- 567
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر المیزان پشتوانه فکری انقلاب اسلامی
سخنرانی حجت الاسلام دکتر ناصر رفیعی با موضوع «تفسیر المیزان پشتوانه فکری انقلاب اسلامی»، سال 1402
علامه طباطبایی 42 سال پیش و بعد از یک عمر تلاش علمی در سال 1360 رحلت نمود. مرحوم علامه طباطبایی شخصیت چند بعدی مبتکر و سازنده اندیشه و فکر است و نمی توان شخصیت ایشان را از یک جهت بررسی کرد.
بُعد قرآنی و تفسیری علامه از ابعاد مهم شخصیتی ایشان است. نخستین مفسر قرآن کریم خود نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بود که بعد ها رفته رفته با توجه به هجوم افکار و اندیشه ها تفاسیر آیات به صورت تخصصی دنبال شد.
اهل بیت علیهم السلام در بیان تفاسیر گاهی ظاهر آیه را معنا نموده، گاهی باطن آیات را تبیین می نمودند که بالغ بر 14 هزار حدیث شد. بعد از غیبت کبری، علامه و شخصیت های شیعی به این فکر افتادند که احادیث اهل بیت علیهم السلام به ویژه احادیث ناظر به احکام را جمع آوری کنند و لذا ظرفیت علمای ما در مسیر جمع آوری احکام قرار گرفت و تفسیر آنگونه که باید مورد توجه واقع نشد.
به اندازه کتاب های حدیثی و فقهی کتب تفسیری نگاشته نشده است. مرحوم علامه جای خالی تفسیر کامل و جامع که نیازهای روز را جواب داده، فکر درست کند و پاسخ دقیقی به شبهات باشد را احساس نمود.
علامه تفسیر المیزان را طی 20 سال به رشته تحریر در آورد و غیر از عاشورا، در هیچ روزی کار خود را تعطیل نکرد. علامه طباطبایی به «وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ» و «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء»؛ را به خوبی فهم نمود و از خود قرآن استفاده نمود و تفسیر قرآن به قرآن که روش اهل بیت علیهم السلام بود را در قرن حاضر احیا نمود.
علامه برای تفسیر هر یک از آیات کل قرآن کریم را بررسی نمود. علامه طباطبایی در تفسیر آیه «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» سوره حمد آن را به آیه 69 سوره نساء ارجاع داده می فرمایند، انعمت الیهم نبیین، صدقین، شاهدین و صالحین هستند.
استفاده از روایات از دیگر ابتکارات علامه طباطبایی است. علامه در عین تفسیر قرآن به قرآن آیات الهی از روایات اسلامی برای بسط بیشتر بحث استفاده نمود و در پایان هر بحث به صورت مستقل احادیث و روایات متناظر را تبیین میکند.
علامه طباطبایی 42 سال پیش و بعد از یک عمر تلاش علمی در سال 1360 رحلت نمود. مرحوم علامه طباطبایی شخصیت چند بعدی مبتکر و سازنده اندیشه و فکر است و نمی توان شخصیت ایشان را از یک جهت بررسی کرد.
بُعد قرآنی و تفسیری علامه از ابعاد مهم شخصیتی ایشان است. نخستین مفسر قرآن کریم خود نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله بود که بعد ها رفته رفته با توجه به هجوم افکار و اندیشه ها تفاسیر آیات به صورت تخصصی دنبال شد.
اهل بیت علیهم السلام در بیان تفاسیر گاهی ظاهر آیه را معنا نموده، گاهی باطن آیات را تبیین می نمودند که بالغ بر 14 هزار حدیث شد. بعد از غیبت کبری، علامه و شخصیت های شیعی به این فکر افتادند که احادیث اهل بیت علیهم السلام به ویژه احادیث ناظر به احکام را جمع آوری کنند و لذا ظرفیت علمای ما در مسیر جمع آوری احکام قرار گرفت و تفسیر آنگونه که باید مورد توجه واقع نشد.
به اندازه کتاب های حدیثی و فقهی کتب تفسیری نگاشته نشده است. مرحوم علامه جای خالی تفسیر کامل و جامع که نیازهای روز را جواب داده، فکر درست کند و پاسخ دقیقی به شبهات باشد را احساس نمود.
علامه تفسیر المیزان را طی 20 سال به رشته تحریر در آورد و غیر از عاشورا، در هیچ روزی کار خود را تعطیل نکرد. علامه طباطبایی به «وَلَا رَطْبٍ وَلَا یَابِسٍ إِلَّا فِی کِتَابٍ مُبِینٍ» و «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء»؛ را به خوبی فهم نمود و از خود قرآن استفاده نمود و تفسیر قرآن به قرآن که روش اهل بیت علیهم السلام بود را در قرن حاضر احیا نمود.
علامه برای تفسیر هر یک از آیات کل قرآن کریم را بررسی نمود. علامه طباطبایی در تفسیر آیه «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ» سوره حمد آن را به آیه 69 سوره نساء ارجاع داده می فرمایند، انعمت الیهم نبیین، صدقین، شاهدین و صالحین هستند.
استفاده از روایات از دیگر ابتکارات علامه طباطبایی است. علامه در عین تفسیر قرآن به قرآن آیات الهی از روایات اسلامی برای بسط بیشتر بحث استفاده نمود و در پایان هر بحث به صورت مستقل احادیث و روایات متناظر را تبیین میکند.
تاکنون نظری ثبت نشده است