- 457
- 1000
- 1000
- 1000
واقع بینی و احساسات معنوی در قرآن (تفسیر سوره محمد(ص))، جلسه بیست و هفتم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع " واقع بینی و احساسات معنوی در قرآن (تفسیر سوره محمد(ص))"، جلسه بیست و هفتم، سال 1402
یکی از موضوعات بسیار مهمی که در سوره محمد مطرح می شود، موضوع تقبیح آزار و اذیت رساندن به پیامبر صلی الله است و این موضوع بسیار مهم و مورد توجه است. در این سوره به حرمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نزد خداوند متعال پرداخته شده است. پیامبر اکرم صلی الله و ائمه معصومین در دین نقش بسیار کلیدی داشتند. مخالفان در تلاش بودند تا حرمت پیامبر و ائمه معصومین را با جعل حدیث بشکنند. شکستن حرمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دلایل متعددی داشت؛ اولین دلیل معرفتی است چون مشرکین می خواستند تاثیرگذاری که کلمات پیامبر در میان مردم داشت را از بین ببرند. دلیل دوم اجتماعی و ولایی است چون میخواستند مهر و محبت مردم نسبت به پیامبر و خاندانش کاهش یابد. دلیل سوم معنوی است، هیچ چیزی به اندازه بی حرمتی به پیامبر اکرم صلی الله باعث شقاوت نمیشود چون پیامبر هر چه می گوید از جانب خداست، از روی هوا و هوس خود که سخنی نمیگوید. مشرکین با احادیث جعلی میخواستند اعتبار سخنان پیامبر را ساقط کنند. حرمت پیامبر باید در جامعه باشد چون اگر نباشد دینی باقی نمی ماند. عالی ترین درجه تقوا در احترام گذاشتن به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. کسانی که تحت سلطه ابلیس هستند از یک نوع انگیزه خاصی برای آزار پیامبر و فرزندانش دارند. صلوات ذکر بسیار ارزشمندی است و باید ذکر صلوات را با صدای بلند گفت. شخص پیامبر اکرم صلی الله و شخص امام موضوعیت دارند. دفاع از پیامبر در قرآن خیلی بااهمیت است. حرمت پیامبر و امام در تبعیت مردم از دستورات و قوانین الهی خیلی مؤثر است و جامعه با احترام به ولی خدا بهتر اداره می شود. در کربلا به ولی خدا بی حرمتی شد.
یکی از موضوعات بسیار مهمی که در سوره محمد مطرح می شود، موضوع تقبیح آزار و اذیت رساندن به پیامبر صلی الله است و این موضوع بسیار مهم و مورد توجه است. در این سوره به حرمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نزد خداوند متعال پرداخته شده است. پیامبر اکرم صلی الله و ائمه معصومین در دین نقش بسیار کلیدی داشتند. مخالفان در تلاش بودند تا حرمت پیامبر و ائمه معصومین را با جعل حدیث بشکنند. شکستن حرمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم دلایل متعددی داشت؛ اولین دلیل معرفتی است چون مشرکین می خواستند تاثیرگذاری که کلمات پیامبر در میان مردم داشت را از بین ببرند. دلیل دوم اجتماعی و ولایی است چون میخواستند مهر و محبت مردم نسبت به پیامبر و خاندانش کاهش یابد. دلیل سوم معنوی است، هیچ چیزی به اندازه بی حرمتی به پیامبر اکرم صلی الله باعث شقاوت نمیشود چون پیامبر هر چه می گوید از جانب خداست، از روی هوا و هوس خود که سخنی نمیگوید. مشرکین با احادیث جعلی میخواستند اعتبار سخنان پیامبر را ساقط کنند. حرمت پیامبر باید در جامعه باشد چون اگر نباشد دینی باقی نمی ماند. عالی ترین درجه تقوا در احترام گذاشتن به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است. کسانی که تحت سلطه ابلیس هستند از یک نوع انگیزه خاصی برای آزار پیامبر و فرزندانش دارند. صلوات ذکر بسیار ارزشمندی است و باید ذکر صلوات را با صدای بلند گفت. شخص پیامبر اکرم صلی الله و شخص امام موضوعیت دارند. دفاع از پیامبر در قرآن خیلی بااهمیت است. حرمت پیامبر و امام در تبعیت مردم از دستورات و قوانین الهی خیلی مؤثر است و جامعه با احترام به ولی خدا بهتر اداره می شود. در کربلا به ولی خدا بی حرمتی شد.
تاکنون نظری ثبت نشده است