- 707
- 1000
- 1000
- 1000
تدابیر نبوی برای حفظ رسالت الهی، جلسه اول
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «تدابیر نبوی برای حفظ رسالت الهی»، جلسه اول، سال 1401
در فاطمیّه رخدادهایی اتفاق افتاده است که از عهدهی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و امام حسین علیه السلام برنمیآمد.
اینکه چه پدیدهای در جهان اسلام رخ داد، ماهیّت این اتفاق چه بود که لازم شد دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به میدان بیایند دقّت لازم دارد، چون محل مناقشهی گروههای مختلف فکری است، خیلی برای این موضوع تلاش شده است که مسئله مبهم شود.
سؤالات فراوانی هم هست که نزدیک به هزار و دویست سال است که در این مباحثات از یکدیگر میپرسند، اگر زمینه درست شناخته بشود خیلی از این سؤالات برطرف میشود و دیگر زمینهی طرح این سؤالات نمیماند.
یک مقدّمهی دیگر این است که ممکن است در ذهن ما این باشد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم با این همه زحمتی که کشیدند، در نهایت هم پروژهی اسلام شکست خورد. در حالی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میدانستند اوضاع از چه قرار است و برای این موضوع برنامهریزی کرده بودند.
نه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم که خاتم الأنبیاء و معلّم انبیاء هستند، اگر یک انسان بادرایت هم بود میدانست اوضاع از چه قرار است، زمینههای سالهای پایانی کاملاً روشن بود، زمینهی ناآرامی و کودتا خیلی روشن بود و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میدانستند، منتها برای اینکه حق گم نشود بعضی از عبارات را هم فرمودند.
اجازه بدهید مثالی عرض کنم. امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دیدند عدّهای از مردم نماز مستحبّیِ تراویح را به جماعت میخوانند. جماعت خواندنِ نماز مستحبّی بدعت است. امیرالمؤمنین صلوات الله علیه میدانستند که اگر مخالفت کنند این مردم زیر بار نمیروند. یک راه این بود که نگویند که مشکلی پیش نیاید. امیرالمؤمنین صلوات الله علیه میدانستند چه اتفاقی خواهد افتاد، ولی میخواستند در تاریخ ثبت بشود که من این بدعت را قبول ندارم، آن هم بدعتی که مردم آن زمان هم با قدری اندیشه میفهمیدند بدعت است. این عبادتی نیست که زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بوده باشد، جدید است، بعداً درست شده است. اگر یک چیز عجیبی بود که مردم نمیتوانستند بفهمند، شاید حضرت متعرّضِ آن نمیشدند.
مثلاً امیرالمؤمنین صلوات الله علیه متعرّضِ فدک نشدند، اینکه فدک را بگیرند و به فرزندان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برگردانند. چون جنگ میشد و دیگر نمیتوانستند خیلی از فرمایشات حضرت را بفهمند، خودِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند که این اشکال و یک سری اشکالات دیگر را برای بعداً گذاشتهام، الآن وقت اینها نیست.
اما امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در مورد نماز تراویح به اینها تذکّر دادند و آنها هم قبول نکردند، ولی حداقل معلوم شد که موضع امیرالمؤمنین صلوات الله علیه چیست.
در فاطمیّه رخدادهایی اتفاق افتاده است که از عهدهی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه و امام حسن مجتبی صلوات الله علیه و امام حسین علیه السلام برنمیآمد.
اینکه چه پدیدهای در جهان اسلام رخ داد، ماهیّت این اتفاق چه بود که لازم شد دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم به میدان بیایند دقّت لازم دارد، چون محل مناقشهی گروههای مختلف فکری است، خیلی برای این موضوع تلاش شده است که مسئله مبهم شود.
سؤالات فراوانی هم هست که نزدیک به هزار و دویست سال است که در این مباحثات از یکدیگر میپرسند، اگر زمینه درست شناخته بشود خیلی از این سؤالات برطرف میشود و دیگر زمینهی طرح این سؤالات نمیماند.
یک مقدّمهی دیگر این است که ممکن است در ذهن ما این باشد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم با این همه زحمتی که کشیدند، در نهایت هم پروژهی اسلام شکست خورد. در حالی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میدانستند اوضاع از چه قرار است و برای این موضوع برنامهریزی کرده بودند.
نه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم که خاتم الأنبیاء و معلّم انبیاء هستند، اگر یک انسان بادرایت هم بود میدانست اوضاع از چه قرار است، زمینههای سالهای پایانی کاملاً روشن بود، زمینهی ناآرامی و کودتا خیلی روشن بود و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم میدانستند، منتها برای اینکه حق گم نشود بعضی از عبارات را هم فرمودند.
اجازه بدهید مثالی عرض کنم. امیرالمؤمنین صلوات الله علیه دیدند عدّهای از مردم نماز مستحبّیِ تراویح را به جماعت میخوانند. جماعت خواندنِ نماز مستحبّی بدعت است. امیرالمؤمنین صلوات الله علیه میدانستند که اگر مخالفت کنند این مردم زیر بار نمیروند. یک راه این بود که نگویند که مشکلی پیش نیاید. امیرالمؤمنین صلوات الله علیه میدانستند چه اتفاقی خواهد افتاد، ولی میخواستند در تاریخ ثبت بشود که من این بدعت را قبول ندارم، آن هم بدعتی که مردم آن زمان هم با قدری اندیشه میفهمیدند بدعت است. این عبادتی نیست که زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم بوده باشد، جدید است، بعداً درست شده است. اگر یک چیز عجیبی بود که مردم نمیتوانستند بفهمند، شاید حضرت متعرّضِ آن نمیشدند.
مثلاً امیرالمؤمنین صلوات الله علیه متعرّضِ فدک نشدند، اینکه فدک را بگیرند و به فرزندان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برگردانند. چون جنگ میشد و دیگر نمیتوانستند خیلی از فرمایشات حضرت را بفهمند، خودِ امیرالمؤمنین صلوات الله علیه فرمودند که این اشکال و یک سری اشکالات دیگر را برای بعداً گذاشتهام، الآن وقت اینها نیست.
اما امیرالمؤمنین صلوات الله علیه در مورد نماز تراویح به اینها تذکّر دادند و آنها هم قبول نکردند، ولی حداقل معلوم شد که موضع امیرالمؤمنین صلوات الله علیه چیست.
تاکنون نظری ثبت نشده است