display result search
منو
سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه هجدهم

سیر تکوّن عقاید شیعه، جلسه هجدهم

  • 1 تعداد قطعات
  • 69 دقیقه مدت قطعه
  • 181 دریافت شده
سخنرانی از حجت الاسلام و المسلمین حامد کاشانی با موضوع «سیر تکوّن عقاید شیعه»، جلسه هجدهم، سال 1401

عنوان بحث ما «سیر تکوّن عقاید امامیّه» است.
تبیین عقاید را آهسته آهسته از روزگار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم مطرح کردیم. مادر تمام اختلافات امّت اسلامی نگاه به خودِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است. اینکه چه نگاهی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم داشته باشیم توحید و مفهوم توحید و چیزهای دیگر را برای ما می‌سازد.
کافی است که شما نگاه کنید بین گروه‌های اسلامی که مثلاً مشرب توحیدی‌شان متفاوت است، اگر دقیق بشوید می‌بینید نگاهشان به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هم متفاوت است.
اصحاب حدیث با عقل‌گراها کاملاً دو نگاه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم دارند، نسبت به حضرت حق هم همینطور. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هم برای اینکه این مسیر اصلاح بشود روی نقاطی سرمایه‌گذاری فرمودند، از جمله مسئله تبیین حق بعد از خودشان. چون این از آن موضوعاتی است که تا قیامت مسئله روز است. «هدایت» مهم‌ترین مسئله پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم است و ابزار هدایت باید تا قیامت باشد، اگر نقص در هدایت رخ بدهد که اصلاً نقض غرض صورت می‌گیرد.
مکتب اهل بیت سلام الله علیهم أجمعین نگاه منسجمی به مسائل دارد و لازم هم نمی‌داند که بخواهد بعضی از اشتباهات را مانند دیگران توجیه کند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم خیلی روی محبّت سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
این حبّ و بغض است که ولایت را می‌سازد.
اگر مردم آن زمانی که مرحوم آیت الله العظمی میرزای شیرازی با حکم حکومتی مصرف توتون و تنباکو را تحریم کردند، که آن روزگار با روزگار ما تفاوت داشت، یکی از مهم‌ترین موارد درآمدی مردم بود، مصرف آن جزو مایحتاج ضروری مردم بود، مانند اینکه مروز کسی مثلاً استفاده از اینترنت را ممنوع کند، عملاً ما فلج می‌شویم. یعنی شاید ما با امروز مقایسه کنیم اما آن روزگار هم از نظر شغلی مهم بود و هم از این نظر که جزو ضروریات حساب می‌شد، مثالِ خوبِ امروزِ آن اینترنت است، فرض کنید اینترنت را ممنوع کنند، در اینصورت زندگی ما اختلال پیدا می‌کند.
چطور به تحریم توتون و تنباکو حکم داد؟ می‌خواهم عرض کنم که نگاه مهم است، این نیست که یک نفر یک قدرتی داشته باشد و حکمی صادر کند.
روزی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه فرمودند که باید حصر آبادان شکسته بشود، این تفاوت دارد با اینکه مثلاً رئیس بانک مرکزی چیزی بگوید. تعبیر میرزای شیرازی هم این بود که امروز استفاده از توتون و تنباکو در حکم محاربه با امام زمان ارواحنا فداه است، یعنی از اعتقاد مردم برای جلوگیری از یک ضرر به عموم استفاده کرد. چون آن‌ها می‌خواستند کشت و صنعت و خرید و فروش را در انحصار یک جریان خارجی قرار بدهند، او هم نمی‌خواست که شیعیان امیرالمؤمنین صلوات الله علیه زیر یوغ بروند، منتها حرف را در چه جایگاهی زد؟ در جایگاه نایب امام زمان ارواحنا فداه این حرف را زدند نه در جایگاه رئیس.
تا زمانی که شما را مجبور نکنند حتّی به قانون هم تن نمی‌دهید، چه برسد به اینکه شما بخواهید از یک نیاز ضروری کنار بزنید.
مثلاً امروز وزیر بهداشت بگوید شما یک روز آب نخورید. شما یک ماه روزه می‌گیرید ولی اگر امروز وزیر بهداشت بگوید من حکم می‌کنم امروز شما آب نخورید، مجبور است کامنت تمام صفحات شبکه‌های اجتماعی خود را ببندد. چون آن نگاه تفاوت دارد، ولو اینکه انسان محترمی است، ولو اینکه جایگاهی دارد، ولو اینکه در جاهایی هم قانونگذاری می‌کند، اما جایگاه نایب امام زمان ارواحنا فداه جایگاه متفاوتی است، در اینصورت مردم می‌گویند من می‌میرم که این اتفاق بیفتد.
حال اگر خود امام زمان ارواحنا فداه بخواهند حکم بدهد چه می‌شود؟ این نگاه به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم خیلی مهم بود.
همه‌ی مسائل بر اساس حبّ و بغض است، حبّ و بغضِ اصلاح شده.

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • 69:17

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

  • کاربر مهمان
    عاااااااالی

تصاویر

پایگاه سخنرانی مذهبی