display result search
منو
عقل می‌گوید مأموم امام می‌خواهد

عقل می‌گوید مأموم امام می‌خواهد

  • 1 تعداد قطعات
  • 23 دقیقه مدت قطعه
  • 24 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام علی نظری منفرد با موضوع «عقل می‌گوید مأموم امام می‌خواهد»، سال 1400

وجود حضرت ولی‌عصر علیه السلام یک امر تصادفی و اتفاقی نبوده که پیامبر یا اهل‌بیت علیهم السلام بشارت ایشان را داده باشند. خداوند متعال در کتاب‌های قبل حضرت مهدی را خبرش را داده است و در سوره مبارکه انبیاء می‌فرماید: «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی‏ الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» ما در زبور حضرت داود، «مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ» ذکر را مفسرین گفتند: یعنی تورات. چون حضرت داود بعد از موسی بود. گفتیم: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» وارث زمین، نه یک نقطه، «عبادی» خدای متعال این کلمه عبادی را اضافه کرده به «ی» یعنی بندگان من، به خودش نسبت می‌دهد. همه بندگان خدا هستند، نه! «الصالحون» آن کسانی که صلاحیت حکومت بر ارض را دارند. آنهایی که احیاء کننده عدل و داد هستند. از بین برنده‌ی ظلم و جور و باطل هستند. این وعده الهی است.
همه ما می‌دانیم وعده الهی یک وعده‌ای است که تخلف ناپذیر است. «إِنَّ اللَّهَ لا یُخْلِفُ‏ الْمِیعاد» آنچه که وعده داده قطعاً محقق خواهد شد. پس مسأله‌ی وجود مقدس ولی عصر یک مسأله قرآنی است و باز هم آیاتی داریم برای اینکه از فرصت بیشتر استفاده کنیم و فرمایشی که مطرح نمودید در مورد ارتباط با حضرت ولی‌عصر بیشتر در رابطه با او صحبت کنیم، من به همین آیه بسنده می‌کنیم و الا آیات دیگری در قرآن هست، اما احادیث اگر کسی بگوید که احادیثی که از پیامبر خدا تنها رسیده در کتاب فریقین، عامه و خاصه در مورد حضرت مهدی علیه السلام در حد تواتر است، یعنی در حدی است که انسان علم پیدا کند این احادیث از پیامبر خدا صادر شده، درست است. به لسان‌های مختلف، مهدی فرزند من است. مهدی فرزند فاطمه است. مهدی فرزند حسین است. مهدی پنجمین فرزند از هفتمین امام است. تعبیرات اینگونه از وجود پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم زیاده رسیده است. او غیبت دارد، غیبت صغری دارد، غیبت کبری دارد، اگر غیبت او طول بکشد حتی یک روز از عمر عالم باقی مانده باشد او خواهد آمد. تمام این احادیث از پیامبر و از معصومین علیهم السلام در رابطه با حضرت ولی عصر رسیده و فراوان است.
پس وجود حضرت مهدی علیه السلام کتاباً و سنتاً قطعی است. عقل هم همین را حکم می‌کند. عقل می‌گوید: مأموم امام می‌خواهد. در نامه‌ای که آقا امیرالمؤمنین به استاندار بصره نوشتند، مرقوم فرمودند: «علی لکل مأمومٍ امام» هر مأموم امام می‌خواهد. یک رهبر می‌خواهد که راهنما باشد. او را هدایت کند. قرآن مجید می‌فرماید: فردای قیامت هر مأمومی با امام خود محشور می‌شود «یَوْمَ نَدْعُوا کُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِم‏» ما در قیامت هر گروهی و هر مردمی را با امام می‌خواهیم. بنابراین امام عقلاً مورد نیاز است.
امام دو وظیفه اساسی دارد. یکی تبیین دین است و یکی حفظ و حراست دین است. تبیین دین آگاهی می‌خواهد و بدون آگاهی نمی‌شود. عصمت هم باید در امام باشد که در تبیین اشتباه نکند و مردم را به جای ارشاد، گمراه نکند. حفظ و حراست هم امر لازمی است. بالاخره دین الهی است و باید حفظ شود. این عمل در عصر رسول خدا انجام شد و در زمان امیرالمؤمنین هم در حدی که بود انجام شد، دیگر نشد. میدان عملی به ائمه علیهم السلام داده نشد که حکومت را داشته باشند. در بخش تعلیم و تربیت آمدند. انسان‌ها تربیت کردند. البته مسائل لازم دینی را بیان می‌کردند و آنچه نیاز جامعه بوده بیان می‌کردند و چون زمینه، زمینه مساعدی نبود، خداوند متعال امام را قرار داد، منتهی چون زمنیه مساعد نبود، امام از نظرها ناپدید شد. بود، متولد شد و سال 255 هجری قمری در سامرا از پدری به نام امام حسن عسکری و مادری به نام نرجس خاتون متولد شدند و الآن هم حیات دارند، در میان مردم حضور دارند.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 23:38

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی