- 615
- 1000
- 1000
- 1000
خطبه حضرت زهرا(س) با زنان انصار، جلسه چهارم
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «خطبه حضرت زهرا(س) با زنان انصار»، جلسه چهارم، سال 1398
یکی از ویژگیهای حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها این است که همانطور که پدر بزرگوار ایشان نبی مکرم اسلام با شعار و ذکرِ اول «لا إله إلّا الله» شروع کردند که این عبارت هم باعث دعوا شد، چون اگر بنا بر این بود که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فقط میفرمودند: «الله»، بتپرستها با ایشان مشکلی نداشتند و در این صورت بتپرستها میگفتند: این کعبه به بتخانه تبدیل شدهاست، لات و هُبَل و فلان و فلان که در کعبه هستند، یک مکانی را هم اشغال میکنند، خدای پیغمبر که مکانی را هم اشغال نمیکند، حال او هم یک «الله» بگوید؛ این باعث دعوا نمیشد!
بلکه عبارت «لا إله» حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بود که باعث دعوا میشد، یعنی «الله» را اثبات میکرد و غیر او را نفی میکرد، چون غیر«الله» را نفی میکرد آنها نمیتوانستند تحمل کنند.
بتپرستها نزد رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میآمدند و گفتند: آقاجان! شما به خداهای ما احترام بگذار، ما مخلص خدای شما هم هستیم، حالا که ما شصت تا بت داریم، یکی هم بر آنها اضافه شود، تازه او پیدا هم نیست، با «الله» مشکلی نداشتند، عبارت «لاإله» باعث ایجادِ دعوا شد.
وقتی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هم وارد ماجرا شدند فرمودند: «لا إمامَ إلّا علیّ»؛ هم نفیِ غیر کردند و هم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را اثابت کردند. «لا وَلی إلّا علیّ». چون همهی توحید هم در ولایت نهفته است، شعاری که حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در عمل نشان دادند، از جهت ظهور، از شعار قبلی پررنگتر بود. چرا؟ چون وقتی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هیچ امام و ولیّ را جز حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نمیپذیرد اصلاً «بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ». «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ». ولایتی که حضرت زهرا سلام الله علیها میفرمایند که چیزی جدای از توحید نیست.
عبارت «لا وَلی إلّا علیّ» و «لا مَولا إلّا علیّ» هم همهی بتها و هم همهی مولاهای ادعایی را نفی کرد.
همانگونه که بتها به هیج دردی نمیخوردند، باقی مولاها هم همگی دروغین و بیهوده هستند، بعد از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و سلّم یک مولا بیشتر وجود ندارد که «بِه عُرِفَ اَللَّهُ» و «بِه عُبِدَ اَللَّهُ» و فقط از این راه میتوانید به دنبال خدای متعال باشید.
به همین علت هم با ایشان درافتادند. چون فرمایش ایشان شدید و خطرناک بود و لسان نفی داشت.
یکی از ویژگیهای حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها این است که همانطور که پدر بزرگوار ایشان نبی مکرم اسلام با شعار و ذکرِ اول «لا إله إلّا الله» شروع کردند که این عبارت هم باعث دعوا شد، چون اگر بنا بر این بود که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم فقط میفرمودند: «الله»، بتپرستها با ایشان مشکلی نداشتند و در این صورت بتپرستها میگفتند: این کعبه به بتخانه تبدیل شدهاست، لات و هُبَل و فلان و فلان که در کعبه هستند، یک مکانی را هم اشغال میکنند، خدای پیغمبر که مکانی را هم اشغال نمیکند، حال او هم یک «الله» بگوید؛ این باعث دعوا نمیشد!
بلکه عبارت «لا إله» حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بود که باعث دعوا میشد، یعنی «الله» را اثبات میکرد و غیر او را نفی میکرد، چون غیر«الله» را نفی میکرد آنها نمیتوانستند تحمل کنند.
بتپرستها نزد رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میآمدند و گفتند: آقاجان! شما به خداهای ما احترام بگذار، ما مخلص خدای شما هم هستیم، حالا که ما شصت تا بت داریم، یکی هم بر آنها اضافه شود، تازه او پیدا هم نیست، با «الله» مشکلی نداشتند، عبارت «لاإله» باعث ایجادِ دعوا شد.
وقتی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هم وارد ماجرا شدند فرمودند: «لا إمامَ إلّا علیّ»؛ هم نفیِ غیر کردند و هم حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام را اثابت کردند. «لا وَلی إلّا علیّ». چون همهی توحید هم در ولایت نهفته است، شعاری که حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در عمل نشان دادند، از جهت ظهور، از شعار قبلی پررنگتر بود. چرا؟ چون وقتی حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هیچ امام و ولیّ را جز حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام نمیپذیرد اصلاً «بِنَا عُرِفَ اَللَّهُ». «بِنَا عُبِدَ اَللَّهُ». ولایتی که حضرت زهرا سلام الله علیها میفرمایند که چیزی جدای از توحید نیست.
عبارت «لا وَلی إلّا علیّ» و «لا مَولا إلّا علیّ» هم همهی بتها و هم همهی مولاهای ادعایی را نفی کرد.
همانگونه که بتها به هیج دردی نمیخوردند، باقی مولاها هم همگی دروغین و بیهوده هستند، بعد از پیغمبراکرم صلی الله علیه و آله و سلّم یک مولا بیشتر وجود ندارد که «بِه عُرِفَ اَللَّهُ» و «بِه عُبِدَ اَللَّهُ» و فقط از این راه میتوانید به دنبال خدای متعال باشید.
به همین علت هم با ایشان درافتادند. چون فرمایش ایشان شدید و خطرناک بود و لسان نفی داشت.
تاکنون نظری ثبت نشده است