- 304
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه شصت و دوم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه شصت و دوم، سال 1403
موضوع بحث «سیر تکوّن عقاید امامیّه» است، این فکری که ما طی این هزار و چهارصد سال آرام آرام از علما و اساتید به ما رسیده است چگونه شکل گرفته است و چگونه به مردم منتقل شده است؟
این بحث تابحال فصول مختلفی طی کرده است، از سیر نگاه نخستین به خودِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، توجّه به خصائص امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، نگاه به افضلیت حضرت، اینها چیزهایی بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میخواست به ما منتقل کند. ما هم از نظر تاریخی اواخر عمر شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستیم، اما با توجه به اینکه گاهی گفتگوها و ردّ و بدلهایی شده است، مجبور میشویم قدری جلوتر را هم ببینیم و دوباره برگردیم.
آخرین بحث سال گذشته یک شمای کلّی از نحوهی معرّفی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و مسئلهی امامت در قرآن کریم بود، که آن بحث میتوانست صدها جلسه ادامه پیدا کند، خیلی هم مهم بود، ولی چون بنای ما بر این نیست که کلاس درس تشکیل دهیم و میخواهیم از فضای منبر خیلی فاصله نگیریم، آن را در حد هفت یا هشت جلسهای که مطرح کردیم، تقریباً منظور ما روشن شد و دیگر آنجا صبر نکردیم.
امسال بحث را با موضوع وصایت شروع کردیم که از مهمترین کارهایی بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در معرّفی اوصاف امیرالمؤمنین صلوات الله علیه داشتند، که در این باب روایاتی از فضیلت حضرت هست که سر جای خود عرض خواهم کرد. بعد موضوع بعد از وصیت، موضوع طهارت بود. «عصمت» نمیگوییم، چون عصمت یک عنوان کلامی است که احتمالاً در قرن 2 محل گفتگو شده است. اما طهارت که اصل روح مسئلهی عصمت است برای قرن اول است و با آیهی تطهیر و مباهله و امامت و امثال اینها گره خورده است.
چون آیهی مهمّی است و از مهمترین ادلّهی امامتِ ائمه علیهم السلام است و محل گفتگوست، فعلاً اندکی روی آیه توقّف کردهایم. میشود از آیه 28 سوره مبارکه احزاب تا دو آیه بعد از آیهی تطهیر را نگاه کرد که راجع به همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است.
برادران غیرشیعهی ما، چون قبل و بعد این آیات راجع به همسران پیغمبر است، و چون میدانستند که شیعه از روز اول به این آیه استناد کرده است، خودشان را خیلی محکم گرفتهاند.
یعنی هر کتاب تفسیری را که ملاحظه بفرمایید وقتی به این آیات رسیده است، مدام سعی کردهاند به سؤال ما جواب بدهند، لذا به آیه توجّه نکردهاند.
گفتهاند سیاق آیات، از آیه 28 تا 35 راجع به همسران پیامبر است، پس این آیه هم راجع به همسران پیغمبر است.
موضوع بحث «سیر تکوّن عقاید امامیّه» است، این فکری که ما طی این هزار و چهارصد سال آرام آرام از علما و اساتید به ما رسیده است چگونه شکل گرفته است و چگونه به مردم منتقل شده است؟
این بحث تابحال فصول مختلفی طی کرده است، از سیر نگاه نخستین به خودِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم، توجّه به خصائص امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، نگاه به افضلیت حضرت، اینها چیزهایی بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میخواست به ما منتقل کند. ما هم از نظر تاریخی اواخر عمر شریف پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هستیم، اما با توجه به اینکه گاهی گفتگوها و ردّ و بدلهایی شده است، مجبور میشویم قدری جلوتر را هم ببینیم و دوباره برگردیم.
آخرین بحث سال گذشته یک شمای کلّی از نحوهی معرّفی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و مسئلهی امامت در قرآن کریم بود، که آن بحث میتوانست صدها جلسه ادامه پیدا کند، خیلی هم مهم بود، ولی چون بنای ما بر این نیست که کلاس درس تشکیل دهیم و میخواهیم از فضای منبر خیلی فاصله نگیریم، آن را در حد هفت یا هشت جلسهای که مطرح کردیم، تقریباً منظور ما روشن شد و دیگر آنجا صبر نکردیم.
امسال بحث را با موضوع وصایت شروع کردیم که از مهمترین کارهایی بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم در معرّفی اوصاف امیرالمؤمنین صلوات الله علیه داشتند، که در این باب روایاتی از فضیلت حضرت هست که سر جای خود عرض خواهم کرد. بعد موضوع بعد از وصیت، موضوع طهارت بود. «عصمت» نمیگوییم، چون عصمت یک عنوان کلامی است که احتمالاً در قرن 2 محل گفتگو شده است. اما طهارت که اصل روح مسئلهی عصمت است برای قرن اول است و با آیهی تطهیر و مباهله و امامت و امثال اینها گره خورده است.
چون آیهی مهمّی است و از مهمترین ادلّهی امامتِ ائمه علیهم السلام است و محل گفتگوست، فعلاً اندکی روی آیه توقّف کردهایم. میشود از آیه 28 سوره مبارکه احزاب تا دو آیه بعد از آیهی تطهیر را نگاه کرد که راجع به همسران پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است.
برادران غیرشیعهی ما، چون قبل و بعد این آیات راجع به همسران پیغمبر است، و چون میدانستند که شیعه از روز اول به این آیه استناد کرده است، خودشان را خیلی محکم گرفتهاند.
یعنی هر کتاب تفسیری را که ملاحظه بفرمایید وقتی به این آیات رسیده است، مدام سعی کردهاند به سؤال ما جواب بدهند، لذا به آیه توجّه نکردهاند.
گفتهاند سیاق آیات، از آیه 28 تا 35 راجع به همسران پیامبر است، پس این آیه هم راجع به همسران پیغمبر است.
تاکنون نظری ثبت نشده است