پیامبر خدا وقتی فرمودند قولو لا اله الا الله تفلحوا، یک کبریتی و یک نوری زد و هر کس که زمینه داشت پذیرفت و هدایت شد. هر کسی که نپذیرفت کافر باقی ماند. پس هدایت اختیاری است. متقین کسانی هستند که هدایت خاص را میپذیرند. قرآن آمده است که برای همه مردم ولی کسانیکه زمینه داشته باشند می پذیرند و هدایت می شوند. خداوند هرکس را که بخواهد هدایت می کند ولی هدایت مختص کسانی است که زمینه هدایت را داشته باشند.
تاکنون نظری ثبت نشده است