- 1321
- 1000
- 1000
- 1000
تاریخ بعثت و عصر ظهور، جلسه دوم
سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «تاریخ بعثت و عصر ظهور»، جلسه دوم، سال 1400
یکی از دلایل اینکه بعضیها دینشان سیاسی نیست این است که تاریخ اسلام را خوب نخواندهاند. یکی از دلایل برداشت سکولار از دین، و صرفاً برداشت اخلاقی از دین داشتن، مال این است که تاریخ اسلام، خوب آموزش داده نشده است. اگر تاریخ اسلام خوب آموزش داده میشد، بچههای ما همه میفهمیدند که پیامبر ما قبل از اینکه مبعوث بشود به عنوان یک جوان اخلاقی در شهر مکّه محبوب همه بودند و مشهور و مورد علاقه بودند، پس مردم مکّه با اخلاق جوانی به نام محمد(ص) مشکلی نداشتند.
این جوانِ اخلاقی که با اخلاقش مشکل نداشتند، چه شد که بعد از بعثت شروع کردند با او جنگیدند؟ اینکه بعضیها دین را در اخلاق خلاصه میکنند و یک دفعهای تا از مبعث سخن میگویید یاد حدیثی میافتند که در موردش حرف و حدیث هست «انّما بعثت لاتمّم مکارم الأخلاق» یعنی طوری در ذهن خودشان القاء کردهاند که انگار دین برای اخلاق آمده است. اینها به تاریخ اسلام دقت نمیکنند. اگر در تاریخ اسلام دقت کنند میبینند کسی با اخلاق پیامبر مشکل نداشت. پس چه شد که با ایشان مشکل پیدا کردند؟
نکتۀ دیگر این است که مردم بهخاطر عبادت و نماز خواندن و حج رفتن هم با پیامبر(ص) مشکل پیدا نکردند، چون قبل از بعثت هم دائماً حج برگزار میشد. امام صادق(ع) میفرماید هیچوقت طواف خانۀ کعبه در دوران جاهلیت قطع نشد. هَکَذَا کَانَ یَطُوفُونَ فِی الْجَاهِلِیَّةِ ؛ قربانی هم میکردند. البته در دینشان خرافات هم داشتند، مثلاً خون این قربانی را به خانۀ کعبه میمالیدند تا مثلاً حس کنند قبول شده است. خرافاتی وجود داشت، ولی اصل حرمت خانۀ کعبه در آن زمان هم بوده است.
اینکه من اصرار دارم ما برگردیم خوبیهای مردم قریش و مردم مکّه را بشناسیم و ببینیم اینها با این خوبیها چرا با پیغمبر دشمن شدند، برای این است که میخواهیم حقیقت دین، خودش را نشان بدهد. من هنوز در صداوسیمای جمهوری اسلامی بعد از چهل سال، نمیتوانم بگویم که علت اصلی مخالفتکردن با پیامبر، علت سیاسی بوده است؛ یعنی راحت نمیشود این را گفت. چرا؟ برای اینکه میگویند «تو دین پیغمبر را خلاصه کردی توی سیاست! یا مهمترین بُعدش شده سیاست»
آقای ابوجهل، وقتی که میخواست در جنگ بدر شرکت کند به پردۀ خانۀ کعبه آویزان شد و مثلاً تمسّک کرد، گفت «خدایا این محمد دین جدید آورده و ما دینمان قدیمی است. خدایا ما را بر او پیروز کن اگر ما بر حقّیم.» پس مناجات هم میکردند. کلمۀ «الله» برای آنها کلمۀ جدیدی نبوده است. احکام اسلامی قابل توجّهی بوده که اینها قبل از آمدن پیامبر در همان دوران جاهلیت هم رعایت میکردند؛ چون باقیمانده از ادیان گذشته بوده و ادیان گذشته هم همین حرفها را میزدند. پس اینها آدمهای پُربیراه بدی نبودند.
ما یکوقت مغرور نشویم به خودمان و بگوییم «ما خوب هستیم!» منتها سؤال اینجاست که یک پیامبر وقتی در میان آنها مبعوث شد چرا بههم ریختند؟ چرا تبدیل شدند به آدمهایی که خیلی خراب شدند؟ چرا الآن امامزمان(ع) نمیآید؟ چقدر روی ما میشود حساب کرد؟ بعثت پیامبر اگر بُعد سیاسیاش مهمترین چالشی بود که در شهر مکّه ایجاد کرد، خب امامزمان(ع) هم وقتی بیاید، آن بُعد سیاسیِ آمدنش مهمترین چالش را ایجاد میکند.
پس ما باید خودمان را برای بُعد سیاسیِ ظهور آماده بکنیم! آنوقت اگر بخواهیم خودمان را برای بُعد سیاسی ظهور آماده بکنیم، معنایش این نیست که برویم نماز بخوانیم، با نماز خواندن همهچیز که درست نمیشود، باید برویم توی عرصۀ سیاست ورزیده بشویم. البته معنایش این نیست که نماز نخوانیم!
ما باید اسلام را بشناسیم چون امامزمان ارواحنالهالفدا میخواهند اسلام را حاکم کنند. برای اینکه ببینیم اسلام چیست، باید برویم از اول دربیاوریم که اسلام چه بوده است؟ اصلاً در روایتها بعثت امامزمان و ظهور حضرت تشبیه شده است به بعثت نبوی. (الْقَائِمِ إِذَا قَامَ بِأَیِّ سِیرَةٍ یَسِیرُ فِی النَّاسِ فَقَالَ بِسِیرَةِ مَا سَارَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَتَّى یُظْهِرَ اَلْإِسْلاَمَ قُلْتُ وَ مَا کَانَتْ سِیرَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ أَبْطَلَ مَا کَانَتْ فِی اَلْجَاهِلِیَّةِ وَ اسْتَقْبَلَ النَّاسَ بِالْعَدْلِ وَ کَذَلِکَ الْقَائِمُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ إِذَا قَامَ یُبْطِلُ مَا کَانَ فِی الْهُدْنَةِ مِمَّا کَانَ فِی أَیْدِی النَّاسِ وَ یَسْتَقْبِلُ بِهِمُ الْعَدْلَ؛ خب ما برویم ببینیم آنجا چه اتفاقی افتاد؟ آمادۀ مواجهه با مسائلی باشیم که در زمان رسولخدا(ص) هم رخ داد.
یکی از دلایل اینکه بعضیها دینشان سیاسی نیست این است که تاریخ اسلام را خوب نخواندهاند. یکی از دلایل برداشت سکولار از دین، و صرفاً برداشت اخلاقی از دین داشتن، مال این است که تاریخ اسلام، خوب آموزش داده نشده است. اگر تاریخ اسلام خوب آموزش داده میشد، بچههای ما همه میفهمیدند که پیامبر ما قبل از اینکه مبعوث بشود به عنوان یک جوان اخلاقی در شهر مکّه محبوب همه بودند و مشهور و مورد علاقه بودند، پس مردم مکّه با اخلاق جوانی به نام محمد(ص) مشکلی نداشتند.
این جوانِ اخلاقی که با اخلاقش مشکل نداشتند، چه شد که بعد از بعثت شروع کردند با او جنگیدند؟ اینکه بعضیها دین را در اخلاق خلاصه میکنند و یک دفعهای تا از مبعث سخن میگویید یاد حدیثی میافتند که در موردش حرف و حدیث هست «انّما بعثت لاتمّم مکارم الأخلاق» یعنی طوری در ذهن خودشان القاء کردهاند که انگار دین برای اخلاق آمده است. اینها به تاریخ اسلام دقت نمیکنند. اگر در تاریخ اسلام دقت کنند میبینند کسی با اخلاق پیامبر مشکل نداشت. پس چه شد که با ایشان مشکل پیدا کردند؟
نکتۀ دیگر این است که مردم بهخاطر عبادت و نماز خواندن و حج رفتن هم با پیامبر(ص) مشکل پیدا نکردند، چون قبل از بعثت هم دائماً حج برگزار میشد. امام صادق(ع) میفرماید هیچوقت طواف خانۀ کعبه در دوران جاهلیت قطع نشد. هَکَذَا کَانَ یَطُوفُونَ فِی الْجَاهِلِیَّةِ ؛ قربانی هم میکردند. البته در دینشان خرافات هم داشتند، مثلاً خون این قربانی را به خانۀ کعبه میمالیدند تا مثلاً حس کنند قبول شده است. خرافاتی وجود داشت، ولی اصل حرمت خانۀ کعبه در آن زمان هم بوده است.
اینکه من اصرار دارم ما برگردیم خوبیهای مردم قریش و مردم مکّه را بشناسیم و ببینیم اینها با این خوبیها چرا با پیغمبر دشمن شدند، برای این است که میخواهیم حقیقت دین، خودش را نشان بدهد. من هنوز در صداوسیمای جمهوری اسلامی بعد از چهل سال، نمیتوانم بگویم که علت اصلی مخالفتکردن با پیامبر، علت سیاسی بوده است؛ یعنی راحت نمیشود این را گفت. چرا؟ برای اینکه میگویند «تو دین پیغمبر را خلاصه کردی توی سیاست! یا مهمترین بُعدش شده سیاست»
آقای ابوجهل، وقتی که میخواست در جنگ بدر شرکت کند به پردۀ خانۀ کعبه آویزان شد و مثلاً تمسّک کرد، گفت «خدایا این محمد دین جدید آورده و ما دینمان قدیمی است. خدایا ما را بر او پیروز کن اگر ما بر حقّیم.» پس مناجات هم میکردند. کلمۀ «الله» برای آنها کلمۀ جدیدی نبوده است. احکام اسلامی قابل توجّهی بوده که اینها قبل از آمدن پیامبر در همان دوران جاهلیت هم رعایت میکردند؛ چون باقیمانده از ادیان گذشته بوده و ادیان گذشته هم همین حرفها را میزدند. پس اینها آدمهای پُربیراه بدی نبودند.
ما یکوقت مغرور نشویم به خودمان و بگوییم «ما خوب هستیم!» منتها سؤال اینجاست که یک پیامبر وقتی در میان آنها مبعوث شد چرا بههم ریختند؟ چرا تبدیل شدند به آدمهایی که خیلی خراب شدند؟ چرا الآن امامزمان(ع) نمیآید؟ چقدر روی ما میشود حساب کرد؟ بعثت پیامبر اگر بُعد سیاسیاش مهمترین چالشی بود که در شهر مکّه ایجاد کرد، خب امامزمان(ع) هم وقتی بیاید، آن بُعد سیاسیِ آمدنش مهمترین چالش را ایجاد میکند.
پس ما باید خودمان را برای بُعد سیاسیِ ظهور آماده بکنیم! آنوقت اگر بخواهیم خودمان را برای بُعد سیاسی ظهور آماده بکنیم، معنایش این نیست که برویم نماز بخوانیم، با نماز خواندن همهچیز که درست نمیشود، باید برویم توی عرصۀ سیاست ورزیده بشویم. البته معنایش این نیست که نماز نخوانیم!
ما باید اسلام را بشناسیم چون امامزمان ارواحنالهالفدا میخواهند اسلام را حاکم کنند. برای اینکه ببینیم اسلام چیست، باید برویم از اول دربیاوریم که اسلام چه بوده است؟ اصلاً در روایتها بعثت امامزمان و ظهور حضرت تشبیه شده است به بعثت نبوی. (الْقَائِمِ إِذَا قَامَ بِأَیِّ سِیرَةٍ یَسِیرُ فِی النَّاسِ فَقَالَ بِسِیرَةِ مَا سَارَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ حَتَّى یُظْهِرَ اَلْإِسْلاَمَ قُلْتُ وَ مَا کَانَتْ سِیرَةُ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ قَالَ أَبْطَلَ مَا کَانَتْ فِی اَلْجَاهِلِیَّةِ وَ اسْتَقْبَلَ النَّاسَ بِالْعَدْلِ وَ کَذَلِکَ الْقَائِمُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ إِذَا قَامَ یُبْطِلُ مَا کَانَ فِی الْهُدْنَةِ مِمَّا کَانَ فِی أَیْدِی النَّاسِ وَ یَسْتَقْبِلُ بِهِمُ الْعَدْلَ؛ خب ما برویم ببینیم آنجا چه اتفاقی افتاد؟ آمادۀ مواجهه با مسائلی باشیم که در زمان رسولخدا(ص) هم رخ داد.
کاربر مهمان