سخنرانی حجت الاسلام سیدجواد بهشتی با موضوع «ابعاد مختلف تربیت عبادی حجاب»، سال 1398
از مصادیق «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» است که مسلمانها همدیگر را به حقایق، خدا و قیامت، فرشتگان و انبیاء و احکام و معارفی است که به دست ما رسیده است بیان کنند. اولین نکته، لباس نمازگزار، بعضی از خانمها میگویند: مگر خدا نامحرم است که ما باید در نماز حجاب داشته باشیم؟ شاید یک پاسخ این باشد که نماز یک مکتب انسانسازی است و بهترین وضعیتی که یک زن مسلمان باید داشته باشد را خداوند از ما خواسته است. مثل اینکه وقتی به سمت قبله نماز میخوانیم، یک کسی بگوید: مگر خدا این طرف است؟ نه خدا همه جا هست، «فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِیم» به هر سو رو کنید، خدا در آن سو هست، ولی اینکه خدا به ما فرمان داده به این سمت، حکمتهایی دارد که در موضوع قبله خواهیم گفت. لباس نمازگزار الگوی تربیت است که خانمها و دختران و بانوان مسلمان بدانند خداوند پوشیدگی را دوست دارد. «ان الله یحبّ الحیاء و الستر» خداوند حیاء و پوشیدگی را برای بانوان میپسندد.
نکته دوم اینکه در قرآن سه بار آیاتی آمده که اسلام جهانگیر خواهد شد و امامان ما فرمودند: این همان زمانی است که مهدی ما ظهور خواهد کرد و یارانش از قبل زمینهسازی آن حکومت را انجام میدادند. مثلاً یکی در سوره مبارکه صف آیات هشتم تا نهم است. «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» دشمنان میخواهند نور خدا را با دهان و سخنانشان خاموش کنند. اما خداوند کامل کننده نور خویش است «وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» حتی اگر کافران را ناخوش آید. آیهی نهم «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ» او خدایی است که پیامبرش را با هدایت فرستاد و دین حق، «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْکَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» تا این دین را که دینی عقلانی و وجدانی و فطری و عاطفی است، متناسب با نیازهای متنوع بشر، این را جهانی خواهد کرد. بر همه ادیان و آئینها سیطره خواهد داد. اگرچه مشرکان خوش ندارند مبارزه کنند. پس اسلام جهانی خواهد شد، خوشا به حال کسانی که در این حرکت یک سهامی خریداری کنند. بگویند: ما هم در این حرکت سهمی داشته ایم. چون در مجلس امام صادق علیه السلام صحبت ظهور امام عصر پیش آمد و امام فرمود: این مهم نیست در آن روزگار باشیم یا نه، مهم این است که سهمی داشته باشیم. نقش این است که آن اهداف را همین الآن، مثلاً امام زمان عدالتخواه است، ما هم ظلم نکنیم. امام زمان دنبال بندگی خداست، نماز را ترویج کنیم. امام زمان به فکر خلایق است، ما هم در اندیشهی محرومان باشیم. یک چنین کارهایی را اگر انجام بدهیم حتی اگر زودتر از ظهور امام زمان از دنیا برویم، در آن روزگار به اذن پروردگار دوباره زنده میشویم و به خدمت گماشته میشویم. بانوان لشگریان امام زمان هستند. چون اسلام نمادهایی دارد به جز در دل و اندیشه، اسلام نمادهای بیرونی دارد، مثل نماز. ما تا میبینیم کسی به نماز میایستد، میفهمیم مسلمان است. تا میبینیم صدای اذان بلند میشود، میبینیم مسلمانها اینجا هستند. تا مسجد را میبینیم، کعبه را میبینیم، مراسم حج نمادهای اسلام هستند و یکی حجاب است. حجاب جزء شعائر است و بزرگان فرمودند: یکی از مصادیق شعائر خدا، حجاب است.
از مصادیق «وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» است که مسلمانها همدیگر را به حقایق، خدا و قیامت، فرشتگان و انبیاء و احکام و معارفی است که به دست ما رسیده است بیان کنند. اولین نکته، لباس نمازگزار، بعضی از خانمها میگویند: مگر خدا نامحرم است که ما باید در نماز حجاب داشته باشیم؟ شاید یک پاسخ این باشد که نماز یک مکتب انسانسازی است و بهترین وضعیتی که یک زن مسلمان باید داشته باشد را خداوند از ما خواسته است. مثل اینکه وقتی به سمت قبله نماز میخوانیم، یک کسی بگوید: مگر خدا این طرف است؟ نه خدا همه جا هست، «فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِیم» به هر سو رو کنید، خدا در آن سو هست، ولی اینکه خدا به ما فرمان داده به این سمت، حکمتهایی دارد که در موضوع قبله خواهیم گفت. لباس نمازگزار الگوی تربیت است که خانمها و دختران و بانوان مسلمان بدانند خداوند پوشیدگی را دوست دارد. «ان الله یحبّ الحیاء و الستر» خداوند حیاء و پوشیدگی را برای بانوان میپسندد.
نکته دوم اینکه در قرآن سه بار آیاتی آمده که اسلام جهانگیر خواهد شد و امامان ما فرمودند: این همان زمانی است که مهدی ما ظهور خواهد کرد و یارانش از قبل زمینهسازی آن حکومت را انجام میدادند. مثلاً یکی در سوره مبارکه صف آیات هشتم تا نهم است. «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» دشمنان میخواهند نور خدا را با دهان و سخنانشان خاموش کنند. اما خداوند کامل کننده نور خویش است «وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» حتی اگر کافران را ناخوش آید. آیهی نهم «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِینِ الْحَقِّ» او خدایی است که پیامبرش را با هدایت فرستاد و دین حق، «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْکَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» تا این دین را که دینی عقلانی و وجدانی و فطری و عاطفی است، متناسب با نیازهای متنوع بشر، این را جهانی خواهد کرد. بر همه ادیان و آئینها سیطره خواهد داد. اگرچه مشرکان خوش ندارند مبارزه کنند. پس اسلام جهانی خواهد شد، خوشا به حال کسانی که در این حرکت یک سهامی خریداری کنند. بگویند: ما هم در این حرکت سهمی داشته ایم. چون در مجلس امام صادق علیه السلام صحبت ظهور امام عصر پیش آمد و امام فرمود: این مهم نیست در آن روزگار باشیم یا نه، مهم این است که سهمی داشته باشیم. نقش این است که آن اهداف را همین الآن، مثلاً امام زمان عدالتخواه است، ما هم ظلم نکنیم. امام زمان دنبال بندگی خداست، نماز را ترویج کنیم. امام زمان به فکر خلایق است، ما هم در اندیشهی محرومان باشیم. یک چنین کارهایی را اگر انجام بدهیم حتی اگر زودتر از ظهور امام زمان از دنیا برویم، در آن روزگار به اذن پروردگار دوباره زنده میشویم و به خدمت گماشته میشویم. بانوان لشگریان امام زمان هستند. چون اسلام نمادهایی دارد به جز در دل و اندیشه، اسلام نمادهای بیرونی دارد، مثل نماز. ما تا میبینیم کسی به نماز میایستد، میفهمیم مسلمان است. تا میبینیم صدای اذان بلند میشود، میبینیم مسلمانها اینجا هستند. تا مسجد را میبینیم، کعبه را میبینیم، مراسم حج نمادهای اسلام هستند و یکی حجاب است. حجاب جزء شعائر است و بزرگان فرمودند: یکی از مصادیق شعائر خدا، حجاب است.
تاکنون نظری ثبت نشده است