display result search
منو
انگیزه‌های دنیوی دینداری در آیات قرآن کریم، جلسه دوم

انگیزه‌های دنیوی دینداری در آیات قرآن کریم، جلسه دوم

  • 1 تعداد قطعات
  • 37 دقیقه مدت قطعه
  • 18 دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع "انگیزه‌های دنیوی دینداری در آیات قرآن کریم"، جلسه دوم، سال 1401


یکی از کلماتی که در قرآن مکرر استفاده شده است، کلمه عاقبت است. عاقبت می تواند یک معنای اخروی داشته باشد که به ذائقه ما دینداران بهتر خوش می آید، یعنی تلقی ما این است که هرگاه خداوند متعال بفرماید عاقبت، منظور قیامت هست و آنچه که در آنجا به عنوان عاقبت اعمال مشاهده خواهیم کرد، درحالیکه معنای دیگری هم برای عاقبت قابل تصور است و اکثر استفاده کلمه عاقبت در این معنا هست و معنای عاقبت اشاره به نتیجه کار در همین دنیا هم دارد. عاقبت در قرآن معمولا اینگونه استفاده شده است که ببینید عاقبت مکذبین به کجا رسیده است؟ یعنی باید ببینیم که مکذبین و منافقین به اهداف و نتیجه کارهایشان در همین دنیا رسیده اند یا نه؟ عاقبت در قرآن لزوماً مربوط به آخرت نیست و نتایج دنیوی را هم در بر می گیرد. توجه به عاقبت، عامل دوراندیشی است. توجه به نتیجه عمل، توجه به عاقبت آن است. کارکردگرایی و توجه به نتیجه عمل، بیشتر باعث متقاعد شدن، افراد می شود. در آیات کریمه قرآن مکرر توصیه شده به توجه کردن نسبت به عاقبت کار کافران و عاقبت رفتارشان و عاقبت تکذیب کنندگان. در سوره محمد خداوند عاقبت را به معنای نتایجی در همین دنیا می داند. بین ما و نتیجه کار ما، خداوند متعال حائل است. نتیجه کار، در دست خداوند است. ما باید کارکردگرایی را در مراودات اجتماعی خودمان افزایش دهیم. خداوند نتیجه را در دست خودش گرفته است و اگر ما بخواهیم نتیجه ای را به زور کسب کنیم، به نتایج بدی خواهیم رسید.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 37:41

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی