- 281
- 1000
- 1000
- 1000
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه پنجاه و چهارم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه پنجاه و چهارم، سال 1402
در روایات ما که شب گذشته چند روایت را بعنوان نمونه عرض کردیم، فرمودند همینکه شیعیان ما دور یکدیگر جمع میشوند، «اَلَّذِینَ إِذَا خَلَوْا ذَکَرُوا اَللَّهَ»، خدا را یاد میکنند و ذکر خدا میکنند و ذکر خدا میگویند.
با توضیح، بدون اینکه به فقرهی بعدی نیاز باشد، معلوم بود که «ذکر خدا میکنند»، حتماً ذکر اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین هم جزو آن هست، اما روایات متعددی بعد از آن تصریح هم کردهاند که «إِنَّ ذِکْرَنَا مِنْ ذِکْرِ اَللَّهِ»، که دیگر شرح و تفصیلی نباشد، یعنی درواقع بیان صریح خودِ معصوم است، درواقع از ظهور و برداشت و فهم و مفهوم و منطوق نص کرد، «إِنَّ ذِکْرَنَا مِنْ ذِکْرِ اَللَّهِ»، دیگر خیلی واضح است، «إِنَّا إِذَا ذُکِرْنَا ذُکِرَ اَللَّهُ»، اصلاً وقتی ما را یاد کنند، خدا را یاد کردهاند، وگرنه اگر قرار باشد ما را یاد نکنند، خدا را هم یاد نکردهاند.
این همان چیزی است که هم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه از قولِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نقل کرد، هم ائمهی دیگر فرمودهاند، هم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم خطاب به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمود که «وَ لَوْلا أَنْتَ یا عَلِىُّ لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدى»، اصلاً ایمان و توحید از این مسیر است.
یا اینکه صادق آل محمد علیهما السلام فرمود: «نَحْنُ أَصْلُ کُلِّ خَیْرٍ»، ریشهی هر خیر و برکتی ما هستیم «وَ مِنْ فُرُوعِنَا کُلُّ بِرٍّ» هر چه خیر و برکت است از فروع ماست، از این درخت است، میوه و برگ و سایه و نتیجهای از این اصل است، بعد فرمود: «اَلتَّوْحِیدُ» توحید از فروع ماست. منظور فهمِ یگانگیِ خداست، فهمِ یگانگیِ خدا هم از اینجاست.
بعد که آن روایات جمع شدن دور یکدیگر را اینقدر تقدیر و تکریم کرد، روایات دیگری در ادامهی آن هست که اگر من این را نمیگفتم، یعنی مقدّمهی دیشب تمام بود، اینکه میخواهم ادامه بدهم این است که خودِ امام معصوم برای آن مقدّمهای که عرض کردیم، یک تحذیر پُررنگی کرده است، یعنی انگار آژیر کشیدهاند و همهی حواسها را جمع کردهاند.
امام صادق علیه السلام فرمود: «مَا اِجْتَمَعَ مِنْ أَصْحَابِنَا جَمَاعَةٌ فِی ذِکْرِ اَللَّهِ أَوْ فِی شَیْءٍ مِنْ ذِکْرِنَا»، جلسهای و قوم و گروهی از شیعیان ما دور یکدیگر جمع نمیشوند که ذکرالله میکنند، اسم ما را میبرند، «إِلاَّ بَعَثَ إِبْلِیسُ شَیْطَاناً» حتماً ابلیس در آن جمع شیطان میفرستد.
اینکه شما میبینید اینقدر جلسات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین با یکدیگر اختلاف دارند، زمانی است که یک نفر نمیداند دوربین مخفی است، اما کسی که میداند دوربینمخفی است را نمیبخشند، میگویند تو که میدانستی حداقل ظاهر خودت را حفظ میکردی. امام معصوم لو داده است، روز قیامت میگوید من که گفته بودم، برای چه دوباره یقهکشی کردید؟ آنجایی که اختلاف افتاده بود شیطان آمده بود. فرمود: گروهی از شیعیان ما دور هم جمع نمیشوند که ذکر خدا بگویند الا اینکه ابلیس شیطانی را به آنجا میفرستد که «لِیُفَرِّقَ جَمَاعَتَهُمْ» آن جمع را از هم متفرق کند.
هر هیئتی را که میبینید متفرق شده است، همین روایتِ امام صادق علیه السلام است. این یعنی آقایان هیئتی که میدانستید، اگر دیدید دعوایی در حال رخ دادن است، بخاطر خدا رها کنید و اجازه ندهید دعوا شود، چون اگر اختلاف رخ دهد درواقع به شیطان کمک میکنی که هدف شیطان محقق شود.
در روایات ما که شب گذشته چند روایت را بعنوان نمونه عرض کردیم، فرمودند همینکه شیعیان ما دور یکدیگر جمع میشوند، «اَلَّذِینَ إِذَا خَلَوْا ذَکَرُوا اَللَّهَ»، خدا را یاد میکنند و ذکر خدا میکنند و ذکر خدا میگویند.
با توضیح، بدون اینکه به فقرهی بعدی نیاز باشد، معلوم بود که «ذکر خدا میکنند»، حتماً ذکر اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین هم جزو آن هست، اما روایات متعددی بعد از آن تصریح هم کردهاند که «إِنَّ ذِکْرَنَا مِنْ ذِکْرِ اَللَّهِ»، که دیگر شرح و تفصیلی نباشد، یعنی درواقع بیان صریح خودِ معصوم است، درواقع از ظهور و برداشت و فهم و مفهوم و منطوق نص کرد، «إِنَّ ذِکْرَنَا مِنْ ذِکْرِ اَللَّهِ»، دیگر خیلی واضح است، «إِنَّا إِذَا ذُکِرْنَا ذُکِرَ اَللَّهُ»، اصلاً وقتی ما را یاد کنند، خدا را یاد کردهاند، وگرنه اگر قرار باشد ما را یاد نکنند، خدا را هم یاد نکردهاند.
این همان چیزی است که هم امیرالمؤمنین صلوات الله علیه از قولِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم نقل کرد، هم ائمهی دیگر فرمودهاند، هم پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم خطاب به امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمود که «وَ لَوْلا أَنْتَ یا عَلِىُّ لَمْ یُعْرَفِ الْمُؤْمِنُونَ بَعْدى»، اصلاً ایمان و توحید از این مسیر است.
یا اینکه صادق آل محمد علیهما السلام فرمود: «نَحْنُ أَصْلُ کُلِّ خَیْرٍ»، ریشهی هر خیر و برکتی ما هستیم «وَ مِنْ فُرُوعِنَا کُلُّ بِرٍّ» هر چه خیر و برکت است از فروع ماست، از این درخت است، میوه و برگ و سایه و نتیجهای از این اصل است، بعد فرمود: «اَلتَّوْحِیدُ» توحید از فروع ماست. منظور فهمِ یگانگیِ خداست، فهمِ یگانگیِ خدا هم از اینجاست.
بعد که آن روایات جمع شدن دور یکدیگر را اینقدر تقدیر و تکریم کرد، روایات دیگری در ادامهی آن هست که اگر من این را نمیگفتم، یعنی مقدّمهی دیشب تمام بود، اینکه میخواهم ادامه بدهم این است که خودِ امام معصوم برای آن مقدّمهای که عرض کردیم، یک تحذیر پُررنگی کرده است، یعنی انگار آژیر کشیدهاند و همهی حواسها را جمع کردهاند.
امام صادق علیه السلام فرمود: «مَا اِجْتَمَعَ مِنْ أَصْحَابِنَا جَمَاعَةٌ فِی ذِکْرِ اَللَّهِ أَوْ فِی شَیْءٍ مِنْ ذِکْرِنَا»، جلسهای و قوم و گروهی از شیعیان ما دور یکدیگر جمع نمیشوند که ذکرالله میکنند، اسم ما را میبرند، «إِلاَّ بَعَثَ إِبْلِیسُ شَیْطَاناً» حتماً ابلیس در آن جمع شیطان میفرستد.
اینکه شما میبینید اینقدر جلسات اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین با یکدیگر اختلاف دارند، زمانی است که یک نفر نمیداند دوربین مخفی است، اما کسی که میداند دوربینمخفی است را نمیبخشند، میگویند تو که میدانستی حداقل ظاهر خودت را حفظ میکردی. امام معصوم لو داده است، روز قیامت میگوید من که گفته بودم، برای چه دوباره یقهکشی کردید؟ آنجایی که اختلاف افتاده بود شیطان آمده بود. فرمود: گروهی از شیعیان ما دور هم جمع نمیشوند که ذکر خدا بگویند الا اینکه ابلیس شیطانی را به آنجا میفرستد که «لِیُفَرِّقَ جَمَاعَتَهُمْ» آن جمع را از هم متفرق کند.
هر هیئتی را که میبینید متفرق شده است، همین روایتِ امام صادق علیه السلام است. این یعنی آقایان هیئتی که میدانستید، اگر دیدید دعوایی در حال رخ دادن است، بخاطر خدا رها کنید و اجازه ندهید دعوا شود، چون اگر اختلاف رخ دهد درواقع به شیطان کمک میکنی که هدف شیطان محقق شود.
تاکنون نظری ثبت نشده است